Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-31, 16:08
Medlem
Sedan var mina råd till Greta även präglade av att jag ville underlätta för henne, att få tala och debattera och framför allt mötas på fler internationella konferenser.

Håller man sig väl med bägge parter, som Norge nu gjorde med att rösta Ja till FN-deklarationen om Gaza, ökar möjligheterna att vara till nytta i en konflikt!

Viktigast på de flesta internationella konferenser är informella möten och kontakter i pauserna. Greta behöver öva mera på small talk och detta är ett bra sätt!

Ofta kommer man längst med att både vara delegat eller folkvald och vara aktivist, rollerna kompletterar varandra, även för Greta.
Senast redigerad av inspiratoeren 2023-10-31 kl. 16:13.
Citera
2023-10-31, 19:12
Medlem
Sedan behöver Greta lära sig betydligt mer av den nyktra skeptism som är så viktig för högre ledares funktionsförmåga. Så många vill snickra för att få något på köpet! Greta har varit väl medveten om att hon måste säga Nej till de allra flesta förslag och inbjudningar som hon får externt. Nu behöver hon lära sig att göra likadant med de interna!

Varnade Greta förut att alla som berättar något har ett motiv! Detta gäller så klart särskilt berättelser till henne själv.

En viktig nyckel till Gretas osäkerhet har varit att hon inte varit ekonomiskt oberoende. Hon har gett bort nästan allt hon som hon har fått via fonden som bär hennes namn. Följden har blivit att Greta blivit beroende av andras välvilja och gåvor till henne själv. Nu behöver Greta allt få behålla sina dra åt helvete pengar!
Senast redigerad av inspiratoeren 2023-10-31 kl. 19:14.
Citera
2023-10-31, 19:51
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Sedan behöver Greta lära sig betydligt mer av den nyktra skeptism som är så viktig för högre ledares funktionsförmåga. Så många vill snickra för att få något på köpet! Greta har varit väl medveten om att hon måste säga Nej till de allra flesta förslag och inbjudningar som hon får externt. Nu behöver hon lära sig att göra likadant med de interna!

Varnade Greta förut att alla som berättar något har ett motiv! Detta gäller så klart särskilt berättelser till henne själv.

En viktig nyckel till Gretas osäkerhet har varit att hon inte varit ekonomiskt oberoende. Hon har gett bort nästan allt hon som hon har fått via fonden som bär hennes namn. Följden har blivit att Greta blivit beroende av andras välvilja och gåvor till henne själv. Nu behöver Greta allt få behålla sina dra åt helvete pengar!

Snickra? Hur menar du? Har du något emot snickare? Eller menar du "jamsa med och ställa in sig"? Det är just sådana personer som på FB kallas för Gretas svans och liknande.

Greta kan inte se att folk har andra agendor än hennes egen.
Citera
2023-11-01, 00:16
Medlem
Citat:
Luisa Neubauer framför nu ytterligare tuff kritik mot Greta själv och Fridays for future International! Nej, det går inte alls bra nu med våra svåra problem, erkänner jag gärna.

"Neubauer sa nu surt: "Om jag kunde ha förutsett att sådana uttalanden skulle delas på det internationella kontot "Fridays for Future", utan samråd, utan faktakontroll, då skulle vi ha positionerat oss tydligare i förväg."

"Neubauer: "För oss handlar det nu om att se med vem vi fortfarande kan hitta en arbetsbas baserad på gemensamma värderingar och var det kan vara.""

Jag är för Gretas rätt att yttra sig, men delar Luisas fullt befogade kritik och ståndpunkter enligt ovan! Greta sa för länge sedan att hon vill försvara min rätt att ha en annan åsikt än hon själv, och då behöver jag vara lika generös tillbaka mot henne! Därför skrev jag ovan, att vi kan ge goda råd till Greta, även om hennes uttalanden, men hon själv måste avgöra att det känns rätt för henne.

Sant är dock att jag sa åt henne personligen riktigt ordentligt efter det stora ökända trasslet med den indiska verktygslådan. Även då saknades det både förankring och faktakontroll!!! Greta blev då först rejält upprörd, men lovade till slut då, att relevanta åtgärder och förbättringar skulle snart införas! Betonade då att Greta aldrig fick ta viktiga beslut trött, hungrig eller stressad!!! Det urkänsliga stora beslutet om verktygslådan tog hon utmattad och stressad sent på kvällen, det var verkligt farligt. Greta borde ha stampat hårt på bromsen och krävt mycket mer tid för faktakontroll och förankring samt mer egenvila!!!

