Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-30, 21:52
Medlem
"Neubauer sa att hon hade upplevt Thunberg annorlunda tidigare, nämligen "som utomordentligt reflekterande och framsynt"."

https://www.tagesspiegel.de/politik/haltung-im-nahost-konflikt-luisa-neubauer-ist-enttauscht-von-greta-thunberg-10706731.html
Citera
2023-10-31, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Studierna borde vara viktigare än något annat, såvida hon inte bekänner sig till samma tanke som hon torgförde i början av "skolstrejken": varför ska man gå i skolan, när man saknar framtid ändå?

Om hon fortfarande bekänner sig till samma tanke då borde hon kanske inte ha sökt till högskola öht.

Ja, det är svårt att få ekvationen att gå ihop. För fem år sedan skolstrejkade Greta för att hon ”ändå inte hade någon framtid”. Sedan har hon ändå påbörjat olika utbildningar, trots att CO2-utsläppen bara fortsatt. Trots att hon fortfarande studerar har hon nu slutat med sina dedikerade skolstrejker och ägnar sig istället åt politiska demonstrationer.

Sen är det ju märkligt hur hon som ”uppoffrade sig för att rädda klimatet genom
att skolstrejka” ändå kunde få toppbetyg.

Hur som helst verkar hon ta lätt på sina studier. Viktigare att resa omkring och käfta med poliser i olika städer. Men om hennes kandidatutbildning har en vänsterprofil är den kanske inte så betungande?

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tror att det är bra att Greta säger vad hon vill och inte vad andra vill att hon ska säga. Det har hittills varit ett framgångsrecept. Hon kommer inte att behöva skämmas för sitt ställningstagande. Israel är inte den minst våldsamma parten.

Framgångsrecept? Really? Hittills i år har hon gripits av poliser en gång i Tyskland (som hon anklagade för övervåld), två gånger i Oslo, två i Malmö och nyligen i London. (Var det inte också någon incident i Södertälje?) Hon sätter sig upp mot lagar och regler i demokratiska länder och försöker hindra andra från att bl.a. ta sig till jobbet.

Så av två våldsamma parter måste man göra officiella ställningstaganden för den ev. minst våldsamma? Är det inte bättre att avstå från att röra i getingboet och kanske riskera inte bara organisationens framtid utan sitt eget anseende (och kanske rentav säkerhet?)

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Ja, det är väldigt viktigt att Greta säger vad som känns rätt för henne! Vi kan ge goda råd men hon avgör hur hon vill utforma sina budskap!

Du ser ju själv vad som händer när Greta säger vad som känns rätt för henne. Går det bra nu, tycker du?

Sorgligt att hon tycks vägra att lyssna på goda råd. Vad det beror på kan och vill inte jag spekulera i, men hon har bara sig själv att skylla när hon hamnar i blåsväder som nu.

Citat:
"Neubauer sa att hon hade upplevt Thunberg annorlunda tidigare, nämligen "som utomordentligt reflekterande och framsynt"."

https://www.tagesspiegel.de/politik/haltung-im-nahost-konflikt-luisa-neubauer-ist-enttauscht-von-greta-thunberg-10706731.html

Stackars Louisa, hennes parti går dåligt i Tyskland och har passerats av det invandringskritiska AfD, CO2-utsläppen ökar och F4F anklagas för att vara antisemiter. Med sådana vänner som Greta Thunberg behöver hon inga fiender.
Citera
2023-10-31, 05:45
Medlem
Luisa Neubauer framför nu ytterligare tuff kritik mot Greta själv och Fridays for future International! Nej, det går inte alls bra nu med våra svåra problem, erkänner jag gärna.

"Neubauer sa nu surt: "Om jag kunde ha förutsett att sådana uttalanden skulle delas på det internationella kontot "Fridays for Future", utan samråd, utan faktakontroll, då skulle vi ha positionerat oss tydligare i förväg."

"Neubauer: "För oss handlar det nu om att se med vem vi fortfarande kan hitta en arbetsbas baserad på gemensamma värderingar och var det kan vara.""

Jag är för Gretas rätt att yttra sig, men delar Luisas fullt befogade kritik och ståndpunkter enligt ovan! Greta sa för länge sedan att hon vill försvara min rätt att ha en annan åsikt än hon själv, och då behöver jag vara lika generös tillbaka mot henne! Därför skrev jag ovan, att vi kan ge goda råd till Greta, även om hennes uttalanden, men hon själv måste avgöra att det känns rätt för henne.

