Citat:
Ursprungligen postat av
Saltkatt
Får man hojta även om man inte är TS?
Självklart, varsågod!
1.
Skiva auberginet i ringar, gör inte misstaget att ta bort skalet, jag stör mig oerhört mycket över tomatskal, ubergineskalet däremot gör det ännu godare. Stek i panna med olja, den suger mycket olja och det blir grisigt på fingrarna sen men det är då som det ska.
Sen, lägger du auberginet och (råa, viktigt) grönsaker som du önskar. Om du frågar mig bara tomat. En exakt perfekt kombination mitt i brödet. Bara salt och ingen citron eller liknande. Om du aldrig ätit aubergine så ska du inte låta dig skrämmas av att det är lite barskt, oljan och tomaten gör den jättebalanserad. Är det riktigt festligt det ska vara så är läsk pricken över i: et.
Sån bröd som finns båda ljust och mörkt på Ica.
https://handlaprivatkund.ica.se/stor...C3%B6d/1527766
2.
Lägg kycklinglår, skivade ringar-aubergine, olja, tomatsås och salt i ugnen. När det är färdigt tar du en bit kyckling, en bit aubergine och lite tomatsås och lägger det Basmatiris. Supergott, men tar plats 2 hos mig.
3.
Här skivar du inte runda som de två ovanstående utan i ganska stora fyrkanter (inte för små, tro det eller ej så smakar de ganska annorlunda om man gör dem mindre). Här kommer även det gröna huvudet till användning som egentligen är den godaste delen inom just det här sättet (när det väl är kokt så kommer du lägga märke till att det är oätligt längst inne i det gröna men innan det ska du njuta av den gröna biten). I med olja, tomatsås, vatten och salt i en kastrull. När det är färdigt, äts det med Basmatiris precis som den i ugnen.
Hoppas att det inte är mina biologiska smaklökar som lurat mig så även ni andra kan njuta av dessa recept i livet, smaklig måltid!