Citat:
Ursprungligen postat av
KJosef
Syftet med riktkurser är att sammanfatta en analys i form av en rättvis värdering.
Det folk missar är att läsa antagandena som ingår i analysen. Riktkursen för NAS kan naturligtvis inte infrias om alla slutar flyga, det säger sig självt. Du kan se riktkursen som en trolig aktiekurs givet att antagandena i analysen infrias. Om antagandena i analysen inte infrias på grund av oförutsedda händelser blir det givetvis kraftiga avvikelser.
Jag kan leverera en riktkurs för Nordea på 300 SEK givet att räntorna går till 10% och stannar där. Det är inget fel på den här riktkursen men det är upp till läsaren av analysen att avgöra hur troligt det är att räntorna når tvåsiffriga nivåer.
Med det sagt ska man aldrig lyssna på varken analytiker eller riktkurser. Men, jag hoppas att bilden av vad riktkursen representerar blev lite klarare av mitt inlägg.
Den ena analysfirman säger 280 kr, den andra 160, och utfallen av riktkurserna är så spretiga att de i princip är värdelösa.
Penser banks riltkurser är väl de allra mest märkliga.
Man har ju mer än en gång funderar på om de som meddelar riktkursen gör det för att påverka kursen för egen vinning?
30 september 2022 skriver Penser Bank följande om Fingerprint Cards:
"Penser behåller sitt långsiktiga investeringscase med en motiverad riktkurs i intervallet 21-23 kronor. Dock flaggar man för en volatil aktie framöver."
Sedas dess har kursen gått från 5.65 kr till 1.85 kr.
Vad fan liksom! Är man en seriös analytiker så ska man väl ändå ge en riktkurs som baseras på en sannolik praktiskt möjlig utveckling, inte en teoretisk och osannolik utveckling sä som Penser bank ofta gör.