Hej, jag behöver hjälp med råd inför eventuellt köp av andelar i bolaget jag arbetar på.
Jag har varit anställd på min firma i ca 10 år & har fått mer & mer ansvar.
20 anställda med omsättning på 20-22 milj. Ett välmående företag som pysslar med service & installation.
Jag har trivts bra.
I årsskiftet köptes bolaget upp av ett annat bolag som är relativt nya, ca 2,5 år gammalt. De har köpt upp ytterligare 20 bolag i samma bransch.
Jag fick förklarat för mig att detta bolag ingår i en grupp av 6 som ägs av ett ytterligare bolag som andelarna köps i. Dessa 6 grupper är inte i samma bransch som oss. Det bolaget ägs i sin tur av ytterligare ett bolag.
Minimum för att köpa är 100 000kr. Jag har pengarna & har råd att förlora dem men vill det såklart inte.
Jag behöver bestämma mig nu nu. Det finns inget krav men en stark önskan.
Jag kan välja att gå med vid senare tillfälle men såklart är risken stor att jag får mindre antal andelar för pengarna då.
Jag tror affärsidén är bra men vet såklart inte alls hur det går.
Jag köper väl egentligen andelarna för att få bättre förutsättningar i övrigt med lön osv, vilket jag inte vet är självklart men känslan är väl ändå sådan.
- Kan man hitta bolagsstrukturen ngnstans & få den bekräftad?
- Om jag köper detta nu hur vet jag att jag kan få sålt när jag vill? Hur vet jag att jag får & hur vet jag om de blir sålda? Hur funkar det? Antingen när jag vill eller när jag slutar min anställning. När jag slutar så säger de att jag är tvungen att sälja.
- Vad är ett aktieägaravtal?
- Vad innebär många ägare? När ngn slutar/pensionerar sig.
- Behöver jag skapa ett eget ab?
- Vad innebär att ev skatt kan läggas på lön & är det vinstskatt de menar?
- Kan detta vara en trygghet i min anställning på ngt sätt?
Vad behöver jag tänka på mer? Vad tror ni om detta?
Jag har varit anställd på min firma i ca 10 år & har fått mer & mer ansvar.
20 anställda med omsättning på 20-22 milj. Ett välmående företag som pysslar med service & installation.
Jag har trivts bra.
I årsskiftet köptes bolaget upp av ett annat bolag som är relativt nya, ca 2,5 år gammalt. De har köpt upp ytterligare 20 bolag i samma bransch.
Jag fick förklarat för mig att detta bolag ingår i en grupp av 6 som ägs av ett ytterligare bolag som andelarna köps i. Dessa 6 grupper är inte i samma bransch som oss. Det bolaget ägs i sin tur av ytterligare ett bolag.
Minimum för att köpa är 100 000kr. Jag har pengarna & har råd att förlora dem men vill det såklart inte.
Jag behöver bestämma mig nu nu. Det finns inget krav men en stark önskan.
Jag kan välja att gå med vid senare tillfälle men såklart är risken stor att jag får mindre antal andelar för pengarna då.
Jag tror affärsidén är bra men vet såklart inte alls hur det går.
Jag köper väl egentligen andelarna för att få bättre förutsättningar i övrigt med lön osv, vilket jag inte vet är självklart men känslan är väl ändå sådan.
- Kan man hitta bolagsstrukturen ngnstans & få den bekräftad?
- Om jag köper detta nu hur vet jag att jag kan få sålt när jag vill? Hur vet jag att jag får & hur vet jag om de blir sålda? Hur funkar det? Antingen när jag vill eller när jag slutar min anställning. När jag slutar så säger de att jag är tvungen att sälja.
- Vad är ett aktieägaravtal?
- Vad innebär många ägare? När ngn slutar/pensionerar sig.
- Behöver jag skapa ett eget ab?
- Vad innebär att ev skatt kan läggas på lön & är det vinstskatt de menar?
- Kan detta vara en trygghet i min anställning på ngt sätt?
Vad behöver jag tänka på mer? Vad tror ni om detta?