2023-06-16, 14:11
Medlem
bonerkuks avatar
Jag antar att ni sett Kalle Anka när han ska sova och då har han alltid sovmössa. Finns det eller har det någonsin funnits människor som på allvar använt en sovmössa?

De går ju att köpa. Jag brukar sova med pyjamas så jag kanske går miste om något?

Jag kan tänka mig att det skulle funka om man sover i ett väldigt kallt rum på medeltiden...
Citera
2023-06-16, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bonerkuk
Finns det eller har det någonsin funnits människor som på allvar använt en sovmössa?

Bebbe är en seriös användare av sovmössa även om Busan kallade Beppe för "jättebebisen i knasluvan".
https://www.youtube.com/watch?v=ZnAAX6qf1s0
Citera
2023-06-16, 14:25
Medlem
OneTaps avatar
dom använde sånna förr i tiden för de va så kallt i huset
Citera
2023-06-16, 14:26
Avslutad
Ja kroppstemperaturen sjunker när man sover så det med medeltida rum är kanske på rätt spår
Citera
2023-06-16, 14:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Alternativet är ju att du sitter uppe och vaktar kaminen hela natten.
Citera
2023-06-16, 14:31
Medlem
Europes avatar
Jo, den användes i norra Europa innan centralvärmens intåg, speciellt då man trodde att kyla var ohälsosamt. Överhuvudtaget bar man i högre grad huvudbonader än man gör idag.

Att nattluvan lever kvar i Kalle Anka m.m. är väl för att det är ett enkelt sätt att i en bild signalera att personen hade gått och lagt sig. Jag vill minnas att det inte heller har varit ovanligt att av samma skäl låta en seriefigur utöver nattmössa och nattskjorta ha ett stearinljus i handen, trots att ett stearinljus på nattduksbordet i hög grad har ersatts av elektriska lampor.
Citera
2023-06-16, 14:32
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Jag kan tänka mig att det skulle funka om man sover i ett väldigt kallt rum på medeltiden...

Går hand i hand med sängvärmare...
Citera
2023-06-16, 14:34
Medlem
Trakessons avatar
Det heter nattmössa och var vanligt förr innan det fanns annan uppvärmning än spisar och kakelungnar. Uttrycket ”tala i nattmössan” kommer av jämförelsen mellan den förvirring en nyvaken ibland ger uttryck för.
Citera
2023-06-16, 14:41
Medlem
När jag sovit i sovsäck i tält har jag behövt mössa för att inte vakna mitt i natten av att frysa.
Citera
2023-06-16, 14:44
Medlem
NorthSNKRs avatar
Kan tänka mig två syften till med nattmössa, att motverka morgonrufs? samt om man har känslig hårbotten
Citera
2023-06-16, 14:53
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
När jag sovit i sovsäck i tält har jag behövt mössa för att inte vakna mitt i natten av att frysa.

Sover med öppet fönster året om. Med nattmössa. Frisk luft dör man inte av. Mycket behagligt.
Citera
2023-06-16, 15:12
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Jag antar att ni sett Kalle Anka när han ska sova och då har han alltid sovmössa. Finns det eller har det någonsin funnits människor som på allvar använt en sovmössa?

De går ju att köpa. Jag brukar sova med pyjamas så jag kanske går miste om något?

Nyckelordet här är funnits.
Som du själv är inne på, och som flera redan svarat, så går det helt enkelt tillbaka till tiden när det var kallt och dragigt i husen.

Sen levde väl "traditionen" kvar hos några få stollar, som tycker att det är "mysigt" att sova med kläder på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in