Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Metoderna att få dem att stå stilla är inte förenliga med svensk djurskyddslag. Hobbling är en variant.
I USA knäcker man hästar. Det heter tom. break in, de romantiserade cobojsarna och deras metoder kommer från Mexico och tidigare Spanien och Portugal. Man är inte rädd om sina djur då hästar finns i överflöd. Det är bara att fånga en ny och break, ofta genom utmattning.
Mad Mike har inte ens den kunskapen utan köper utrangerade travare.
Fråga en travtränare om den skulle komma på tanken att sätta fast någon av sina hästar i träning i en lyktstolpe eller träpinne med 4 st 3tums spik inne i Stockholm.
Den skulle titta på dig som du vore dum i huvudet.
MadMike kallas mad eftersom han saknar omdöme och våghalsig.
Det saknas respekt för sin egen och andras död.
Han skulle bli avstängd från vilken travbana som helst.
Tänk vad som kunde hänt de orutinerade barn han flängt runt med på dessa hästar.
Hästar är bytesdjur och därmed flyktdjur. Instinkter går inte att träna bort, därför har seriösa människor säkerhetsrutiner och väl tilltagna säkerhetsmarginaler.
MadMike ville vara cool och hade en affärsidé. Madmike har ett ego som vida överstiger hans kunskap, lite problem med pannloben också vad det verkar.
En normal människa hade varit förkrossad, både för de skadade människorna men också för de egna hästarna.
Lite empatistörd alltså.
Hoppas övriga fångar är svenska.
Jag har full sympati och är förkrossad för alla drabbade, både människor och djur....
Mademike hade jag inte hört talas om innan, men jag har erfarenheter av hästar från många delar av världen, där det finns de som har mycket bra hästhållning OCH kan binda hästarna i stabila konstruktioner.