2023-06-19, 11:51
Medlem
Hej, jag behöver hjälp med råd inför eventuellt köp av andelar i bolaget jag arbetar på.

Jag har varit anställd på min firma i ca 10 år & har fått mer & mer ansvar.
20 anställda med omsättning på 20-22 milj. Ett välmående företag som pysslar med service & installation.
Jag har trivts bra.
I årsskiftet köptes bolaget upp av ett annat bolag som är relativt nya, ca 2,5 år gammalt. De har köpt upp ytterligare 20 bolag i samma bransch.
Jag fick förklarat för mig att detta bolag ingår i en grupp av 6 som ägs av ett ytterligare bolag som andelarna köps i. Dessa 6 grupper är inte i samma bransch som oss. Det bolaget ägs i sin tur av ytterligare ett bolag.
Minimum för att köpa är 100 000kr. Jag har pengarna & har råd att förlora dem men vill det såklart inte.
Jag behöver bestämma mig nu nu. Det finns inget krav men en stark önskan.
Jag kan välja att gå med vid senare tillfälle men såklart är risken stor att jag får mindre antal andelar för pengarna då.
Jag tror affärsidén är bra men vet såklart inte alls hur det går.
Jag köper väl egentligen andelarna för att få bättre förutsättningar i övrigt med lön osv, vilket jag inte vet är självklart men känslan är väl ändå sådan.
- Kan man hitta bolagsstrukturen ngnstans & få den bekräftad?
- Om jag köper detta nu hur vet jag att jag kan få sålt när jag vill? Hur vet jag att jag får & hur vet jag om de blir sålda? Hur funkar det? Antingen när jag vill eller när jag slutar min anställning. När jag slutar så säger de att jag är tvungen att sälja.
- Vad är ett aktieägaravtal?
- Vad innebär många ägare? När ngn slutar/pensionerar sig.
- Behöver jag skapa ett eget ab?
- Vad innebär att ev skatt kan läggas på lön & är det vinstskatt de menar?
- Kan detta vara en trygghet i min anställning på ngt sätt?

Vad behöver jag tänka på mer? Vad tror ni om detta?
Citera
2023-06-19, 12:14
Medlem
OneTaps avatar
du kan väl fråga din chef? =)
Citera
2023-06-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
du kan väl fråga din chef? =)

Det har jag gjort & han har själv köpt andelar, men jag tror inte han är så insatt.
Han är alltså vd på det bolaget jag varit anställd på i 10år.
Citera
2023-06-19, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alvagen
Hej, jag behöver hjälp med råd inför eventuellt köp av andelar i bolaget jag arbetar på.

20 anställda med omsättning på 20-22 milj. Ett välmående företag som pysslar med service & installation.
Jag har trivts bra.
I årsskiftet köptes bolaget upp av ett annat bolag som är relativt nya, ca 2,5 år gammalt. De har köpt upp ytterligare 20 bolag i samma bransch.
Jag fick förklarat för mig att detta bolag ingår i en grupp av 6 som ägs av ett ytterligare bolag som andelarna köps i. Dessa 6 grupper är inte i samma bransch som oss. Det bolaget ägs i sin tur av ytterligare ett bolag.
Minimum för att köpa är 100 000kr. Jag har pengarna & har råd att förlora dem men vill det såklart inte.
Jag kan välja att gå med vid senare tillfälle men såklart är risken stor att jag får mindre antal andelar för pengarna då.
Jag köper väl egentligen andelarna för att få bättre förutsättningar i övrigt med lön osv, vilket jag inte vet är självklart men känslan är väl ändå sådan.
- Om jag köper detta nu hur vet jag att jag kan få sålt när jag vill? Hur vet jag att jag får & hur vet jag om de blir sålda? Hur funkar det? Antingen när jag vill eller när jag slutar min anställning. När jag slutar så säger de att jag är tvungen att sälja.

Vad är den förväntade utdelningen? Det är det enda du behöver veta för att ta beslut om det är bra eller inte. De andra anledningarna du tar upp är ingen anledning att köpa aktier, bara problem.
Citera
2023-06-19, 12:54
Medlem
RiverStyxs avatar
För det första måste du ta reda på utdelningspolicy. Sen är där ett annat litet dilemma med att köpa aktier direkt i ett icke noterat bolag och det är att det kan vara svårt att sälja dem igen om du skulle vilja det. Utöver detta borde du ta reda på om det finns ett mål att notera bolaget på börsen framöver. Isåfall kan det vara en väldigt bra deal att ha varit med och köpt sina aktier i ett tidigt skede.
Citera
2023-06-19, 13:37
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:

Jag har trivts bra.

Jag har gjort det här på mitt företag. Fast jag tycker å andra sidan att 100 000:- minimum är rätt högt och det verkar vara en klumpsumma.
Först och främst verkar det som att ni ingår i en koncern. Du måste kolla upp hur koncernen mår.
Sedan om ni inte är börsnoterade så måste du ta reda på vilka "fönster" du har för att köpa och sälja aktier.

Går allt väl så är det en riktigt fin investering. Troligtvis kommer du inte att bli stenrik på det, men å andra sidan är riskerna mycket större med aktier som stiger i raketfart (de kan falla lika snabbt).
Sedan förbättrar du din egen position eftersom du får rösträtt på aktiestämman och kan därmed styra företaget åt det håll som passar dig bäst.