Nu verkar det tyvärr som om vi har lärt oss föga och sitter riktigt fast i betydande allvarliga problem med hur våra beslut förbereds och tas. Vår kvalitetskontroll inklusive Gretas egen kvalitetskontroll lämnar ännu mycket i övrigt att önska, är min bestämda slutsats nu!

Neubauer sa i sitt näst nyaste uttalande, att hon hade upplevt Thunberg annorlunda tidigare, nämligen "som utomordentligt reflekterande och framsynt".

https://m.bild.de/politik/inland/politik-inland/antisemitismus-in-der-klima-szene-neubauer-spricht-erstmals-ueber-gretas-israel-85926420.bildMobile. html?t_ref=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Den 7 oktober var det en massaker på israeliska judar då 1 400 mördades och 200 togs som gisslan. Tre veckor senare hade Greta inte sagt ett ord av respekt för dessa offer, och då reagerade Luisa skarpt.

Däremot re-tweetade Greta ett inlägg om någon orkan i Acapulco. Det hade hon tid med.

Citat:
https://sverigesradio.se/artikel/fridays-for-future-kritiseras-for-sina-inlagg-pa-sociala-medier-ar-rorelsen-hotad

Fridays for future kritiseras för sina inlägg på sociala medier - är rörelsen och Greta hotad? En enda aktivist uppges nu ligga bakom F4F International:s så kontroversiella nu raderade utspel på Instagram.

SR bjöd in Greta till radiodebatt, men fick inte kontakt med henne. Nu blev det radiodebatt utan Greta istället!

https://sverigesradio.se/artikel/vanta-tung-tysk-klimataktivist-kritiserar-greta-thunberg

Tung tysk klimataktivist kritiserar nu Greta Thunberg!

Min kommentar:
Greta har dock visat stor omtanke och omsorg förut!

Du som brukar kritisera andra för felaktig information- det står väl ingenting om ”en enda aktivist” där?

Däremot rapporterade Christoffer Wendick om att det hade läckt hemliga dokument som visar att det finns en grupp som styr och ställer och bl.a. hade bestämt om inlägget som sedermera fick så mycket kritik.

I den gruppen ingår garanterat inte Luisa, men kanske Greta själv? Hon tycks åtminstone inte ha haft stake nog att ta avstånd från inlägget. En fegis som låtit andra styra och ställa, eller ..?

Citat:
Nej, Greta har aldrig trott sig vara ofelbar. Visst har hon Asperger, men hon har även ovanligt hög intelligens som framgår att hon nästan bara fick högsta betyg i både grund- och gymnasieskolan. Både Louisa och jag samt andra har ägnat mycket tid och energi åt att handleda Greta och idag har hon även fem års rätt stor erfarenhet.

Verkligt insatta erbjuder henne idag, att få ännu mera kvalificerad handledning. Så trots sitt funktionshinder så ska Greta idag ha goda förutsättningar för mycket bättre vägval. Luisa som även känner Greta väl skulle inte kritisera Greta hårt, om hon inte trodde att det finns utrymme för betydande förbättringar av och för Greta! Så tror faktiskt även jag. Gretas intellektuella intelligens är ovanligt hög, hennes emotionella intelligens är ojämn.

Luisa är piskad att kritisera Greta. Hon har ju själv dragits ner i skiten. Bland annat den högste ledaren för judar i Tyskland och flera ledande politiker ställer nu krav på F4F.

Så vi kan nog inte vara säkra på att hon tror på några betydande förbättringar. Hon kanske snarare har tappat alla illusioner?

Citat:

Greta är bra på att kopiera flygblad i en fyrfärgskopiator, hennes händer gillar att vara sysselsatta.

[/url]

Å tusan, är hon åtminstone bra på något?

Citat:

Pengar som har skänkts till stiftelsen (antar jag att du menar) har gjort det i syfte att följa vissa mål, inte att användas av Greta personligen.
Citera
2023-11-01, 07:59
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jag såg just att Gjuteriföreningen förra året startade ett projekt GReTA: "Gjutna produkter med resurseffektiva tillverkningsprocesser och affärsmodeller".

https://www.gjuteriforeningen.se/haallbarhet/greta/

Förra året utsågs Greta också till den mäktigaste personen inom hållbarhet i Sverige, den person som bäst nådde ut med sitt budskap.
"Hon får världen att lyssna."
Citera
2023-11-01, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag såg just att Gjuteriföreningen förra året startade ett projekt GReTA: "Gjutna produkter med resurseffektiva tillverkningsprocesser och affärsmodeller".

https://www.gjuteriforeningen.se/haallbarhet/greta/

Förra året utsågs Greta också till den mäktigaste personen inom hållbarhet i Sverige, den person som bäst nådde ut med sitt budskap.
"Hon får världen att lyssna."

