Citat:
Ursprungligen postat av
Qvissla
Fast det blir ju lite av en falsk trygghet ”ungarna är bakom grinden/dörren, de kan inte vistas i närheten av traktorn/fyrhjulingen/tröskan” en hur länge dröjer det innan de forcerar barriären? Barn är nyfikna, påhittiga och jäkligt kvicka, så tror det är större risk för olyckor då än om du från start låter dem vara med och lära sig riskerna/farorna.
Med detta sagt menar jag inte att det blir en ofarlig miljö, men jag tror det minimerar tillbuden i högre grad än ty hålla dem borta.
Oerhört tragiskt hur som, mina tankar går till familjen som nu vaknar upp med en tom säng och ett skratt som tystnat vid frukostbordet.
Men hur diskuterar herrn/tant? Som förare till ett fordon, som operatör till en maskin, är du SKYLDIG att se till din omgivning runt ditt fordon/maskin. Du kan inte argumentera att ytterligare skyddsåtgärder blir en "falsk trygghet" att slappa med säkerheten. Givetvis kan barnet ändå befinna sig bakom traktorn då en vuxen har gått med barnet till traktorn osv. MEN en säker planering av miljön på gården minimerar onödiga risker och en sådan är att avskilja arbete från privatliv/fritid. Avskilja lekplatser från arbetsplatser osv.
Sedan SKA barn vara med i jordbruket! Barn ska få köra traktorn själv! Det stegvis upp i åldrarna och inte förrän barnet är "traktormogen" får barnet själv köra traktorn. Men aggregat etc skall barn inte röra av andra skäl.
Att stoppa fingrarna i en roterande kniv är inte särskilt hälsosamt för barnet, som exempel.
I USA och Canada kör barn små som sjuåringar stora Big Buds och andra giganter helt ensamma. Men dessa barn vet hur man beter sig runt dessa maskiner, jämfört med svenska moderna barn.