2023-06-19, 12:07
  #1
Medlem
Googlade lite snabbt men hittade ingenting specifikt efter måååånga år efter utgånget datum om det går att dricka 8 år gammal öl. Det är vanliga Mariestad 5.3 33cl som gick ut april 15. Går det att dricka? Smakade en liten mun och tyckte inte smaken var nå fel. Läste att utgången öl inte är farlig men hur är den efter 8år?
__________________
Senast redigerad av Allaballawalla 2023-06-19 kl. 17:28. Anledning: Rubrik korrad.
Citera
2023-06-19, 12:10
  #2
Medlem
OneTaps avatar
de e ingen fara ja har druckit en öl flaska ja hitta hos min farfar som va 20 år ut gånget. den smaka lite skumt men de va inga problem =)
Citera
2023-06-19, 12:11
  #3
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Smakar det OK är det nog ingen fara. Är det på flaska eller burk? Burk tänker jag skulle kunna släppa lite metaller och så som kanske inte är superbra att få i sig.

Jag har dock ingen aning.
Citera
2023-06-19, 13:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
de e ingen fara ja har druckit en öl flaska ja hitta hos min farfar som va 20 år ut gånget. den smaka lite skumt men de va inga problem =)

1 kan jag tänka mig gå bra, men jag tänkte dricka dem till helgen, det är 12 stycken 😂
Citera
2023-06-19, 13:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom
Smakar det OK är det nog ingen fara. Är det på flaska eller burk? Burk tänker jag skulle kunna släppa lite metaller och så som kanske inte är superbra att få i sig.

Jag har dock ingen aning.

Det är burk, värre skit än metall har man fått i sig 🙈😂 Tänkte mer på typ hur det kan påverka om jag kommer bli magsjuk eller ligga och spy efter 3 öl med magkramper 😂
Citera
2023-06-19, 13:36
  #6
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infektus
1 kan jag tänka mig gå bra, men jag tänkte dricka dem till helgen, det är 12 stycken 😂
de e ingen fara. alkoholen o pH värdet i öl gör så de aldrig blir utgånget =)
Citera
2023-06-19, 13:48
  #7
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infektus
Det är burk, värre skit än metall har man fått i sig 🙈😂 Tänkte mer på typ hur det kan påverka om jag kommer bli magsjuk eller ligga och spy efter 3 öl med magkramper 😂

Bäst föredatum ska alltid tas med en nypa salt.
Luktar det okej smakar man på det och smakar det ok så är det troligen det.
På tal om salt. Titta på ett saltpaket eller en saltburk och du ser ett bäst före datum... på salt. 🤣
Citera
2023-06-19, 16:42
  #8
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Bäst föredatum ska alltid tas med en nypa salt.
Luktar det okej smakar man på det och smakar det ok så är det troligen det.
På tal om salt. Titta på ett saltpaket eller en saltburk och du ser ett bäst före datum... på salt. 🤣

Bästföredatumet kan också vara missvisande, när det gäller kolsyrade drycker så blir kolsyran påtagligt svagare 1-2 innan bästföredatumet. Främst om det rör sig om flaskor.

Saltet du syftar på innehåller klumpförebyggande medel, därför har de ett bästföredatum.
Citera
2023-06-19, 16:54
  #9
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Bästföredatumet kan också vara missvisande, när det gäller kolsyrade drycker så blir kolsyran påtagligt svagare 1-2 innan bästföredatumet. Främst om det rör sig om flaskor.

Saltet du syftar på innehåller klumpförebyggande medel, därför har de ett bästföredatum.

Ah, tack för den!👍
Köpte nämligen en burk finmald himalayasalt en gång och blev konfunderad. Nu fattar jag varför.
Och kollade på min paket med vanligt sånt i bitar. Där står ju obegränsad tid om man förvarar tort.
Man lär så länge man lever.

Var det gäller kolsyrat, jotack. Framförallt läsk i PET flaskar. Dom kan vara dåligt tillverkade.
Köpte en gång en läsk på COOP (emv) sex månader kvar och den var avslagen.
Ringe och frågade hur lång tid innan den tillverkas. Dom sa åtta månader.
Den var alltså två månader och avslagen.
Men nu var det ju burkar så då borde väl kolsyran vara kvar.
Själv hittade jag gamla läskburkar i källaren för nåt år sen och dom var okej kolsyremässigt.
Citera
2023-06-19, 21:13
  #10
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infektus
1 kan jag tänka mig gå bra, men jag tänkte dricka dem till helgen, det är 12 stycken 😂
Drick en och kolla om du blir sinnesförändrad så att inte alkoholen försvunnit bara.
Annasr inga problem
Citera
2023-06-19, 21:34
  #11
Medlem
Pilsner är underjäst öl och efter 8 år kan man väl utgå ifrån att den inte är så underjäst längre, så om möjligt kan du nog bli lite risig i kistan.
Citera
2023-06-19, 22:44
  #12
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Pilsner är underjäst öl och efter 8 år kan man väl utgå ifrån att den inte är så underjäst längre, så om möjligt kan du nog bli lite risig i kistan.
?? Är det underjäst så är det underjäst, även efter 8 år. Vilken jäsmetod/ jäst man använde i tillverkningen lär ju knappast ändras efter man tappat upp ölen på burk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in