Är det inte jobbigt att försöka bedriva damage control och rädda hennes dåliga rykte?

På vilket sätt har Greta nått ut med sitt budskap? Flygresorna ökar, gröna partier tappar i anseende, motståndet mot vindkraftverk ökar, invandringskritiska partier ökar … Och nu har över fem (5) år gått med nästan obegränsat medieutrymme.

Kvar återstår ett gäng vänsterungdomar, ofta med tvåfärgat hår, som gör gemensam sak med yrkesdemonstranter en stund då och då. Greta själv har solkat sitt anseende å det grövsta.

Om du fortsätter googla kanske Ångpanneföreningen också har något matnyttigt?
Citera
2023-11-01, 08:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Är det inte jobbigt att försöka bedriva damage control och rädda hennes dåliga rykte?

På vilket sätt har Greta nått ut med sitt budskap? Flygresorna ökar, gröna partier tappar i anseende, motståndet mot vindkraftverk ökar, invandringskritiska partier ökar … Och nu har över fem (5) år gått med nästan obegränsat medieutrymme.

Kvar återstår ett gäng vänsterungdomar, ofta med tvåfärgat hår, som gör gemensam sak med yrkesdemonstranter en stund då och då. Greta själv har solkat sitt anseende å det grövsta.

Om du fortsätter googla kanske Ångpanneföreningen också har något matnyttigt?
Det är nog bara bra att de olika FFF-grupperna får en friare roll. De kommer ändå att driva på för samma sak. Jag uppfattar att Greta tänker ett steg längre och försöker föreställa sig någon sorts framtid och därför stödjer och lär av ursprungsbefolkningar. Förutom att hon tar ställning mot angripare och förtryckare.

Visst hade det varit bättre för henne om hon postat mot Hamas massakrer innan hon postade mot Israels massakrer, men inga av hennes följare tror att hon såg Hamas attack annat än som mord och övergrepp.
Citera
2023-11-01, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Snickra? Hur menar du? Har du något emot snickare? Eller menar du "jamsa med och ställa in sig"? Det är just sådana personer som på FB kallas för Gretas svans och liknande.

Greta kan inte se att folk har andra agendor än hennes egen.
Blev naturligtvis en liten felstavning, lätt hänt med mobilen. Ska så klart stå smickra! Mobilens rättstavning retades. Har en Motorola, den var billig att köpa men knappast den bästa luren att köpa. Lite avis på Greta som alltid har bästa sortens iPhone i handen, fast jag är glad över att hon kan unna sig det bästa möjliga.

Naturligtvis vill aktiva i F4F ha en god miljö och ett gott klimat men det utesluter inte alls att man även vill ha personlig framgång och en fin karriär. Som jag varnade Greta har folk många motiv för att hjälpa henne.

Som jag skrev är en nykter skepticism väldigt viktig för en högre ledare, där många tävlar om att berätta om hur lysande ledarens ideer är. Då behövs djävulens advokat, som talar om svagheter och risker med ledarens planer!
Senast redigerad av inspiratoeren 2023-11-01 kl. 10:28.
Citera
2023-11-01, 10:23
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
..., men inga av hennes följare tror att hon såg Hamas attack annat än som mord och övergrepp.

Luisa Neubauer tycks vara en följare (ex-följare?) som tror annorlunda. Så det finns minst EN namngiven, troligen är de fler än så.
Citera
2023-11-01, 10:34
Medlem
Citat:
Den 7 oktober var det en massaker på israeliska judar då 1 400 mördades och 200 togs som gisslan. Tre veckor senare hade Greta inte sagt ett ord av respekt för dessa offer, och då reagerade Luisa skarpt.

Däremot re-tweetade Greta ett inlägg om någon orkan i Acapulco. Det hade hon tid med.

Du som brukar kritisera andra för felaktig information- det står väl ingenting om ”en enda aktivist” där?

Däremot rapporterade Christoffer Wendick om att det hade läckt hemliga dokument som visar att det finns en grupp som styr och ställer och bl.a. hade bestämt om inlägget som sedermera fick så mycket kritik.

