2023-06-21, 19:24
Medlem
Imnshos avatar
Ville kolla upp testfavoriterna så jag köpte på mig lite Falcon Export för att jämföra med min fulölsfavorit Bryggmästaren Guld.

Jag får ge Aftonslasket en viss credd, Falken slank ner utan motstånd i strupen. Kanske beror det på att det är varmt och jag var törstig.

14:90 kr vs 16:40 kr är också en viss bonus, även om den för oss svennar så viktiga "pocenten, Helge" är lägre.
Citera
2023-06-21, 19:28
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Ville kolla upp testfavoriterna så jag köpte på mig lite Falcon Export för att jämföra med min fulölsfavorit Bryggmästaren Guld.

Jag får ge Aftonslasket en viss credd, Falken slank ner utan motstånd i strupen. Kanske beror det på att det är varmt och jag var törstig.

14:90 kr vs 16:40 kr är också en viss bonus, även om den för oss svennar så viktiga "pocenten, Helge" är lägre.
Haha, köpte också Falcon istället för Norrlands Guld i dag. En klart okej öl. Faktiskt precis så som jag vill ha en ljus lager.
Citera
2023-06-21, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Är väl bara Mariestads och Staropramen som går att dricka av dom där...

Vafan är du för snobb? Pripps blå är ju by far den bästa
Citera
2023-06-21, 20:03
Medlem
Men det är ju några ölsnobbsbögar från Stockholm som gör de här testerna. Anledningen till att de gav en perfekt öl som Pripps blå lågt betyg är ju bara för att den är från den vackra hamnstaden Göteborg. Som de är så jävla avundsjuka på. De här gubbarna dricker la bara "craft micro" IPA öl och annan skit. Det enda som slår Pripps, Poppels och norrlands är diverse stouts som Guinness och dylikt. Men de är änna alldeles för dyra tyvärr
Citera
2023-06-21, 20:38
Mariestads öl ? Är ju förfan äckligare än Budweiser... kattpiss och whitetrashdricka.
Sälj skiten till ryssarna och förgifta dom 😉
Citera
2023-06-21, 20:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
...
Öl som borde ha omnämnts:
Bellmans 6,0: mycket bra, en nygammal klassiker som alltid går hem, lätt 5/5
Karlovacko: standard tjeckisk i mycket bra utförande, 5/5
Starobrno: se karlovacko, 5/5
Fagerhult: bra svensk öl, 4,5/5
Budvar: svårslagen, möjligt vis 5,5/5 men priset sänker till 5

Fyll på flashback

Karlovacko är kroatisk och ganska blaskig. Budvar är inte så trevlig heller, men Starobrno är ett bra öl.

Själv tycker jag att Krusovice, Baron Trenck och Gambrinus är bättre exempel på tjeckisk öl.

Ett problem med dessa och tyska öl är att vi ofta får öl som vissa tyskar åtminstone kallar turistöl. Det blir öl från München, men det finns mängder av bryggerier i Franken, vilkas öl folk i byarna dricker.
Citera
2023-06-21, 21:55
Medlem
Imnshos avatar
Tror jag ska ta som projekt under semestern att testa svenska fulöl, alltså klassiska ljusa lager på långburk. Borde inte slita alltför mycket på levern.

Återkommer ev med en trådstart i augusti med min utvärdering.

För att begränsa testet får jag begränsa mig till nordisk bärs, alltså inga tjecker, tyskar osv.
Citera
2023-06-21, 22:53
Medlem
shitlists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho

Ska prova det också, brukar tycka Bryggmästaren är rätt trevlig.

Falcon gör ju väldigt god folköl så det borde ju rimligtvis fungera bra som stark också (givetvis druckit innan men aldrig jämfört)
Citera
2023-06-22, 17:26
Medlem
Det verkar inte ha varit några höjdare på öl som gjorde testet i AB. Någon specialare borde dom väl tagit med, tex Bron ipa från Årbro bryggeriet, en ny favorit.
Citera
2023-06-22, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Det verkar inte ha varit några höjdare på öl som gjorde testet i AB. Någon specialare borde dom väl tagit med, tex Bron ipa från Årbro bryggeriet, en ny favorit.

Testet gjordes ju av vänstermupparna på AB. Där är det rödvin som gäller
Citera
2023-06-22, 17:50
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter

Som redan har påpekats i tråden (och i artikelingressen) har man testat de 20 ölsorter som sålde mest på bolaget under 2022. Det finns alltså inga kvalitetsaspekter inblandade i urvalet.
Citera
2023-06-23, 02:51
Medlem
Voloteas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reno46
norrlands guld och mariestad export är samma öl, alltså den som kom sist och först är exakt samma öl.

Då har man inga smaklökar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in