2023-06-22, 11:26
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
USA har ju hydrofoner längs hela kusten så nog fan finns det resurser

Jo, var det inte ljudet av implosionen som gjorde att man hittade den där argentinska ubåten för några år sedan?

SOSUS-nätverket hittade väl K-129 och föranledde "Project Azorian"? Nu är väl SOSUS nedlagt sen länge. Men garanterat ersatt av något modernare.
Citera
2023-06-22, 11:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Ballasten släpps tydligen efter 24h automatiskt. Var ubåten ploppar upp är väl frågan..

Det där tvivlar jag på stämmer.
Den där Stockton verkar ha tagit lite väl många genvägar med denna experimentfarkost, och tyckte risken var större man skulle klämma handen i en dörr på ytfartyget än att något skulle gå snett med hans ubåt. Den inställningen gör inte att jag tror han lagt allt för mycket energi på automatiska nödsystem. Man drar i en spak åsså lossnar dom, varför skulle det behövas något mer, verkar mer vara hans stil.
Citera
2023-06-22, 11:28
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men lägg ner. Att fortfarande snacka om ”räddning” är bara idiotiskt. Även om man skulle hitta Titan är det inte bara att åka ner och knyta fast en vajer som i nån jävla Bond-film. En bärgning på dessa djup kräver veckor eller kanske månader av arbete.

Nej inte alls. Du kanske menar förberedelser? ROVs som opererar på detta djup är ytterst kapabla och har utfört svårare uppdrag på ännu djupare ställen. Finns utrustningen på plats så går det att genomföra en bärgning på 2 dygn. De anhöriga vill nog ha upp farkosten även om besättningen är död

Men att lokalisera en sådan liten submersible är desto svårare, för att inte tala om omöjligt.
Citera
2023-06-22, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Ser framför mig ett scenario där kaptenen får frågan hur länge luften räcker och han svarar 96 hours for 5 people. Sen tittar de snett på varandra några timmar innan det blir totalt mayhem där nere

Du har att välja på 4 dagars överlevnad tillsammans med 4 andra levande personer att prata med eller 20 dag eller 20 dagars överlevnad ensam bland en massa lik innan du till slut ändå dör.
Det är dessutom bara några få plussgrader varmt och ensam har du ingen som hjälper dig att hålla värmen så du kanske fryser ihjäl redan efter 1-2 dygn.

Och då har vi inte ens diskuterat hur dom har med tillgång till vätska och mat.

Skulle du räddas efter 2 dygn så har du dödat 4 personer helt i onödan och du kan se fram emot att spendera resten av livet i ett fängelse.
Och även om du blir räddad den 14e dagen så har du bara ett liv i fängelse att se fram emot.

Nej, om någon är död så ska det väl vara den redan väldigt gamla kaptenen som kanske frivilligt kunde offrat sig för att ge de övriga mer tid. Men och andra sidan är det väl bara japaner som har den sortens moral.
Citera
2023-06-22, 11:33
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Om de flyter upp till ytan och klarar detta, har de möjlighet att få in syre i farkosten, eller kvävs de även om de klarar komma sig upp från u-läge, om de inte återfunnits i tid?
Citera
2023-06-22, 11:35
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vadå 1-5%? Så länge de inte ens hittat u-båten är chansen 0% att få upp dem vid liv. Så otroligt många naiva idiotier i denna tråd.

Det är som den där u-båts-experten sa i SVT i förrgår: det fanns aldrig nån räddningsplan från början och det finns inget land i världen som kan utföra räddningsaktioner av den här typen på 3800 meters djup.

Enda chansen som funnits hela tiden är att man hittar u-båten i ytläge eller strax under ytläge.
Jag vet inte hur han räknar men jag antar att han gjort en uträkning gällande hur många skepp som deltar / deras utrustning (kapacitet) och på något sätt räknat ut ungefär vart farkosten kan befinna sig. Så nånting tror jag han räknar. Han har som jag sa tidigare erfarenhet av liknande räddningsoperationer inom det marina.