Tjänar du bra, så bra att du kommer upp i den högre skattetabellen, så är en del av din lön i aktier en riktigt bra investering då du betalar skatt på vinsten när du säljer dessa.
Citera
2023-06-19, 14:35
Medlem
Aja Bajas avatar
Spontant låter det riktigt illa. Du ombeds att investera i ett bolag som du inte vet så mycket om, och du har uppenbarligen inte fått tillräckligt mycket information för att förstå hur det ska fungera.

Påstås det att du ska få köpa in dig extra billigt i bolaget för att du är anställd? Det är i varje fall inte så enkelt att räkna ut hur mycket ett bolag är värt om det inte handlas på börsen. Har du fått ut siffror på förra årets vinst och hur stor del av bolaget du skulle äga av dina 100000kr.

Det är ett stort problem om du inte kan sälja när du vill. Att investera i bolaget man arbetar i kan annars vara bra därför att man vet före alla utomstående när det börjar gå dåligt och kan sälja innan värdet på aktierna går ner, men det fungerar ju inte om man inte kan sälja.

Om du är rädd för att se hur kollegorna tjänar pengar på akter medan du blir utan, skulle jag mycket hellre investera pengarna själv i ett börsbolag. Kanske i samma bransch som du jobbar i. Du ser ju när det börjar gå dåligt för er, och då är det antagligen så att det går dåligt för konkurrenterna också.
Citera
2023-06-19, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Vad är den förväntade utdelningen? Det är det enda du behöver veta för att ta beslut om det är bra eller inte. De andra anledningarna du tar upp är ingen anledning att köpa aktier, bara problem.

Lite mer är det väl. Det är ju (vad jag kan förstå) onoterade aktier så det är komplicerat att sälja om man skulle vilja det.
Citera
2023-06-19, 16:06
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Jag har trivts bra.

Det verkar skumt att nya ägare gått in och på en gång vill späda ut sitt eget ägande genom att sälja det till anställda. Är det inte på det viset är det antagligen en emission av aktier utan eller med begränsad rösträtt.

Du kan få ut massor av information från Bolagsverket, samla ihop organisationsnummer och begär ut årsredovisningar för de senaste åren och titta igenom. Antagligen kan du inte förstå jättemycket av det men du kommer få en övergripande bild av om bolagen har stora skulder, ökar sina intäkter och omsättning, drar till sig fler anställda, hur stora utdelningar till ägare man gjort, m.m. Känner du någon som är duktig på företagande så bjud på något gott att dricka och sitt en kväll och titta igenom tillsammans.

Aktieägaravtal är ett avtal mellan aktieägarna i ett bolag. Det kan reglera många olika saker. Be att få se det innan du bestämmer dig. Ta reda på om du får rösträtt på stämman.

Aktieinnehavet kommer inte påverka din anställningstrygghet i någon formell mening.

Omsättningen per anställd som du redovisar är antagligen inte speciellt bra. I renodlat konsultande där ens omsättning består av lön och en dator per år är en miljon per anställd och år en ungefärlig vändpunkt mellan lönsamhet och olönsamhet. Håller man på med material eller prylar som ska köpas in, säljas, installeras, osv. ligger den normalt högre. Om anställda är låglönepersonal skiftar det den brytpunkten nedåt något.

Edit: För att sälja dina aktier kommer du behöva hitta en köpare som är tillåten enligt aktieägaravtalet och som är villig att betala dig för dina aktier, vilket kan innebära att de säljs per automatik till någon annan ägare i bolaget i samband med att du säger upp dig t.ex. Finns inga begränsningar på det viset kan det bli knepigt att bli av med aktierna, andra ägare kan vägra köpa dem av dig och det kan vara svårt att hitta köpare som inte redan är i bolaget.
Senast redigerad av PissBuss 2023-06-19 kl. 16:08.
Citera
2023-06-19, 17:05
Medlem
Dina frågor är ju i högsta grad relevanta. MEN det är även frågor som du borde ha fått mer information kring av "bolaget" som bjuder in "dig" att köpa andelar...

Först skriver du att du blivit erbjuden att köpa andelar i det bolag du jobbar i, är anställd i. Sen kommer en text kring att ditt bolag, din arbetsgivare, har blivit uppköpt av ett annat bolag, som i sin tur har förvärvat en mängd andra bolag, som sedermera är organiserade i olika former av företagsgrupper, som i sin tur ägs av ett annat bolag, och att det är i det bolaget du har blivit erbjuden att köpa andelar...

Detta borde du ha fått sett ett "prospekt" på - dvs hur ser företagsgruppen ut? I vilket bolag är det du de facto kommer att köpa andelar i? Vad innebär andelsvärdet "100 000kr"? Dvs, vad blir ditt "ägande"? (spontant, troligtvis väldigt lågt, vilket inte behöver vara någon nackdel, eller illa på något sätt).

Ett aktieägaravtal kan i princip innehålla "vad som helst", men i sak så kan det (och bör) innehålla saker som du ställer frågor kring. Vad händer om någon vill sälja? Vad händer om någon slutar? Vad händer om någon dör, går i pension? Konkurrerande verksamhet för aktieägare? Hur värderar man andelarna? Hur hanterar man om företaget är i behov av kapital? Aktieägartillskott? etc bla bla. Vidare så kan ett aktieägaravtal innehålla andra "mjuka värden", hur man ser på verksamheten, afffärsplan, vision om framtiden etc bla bla.

Likaså, måste du starta ett AB? Måste eller måste, somliga gör det och förvärvar andelarna in i den juridiska personen, snarare än att du som fysisk person köper andelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in