Sant är dock att jag sa åt henne personligen riktigt ordentligt efter det stora ökända trasslet med den indiska verktygslådan. Även då saknades det både förankring och faktakontroll!!! Greta blev då först rejält upprörd, men lovade till slut då, att relevanta åtgärder och förbättringar skulle snart införas! Betonade då att Greta aldrig fick ta viktiga beslut trött, hungrig eller stressad!!! Det urkänsliga stora beslutet om verktygslådan tog hon utmattad och stressad sent på kvällen, det var verkligt farligt. Greta borde ha stampat hårt på bromsen och krävt mycket mer tid för faktakontroll och förankring samt mer egenvila!!!

Nu verkar det tyvärr som om vi har lärt oss föga och sitter riktigt fast i betydande allvarliga problem med hur våra beslut förbereds och tas. Vår kvalitetskontroll inklusive Gretas egen kvalitetskontroll lämnar ännu mycket i övrigt att önska, är min bestämda slutsats nu!

Neubauer sa i sitt näst nyaste uttalande, att hon hade upplevt Thunberg annorlunda tidigare, nämligen "som utomordentligt reflekterande och framsynt".

https://m.bild.de/politik/inland/politik-inland/antisemitismus-in-der-klima-szene-neubauer-spricht-erstmals-ueber-gretas-israel-85926420.bildMobile. html?t_ref=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Senast redigerad av inspiratoeren 2023-10-31 kl. 06:44.
Citera
2023-10-31, 05:56
Medlem
Är det någon som är förvånad över att Greta inom sinom tid skulle landa som livsstilsvänster?
Citera
2023-10-31, 06:46
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Är det någon som är förvånad över att Greta inom sinom tid skulle landa som livsstilsvänster?
Nej, är man född rakt in i den fina borgarklassen är det lite lagom rebelliskt sådär att bli miljökämpe. Gärna den mest woke:a delen som bara bryr sig om minskade koldioxidutsläpp och olja. Oj här är en fiskjävel med tre ögon och två fittor! Nej nej, då tittar vi bort.
Citera
2023-10-31, 09:17
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/fridays-for-future-kritiseras-for-sina-inlagg-pa-sociala-medier-ar-rorelsen-hotad

Fridays for future kritiseras för sina inlägg på sociala medier - är rörelsen och Greta hotad? En enda aktivist uppges nu ligga bakom F4F International:s så kontroversiella nu raderade utspel på Instagram.

SR bjöd in Greta till radiodebatt, men fick inte kontakt med henne. Nu blev det radiodebatt utan Greta istället!

https://sverigesradio.se/artikel/vanta-tung-tysk-klimataktivist-kritiserar-greta-thunberg

Tung tysk klimataktivist kritiserar nu Greta Thunberg!

Min kommentar:
Greta har dock visat stor omtanke och omsorg förut!
Senast redigerad av inspiratoeren 2023-10-31 kl. 09:39.
Citera
2023-10-31, 09:54
Medlem
Citat:
https://sverigesradio.se/artikel/fridays-for-future-kritiseras-for-sina-inlagg-pa-sociala-medier-ar-rorelsen-hotad

Fridays for future kritiseras för sina inlägg på sociala medier - är rörelsen och Greta hotad? En enda aktivist uppges nu ligga bakom F4F International:s så kontroversiella nu raderade utspel på Instagram.

SR bjöd in Greta till radiodebatt, men fick inte kontakt med henne. Nu blev det radiodebatt utan Greta istället!

https://sverigesradio.se/artikel/vanta-tung-tysk-klimataktivist-kritiserar-greta-thunberg

Tung tysk klimataktivist kritiserar nu Greta Thunberg!

Min kommentar:
Jag undrar om Luisa Neubauer har varit i kontakt med Greta innan hon gick ut till massmedia Skadan var ju redan skedd i och för sig
Senast redigerad av tindraninni 2023-10-31 kl. 10:24.
Citera
2023-10-31, 09:56
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Sant är dock att jag sa åt henne personligen riktigt ordentligt efter det stora ökända trasslet med den indiska verktygslådan. Även då saknades det både förankring och faktakontroll!!! Greta blev då först rejält upprörd, men lovade till slut då, att relevanta åtgärder och förbättringar skulle snart införas! Betonade då att Greta aldrig fick ta viktiga beslut trött, hungrig eller stressad!!! Det urkänsliga stora beslutet om verktygslådan tog hon utmattad och stressad sent på kvällen, det var verkligt farligt. Greta borde ha stampat hårt på bromsen och krävt mycket mer tid för faktakontroll och förankring samt mer egenvila!!!