Citat:
Ursprungligen postat av Qvissla
Han har säkert arbetat med det, men hans bedrifter är kopiöst överdrivna. Sen att han ger dem en 5% chans till räddning nr i princip alla andra experter dömde ut chanserna redan i måndags får mig att fundera på varför han inte uttalat sig i media? De stora bolagen borde stå på kö…
Haha du igen...

Jo för att skulle han visa sitt ansikte i media så är hans identitet röjd och han har jobbat åt avdelningar inom försvarsmakten som vanligt folk inte ens vet finns.. var ju någon igår här I tråden som hade jobbat med ubåtar i Sverige och inte ens den personen visste om vart min släkting jobbade eller ens att den avdelningen fanns.
Det är inte allt man får reda på som vanlig aftonbladet läsare
Citera
2023-06-22, 11:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Nej inte alls. Du kanske menar förberedelser? ROVs som opererar på detta djup är ytterst kapabla och har utfört svårare uppdrag på ännu djupare ställen. Finns utrustningen på plats så går det att genomföra en bärgning på 2 dygn. De anhöriga vill nog ha upp farkosten även om besättningen är död

Men att lokalisera en sådan liten submersible är desto svårare, för att inte tala om omöjligt.

Ja jag menar hela processen och det handlar absolut inte om några två dygn.
Citera
2023-06-22, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Lätt att vara efterklok i denna aktuella händelsen
Tror ni det hade varit lättare att hitta denna ubåt om den liksom flygplan utrustats med blinkande starka flashlights.
Typ som dykare har vid natt dyk..

Men efterklok är ju bara förnamnet, här är det mängder med säkerhet som brustit eller totalt negligerats. Varför har man inte en båt med personal exempelvis, som ligger ovan precis vid påtånen och som övervakar hela nedstigningen och resan. Varför har man exempelvis inte nån vajer väst vid ubåten redan kopplad till själva påtånen, med nån form av säkerhetsanordning som larmar uppåt om något inte är som det skall.

Varför finns det inte folk på själva påtånen "bryggan", har detta funnits och har dessa dragits med ner i djupet när själva påtånen försvann. Varför har man inte haft nån nödsändare på själva påtånen som kunnat skicka upp GPS signal vid eventuellt minsta fel som kan orsaka totalt haveri?
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Antagligen för att det var enda sättet som kunde få den tät och klara enorma trycket på det otroliga djupet för en rimlig peng.
Ganska självklart egentligen…

Nej, tvärtom, jävligt osjälvklart och urbota korkat. Det hade varit precis lika enkelt att göra så den stängs och öppnas inifrån.

Nere på botten behövs inte en enda skruv för att hålla luckan tät och på plats, den trycks fast av trycket.
Citera
Medlem
GoranPongs avatar
Tyvärr är det nog kört nu för besättningen men man kan alltid hoppas att dom blir räddade. Förstår inte varför dom inte valde en säkrare ubåt när dom kände till riskerna med Titan.
Citera
2023-06-22, 11:38
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amig0
Stigningstiden tar 2 timmar. Men i övrigt håller jag med. Ifall de fortfarande lever och har kameror med så är det senast nu dags att spela in meddelanden för nära o kära.
Tror att själva vraket kan ta veckor eller månader att hitta och det är ifall den inte har blivit imploderat för länge sen.
Man kan stiga fortare än 2 timmar.
När det e dylika nödsituationer så tar man inte hänsyn till stigningtider utan man dubblar farten ungefär. (Obs, inte min info har fått det förmedlat från en sakkunnig)
Citera
2023-06-22, 11:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Jag vet inte hur han räknar men jag antar att han gjort en uträkning gällande hur många skepp som deltar / deras utrustning (kapacitet) och på något sätt räknat ut ungefär vart farkosten kan befinna sig. Så nånting tror jag han räknar. Han har som jag sa tidigare erfarenhet av liknande räddningsoperationer inom det marina.

Han har säkert hyfsad koll men jag tycker ändå det är tramsigt att snacka om en viss procent för överlevnad för besättningen när man inte ens hittat farkosten. Innan man hittat Titan har man ingen aning om förutsättningarna för en eventuell räddningsoperation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in