I den gruppen ingår garanterat inte Luisa, men kanske Greta själv? Hon tycks åtminstone inte ha haft stake nog att ta avstånd från inlägget. En fegis som låtit andra styra och ställa, eller ..?

Luisa är piskad att kritisera Greta. Hon har ju själv dragits ner i skiten. Bland annat den högste ledaren för judar i Tyskland och flera ledande politiker ställer nu krav på F4F.

Så vi kan nog inte vara säkra på att hon tror på några betydande förbättringar. Hon kanske snarare har tappat alla illusioner?

Pengar som har skänkts till stiftelsen (antar jag att du menar) har gjort det i syfte att följa vissa mål, inte att användas av Greta personligen.
Nej, större summor har även skänkta direkt till Greta vad hon har berättat. Pengar som går till stiftelsen är inte tänka för hennes personliga behov, det stämmer.

Oavsett väg så har nästan allt tidigare skänkta bort enligt Gretas uppgifter. Nu verkar Greta igen ha fått ett större kapital, som vi får se vad hon gör med. Som förut rekommenderar jag henne att behålla en hel del själv för att trygga sin egen framtid

En betydande skillnad mellan Greta och Luisa är att Luisa även är politiskt förtroendevald. Då måste man ta hänsyn till sina väljare och deras intressen. Detta kommer även Greta att få lära sig den hårda vägen om hon ställer sig på en eller annan valsedel i framtiden!
Senast redigerad av inspiratoeren 2023-11-01 kl. 10:45.
Citera
2023-11-01, 10:36
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Blev naturligtvis en liten felstavning, lätt hänt med mobilen. Ska så klart stå smickra! Mobilens rättstavning retades. Har en Motorola, den var billig att köpa men knappast den bästa luren att köpa. Lite avis på Greta som alltid har bästa sortens iPhone i handen, fast jag är glad över att hon kan unna sig det bästa möjliga.

Naturligtvis vill aktiva i F4F ha en god miljö och ett gott klimat men det utesluter inte alls att man även vill ha personlig framgång och en fin karriär. Som jag varnade Greta har folk många motiv för att hjälpa henne.

Som jag skrev är en nykter skepticism väldigt viktig för en högre ledare, där många tävlar om att berätta om hur lysande ledarens ideer är. Då behövs djävulens advokat, som talar om svagheter och risker med ledarens planer!

Precis: folk kan ha lite olika ingångsvinklar. Det finns nog med hycklare som berömmer Greta och hennes ideer i ett sammanhang och spyr galla över henne i ett annat. Men även här är Gretas Asperger ett problem för henne: hon har nog svårt att få ihop att folk kan säga olika saker om henne i olika sammanhang. Hon har troligen inte förmågan att se saker från olika perspektiv om inte någon skriver henne på näsan, och därför förstår inte att andra kan ha olika perspektiv på samma sak(-er).
Citera
2023-11-01, 10:57
Medlem
Citat:

Uppgiften om att en enda aktivist låg bakom den ytterst kontroversiella publiceringen stod inte i SR:s textade sammanfattning, men sas däremot i SR:s muntliga radiodebatt vad jag minns. (Den finns med i min länk)

Där sas vad jag minns också, att det var en enda aktivist, som hade rätt att skriva överallt, men som ändå var utesluten. Uppgifterna är dock ännu inte verifierade. Stämmer det tycks vi tala om en utesluten superadmin, och det är mycket få som är eller varit superadmin.

Greta är det, vilket innebär att hon hade kunnat radera omedelbart inlägget om Hamas och Gaza på F4F Internationals Instagram. Gretas använder dock rätt sällan sina befogenheter, hon är kluven till att vara ledare enligt vad hon själv säger. Kortare tider främst i kriser har hon varit väldigt aktiv, även som ledare, övriga tider verkar hon mest ha velat vara en symbol och en aktivist. Ja, då har andra mest fått leda och styra!

Greta har alltså haft ett mycket ryckigt ledarskap, där hon kortare tider gått all-in och övriga tider delegerat väldigt mycket. Detta kan delvis bero på hennes Asperger. Har dock förut påmint Greta att det är ett betydande ansvar även i att delegera, då måste man välja lämpliga mottagare och följa upp hur det går med delegationerna. Vid delegation måste man ju handleda!
Senast redigerad av inspiratoeren 2023-11-01 kl. 11:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in