Nu verkar det tyvärr som om vi har lärt oss föga och sitter riktigt fast i betydande allvarliga problem med hur våra beslut förbereds och tas. Vår kvalitetskontroll inklusive Gretas egen kvalitetskontroll lämnar ännu mycket i övrigt att önska, är min bestämda slutsats nu!
"Vi"? Frågan är vem som felar mest: den som felar eller den som förbehållslöst och okritiskt följer och höjer till skyarna en som felar. Greta har Asperger. Många med denna diagnos saknar förmågan till generalisering och/eller helikopterperspektiv. Likaså kan de begå ungefär samma misstag i situationer där en icke-aspergare skulle se likheter, medan en aspergare ser det hela som en helt ny situation. Tydligen fungerar Greta på detta vis och det hjälper inte att gnälla nu, det blir bara patetiskt och pinsamt, och till en viss del roande - beroende på vem som gnäller. Att Greta har Asperger var känt från dag 1, hur hon fungerar har nog också varit känt ett tag - om man vill bemöda sig om att iaktta, lyssna, höra och förstå. Att gnälla och klaga på hur Greta fungerar är som att klaga på hennes personlighet, vilken hon inte kan ändra; ni som gnäller på detta borde ha kompenserat innan det blev ett problem. :-) F.ö. roligt med sååååå många utropstecken (8 meningar, 11 utropstecken - har någon svårt att behärsk(n)a sig?)

Citat:
Neubauer sa i sitt näst nyaste uttalande, att hon hade upplevt Thunberg annorlunda tidigare, nämligen "som utomordentligt reflekterande och framsynt".
Ja, vad ska man säga? På den tiden var Greta mindre självsäker och bemödade sig med att underbygga sina påståenden inom sitt snäva område. Nu har hur svävat ut i stället för att snäva in - och då saknar hon kunskaper. Så blir det när man blir lite äldre och berömmelsen stiger en åt huvudet till den grad, att man tror sig vara ofelbar.
Citera
2023-10-31, 11:44
Medlem
Nej, Greta har aldrig trott sig vara ofelbar. Visst har hon Asperger, men hon har även ovanligt hög intelligens som framgår att hon nästan bara fick högsta betyg i både grund- och gymnasieskolan. Både Louisa och jag samt andra har ägnat mycket tid och energi åt att handleda Greta och idag har hon även fem års rätt stor erfarenhet.

Verkligt insatta erbjuder henne idag, att få ännu mera kvalificerad handledning. Så trots sitt funktionshinder så ska Greta idag ha goda förutsättningar för mycket bättre vägval. Luisa som även känner Greta väl skulle inte kritisera Greta hårt, om hon inte trodde att det finns utrymme för betydande förbättringar av och för Greta! Så tror faktiskt även jag. Gretas intellektuella intelligens är ovanligt hög, hennes emotionella intelligens är ojämn.
Citera
2023-10-31, 11:55
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Min kommentar:

"Förut" har tydligen lite bäring på "nu".

Det kan hända att Greta kommer att ducka i hopp om att det obekväma frågorna försvinner, vilket de troligen kommer att göra till sist. Hon kommer då iofs att ha tappat sin gloria, men kanske återfått ett riktigt liv, utanför rampljuset, utanför hetsen och utan folk som väntar på minsta lilla snedsteg.
Citera
2023-10-31, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
"Förut" har tydligen lite bäring på "nu".

Det kan hända att Greta kommer att ducka i hopp om att det obekväma frågorna försvinner, vilket de troligen kommer att göra till sist. Hon kommer då iofs att ha tappat sin gloria, men kanske återfått ett riktigt liv, utanför rampljuset, utanför hetsen och utan folk som väntar på minsta lilla snedsteg.
Även nu kan Greta visa god omtanke och omsorg, när hon verkligen anstränger sig!

Vill man vara med i den politiska arenan, vilket Greta uppenbarligen har velat, blir man hårt granskad och analyserad.

Jag har förut rått Greta att ta några steg bakåt innan hon agerar i ett drev. Först skaffa sig Överblick, sedan tänk ut ett lämpligt Handlingssätt och till sist Utför detta, är de viktigaste gyllene ledorden i en krishantering.

Bäst är dock att Förebygga att man får sådana här globala drev mot sig, därför tryckte jag så hårt på Förebyggande åtgärder även för Gretas del!

Även för någon verkligt stark person är sådana här drev verkligt påfrestande och Greta är högkänslig. Hittills har hon dock sagt att hon velat fortsätta som en global större opinionsbildare. Annars skulle alla undra vart jag har tagit vägen, säger Greta skämtsamt!

Hon tillägger nu lite trotsigt, att hon tänker fortsätta att klimatdemonstrera varje fredag! Greta är bra på att kopiera flygblad i en fyrfärgskopiator, hennes händer gillar att vara sysselsatta.

Här rycker en känd klimatdebattör ut till Gretas försvar!

https://www.planetearthandbeyond.co/p/dont-listen-to-forbes-greta-thunbergs

"Don't Listen To Forbes, Greta Thunberg's Gaza Stance Is Needed!"

Denna länk är ett bemötande av den välkända internationella miljöjuristens angrepp på Greta, som jag tidigare länkade till.

https://www.forbes.com/sites/jonmcgowan/2023/10/25/greta-thunbergs-stand-with-gaza-is-a-problem-for-the-climate-change-movement/?sh=7cc40c18375c

"Greta Thunberg’s Stand With Gaza Is A Problem For The Climate Change Movement"

Luisa Neubauer tillägger i intervjun:
"Det faktum att Greta Thunberg inte sa något konkret om de judiska offren för massakern den 7 oktober gör mig besviken."

"Men redan innan Hamas attack mot Israel var situationen i Israel och Palestina kontroversiell i den gemensamma klimatskyddsrörelsen "Fridays for Future".

"Men vi bestämde oss ursprungligen för att inte oroa oss för den här frågan, så att vi kunde arbeta tillsammans."

Frågan är varför Greta valde, att inte respektera det tidigare beslutet att undvika Israel och Palestina för att motverka splittring i F4F!? Detta beslut som Luisa nu anger, var en helt naturlig lösning, då vi hade och har nationella nätverk från både Israel och Palestina i F4F International. Inbördeskrig är alltid det sämsta av alla krig!

https://www.welt.de/politik/deutschland/article248281142/Luisa-Neubauer-Dass-Greta-Thunberg-nichts-zu-den-juedischen-Opfern-gesagt-hat-enttaeuscht-mich.html
Senast redigerad av inspiratoeren 2023-10-31 kl. 14:53.
Citera
2023-10-31, 15:09
Medlem
Citat:
Även nu kan Greta visa god omtanke och omsorg, när hon verkligen anstränger sig!

Vill man vara med i den politiska arenan, vilket Greta uppenbarligen har velat, blir man hårt granskad och analyserad.

Jag har förut rått Greta att ta några steg bakåt innan hon agerar i ett drev. Först skaffa sig Överblick, sedan tänk ut ett lämpligt Handlingssätt och till sist Utför detta, är de viktigaste gyllene ledorden i en krishantering.

Bäst är dock att Förebygga att man får sådana här globala drev mot sig, därför tryckte jag så hårt på Förebyggande åtgärder även för Gretas del!

Även för någon verkligt stark person är sådana här drev verkligt påfrestande och Greta är högkänslig. Hittills har hon dock sagt att hon velat fortsätta som en global större opinionsbildare. Annars skulle alla undra vart jag har tagit vägen, säger Greta skämtsamt!

Hon tillägger nu lite trotsigt, att hon tänker fortsätta att klimatdemonstrera varje fredag! Greta är bra på att kopiera flygblad i en fyrfärgskopiator, hennes händer gillar att vara sysselsatta.

Här rycker en känd klimatdebattör ut till Gretas försvar!

https://www.planetearthandbeyond.co/p/dont-listen-to-forbes-greta-thunbergs

"Don't Listen To Forbes, Greta Thunberg's Gaza Stance Is Needed!"

Denna länk är ett bemötande av den välkända internationella miljöjuristens angrepp på Greta, som jag tidigare länkade till.

https://www.forbes.com/sites/jonmcgowan/2023/10/25/greta-thunbergs-stand-with-gaza-is-a-problem-for-the-climate-change-movement/?sh=7cc40c18375c

"Greta Thunberg’s Stand With Gaza Is A Problem For The Climate Change Movement"

Luisa Neubauer tillägger i intervjun:
"Det faktum att Greta Thunberg inte sa något konkret om de judiska offren för massakern den 7 oktober gör mig besviken."

"Men redan innan Hamas attack mot Israel var situationen i Israel och Palestina kontroversiell i den gemensamma klimatskyddsrörelsen "Fridays for Future".

"Men vi bestämde oss ursprungligen för att inte oroa oss för den här frågan, så att vi kunde arbeta tillsammans."

Frågan är varför Greta valde, att inte respektera det tidigare beslutet att undvika Israel och Palestina för att motverka splittring i F4F!? Detta beslut som Luisa nu anger, var en helt naturlig lösning, då vi hade och har nationella nätverk från både Israel och Palestina i F4F International. Inbördeskrig är alltid det sämsta av alla krig!

https://www.welt.de/politik/deutschland/article248281142/Luisa-Neubauer-Dass-Greta-Thunberg-nichts-zu-den-juedischen-Opfern-gesagt-hat-enttaeuscht-mich.html
Det kommer aldrig att fungera i längden att ducka när det känns obekvämt.Hon har fått mycket kritik nu och hon vägrar bemöta kritiken. Jag tror fortfarande att kändisskapet har stigit henne åt huvudet. Hon bryter tom mot beslut som tagits. Hon kan inte längre säga att jag är bara ett barn Hon är vuxen och får ta konsekvenserna av sitt handlande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in