2023-06-16, 08:40
Medlem
Stig-Britts avatar
Vad är vitsen med alla dessa riktkurser egentligen?

Hade inte NAS typ 230 NOK eller något i riktkurs strax innan det brakade ihop? Vad är syftet med dem, att vara med och styra marknaden, dvs marknadsmanipulation?
Citera
2023-06-16, 10:26
Medlem
KJosefs avatar
Syftet med riktkurser är att sammanfatta en analys i form av en rättvis värdering.

Det folk missar är att läsa antagandena som ingår i analysen. Riktkursen för NAS kan naturligtvis inte infrias om alla slutar flyga, det säger sig självt. Du kan se riktkursen som en trolig aktiekurs givet att antagandena i analysen infrias. Om antagandena i analysen inte infrias på grund av oförutsedda händelser blir det givetvis kraftiga avvikelser.

Jag kan leverera en riktkurs för Nordea på 300 SEK givet att räntorna går till 10% och stannar där. Det är inget fel på den här riktkursen men det är upp till läsaren av analysen att avgöra hur troligt det är att räntorna når tvåsiffriga nivåer.

Med det sagt ska man aldrig lyssna på varken analytiker eller riktkurser. Men, jag hoppas att bilden av vad riktkursen representerar blev lite klarare av mitt inlägg.
Senast redigerad av KJosef 2023-06-16 kl. 10:35.
Citera
2023-06-16, 10:54
Medlem
Ja, riktkurser ställs av den "instution" som vill bli av med en massa osålda aktier och dumskallarna går på det..
Citera
2023-06-16, 11:00
Medlem
pn222jws avatar
Det kan kanske vara - säg fem - aktieanalytikers estimerade medelvärden inom närmsta året, exempelvis 80 90 100 110 120, "100". Ja - dom är ofta lite optimistiska. Tidshorisonten spelar in.
Citera
2023-06-16, 11:53
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Ja, riktkurser ställs av den "instution" som vill bli av med en massa osålda aktier och dumskallarna går på det..

Alla institutioner eller analyshus äger inte aktier i det bolaget man analyserar. Det är heller inte ovanligt att ett bolag köper betalar för att få en analys ut på marknaden.
Citera
2023-06-16, 12:03
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Syftet med riktkurser är att sammanfatta en analys i form av en rättvis värdering.

Det folk missar är att läsa antagandena som ingår i analysen. Riktkursen för NAS kan naturligtvis inte infrias om alla slutar flyga, det säger sig självt. Du kan se riktkursen som en trolig aktiekurs givet att antagandena i analysen infrias. Om antagandena i analysen inte infrias på grund av oförutsedda händelser blir det givetvis kraftiga avvikelser.

Jag kan leverera en riktkurs för Nordea på 300 SEK givet att räntorna går till 10% och stannar där. Det är inget fel på den här riktkursen men det är upp till läsaren av analysen att avgöra hur troligt det är att räntorna når tvåsiffriga nivåer.

Med det sagt ska man aldrig lyssna på varken analytiker eller riktkurser. Men, jag hoppas att bilden av vad riktkursen representerar blev lite klarare av mitt inlägg.

Bra inlägg som gav mig något att fundera kring, tack.
Citera
2023-06-16, 17:25
Medlem
Atamons avatar
Citat:

Den ena analysfirman säger 280 kr, den andra 160, och utfallen av riktkurserna är så spretiga att de i princip är värdelösa.

Penser banks riltkurser är väl de allra mest märkliga.

Man har ju mer än en gång funderar på om de som meddelar riktkursen gör det för att påverka kursen för egen vinning?

30 september 2022 skriver Penser Bank följande om Fingerprint Cards:

"Penser behåller sitt långsiktiga investeringscase med en motiverad riktkurs i intervallet 21-23 kronor. Dock flaggar man för en volatil aktie framöver."

Sedas dess har kursen gått från 5.65 kr till 1.85 kr.

Vad fan liksom! Är man en seriös analytiker så ska man väl ändå ge en riktkurs som baseras på en sannolik praktiskt möjlig utveckling, inte en teoretisk och osannolik utveckling sä som Penser bank ofta gör.
Senast redigerad av Atamon 2023-06-16 kl. 17:35.
Citera
2023-06-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Vad är vitsen med alla dessa riktkurser egentligen?

Hade inte NAS typ 230 NOK eller något i riktkurs strax innan det brakade ihop? Vad är syftet med dem, att vara med och styra marknaden, dvs marknadsmanipulation?

Asså nej nej nej. Det är inte marknadsmanipulation när en bank gör detta. Det är bara en rekommendation vad de anser att värdepappret är värt.
Det är bara marknadsmanipulation när du som privatperson gör det.

Förstår du skillnaden?
Det är styrt så att du inte skall tjäna pengar utan bankerna skall tjäna dessa istället.
Citera
2023-06-16, 20:12
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Den ena analysfirman säger 280 kr, den andra 160, och utfallen av riktkurserna är så spretiga att de i princip är värdelösa.

Penser banks riltkurser är väl de allra mest märkliga.

Man har ju mer än en gång funderar på om de som meddelar riktkursen gör det för att påverka kursen för egen vinning?

30 september 2022 skriver Penser Bank följande om Fingerprint Cards:

"Penser behåller sitt långsiktiga investeringscase med en motiverad riktkurs i intervallet 21-23 kronor. Dock flaggar man för en volatil aktie framöver."

Sedas dess har kursen gått från 5.65 kr till 1.85 kr.

Vad fan liksom! Är man en seriös analytiker så ska man väl ändå ge en riktkurs som baseras på en sannolik praktiskt möjlig utveckling, inte en teoretisk och osannolik utveckling sä som Penser bank ofta gör.
Exakt, riktkurser i dag handlar enbart om att mäklaren ska göra pengar, följ vissa mäklare EX Mangold /Penser och gör tvärtom och du går garanterat vinnande ur det hela
Citera
2023-06-16, 20:17
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon

Nej därför att de divergerande riktkurserna bygger på olika antaganden. Se inlägget du precis citerade för nogrannare resonemang.

Om du har en stark tro kring en viss makrosyn tillexempel kan analytikerna berätta vilka konsekvenser det får för aktiekurser om du har rätt. Att du sällan kommer ha rätt är en separat fråga.
Citera
2023-06-16, 20:28
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Nej därför att de divergerande riktkurserna bygger på olika antaganden. Se inlägget du precis citerade för nogrannare resonemang.

Om du har en stark tro kring en viss makrosyn tillexempel kan analytikerna berätta vilka konsekvenser det får för aktiekurser om du har rätt. Att du sällan kommer ha rätt är en separat fråga.
Märks att vissa trejders här är livrädda för att fakta kommer fram,konsekvernser eller inte handlar det inte om det handlar om att mäklarna ska göra sin peng thats it , sluta att göra bort dig nu när du är en Trejder
Citera
2023-06-16, 20:55
Medlem
Atamons avatar
Citat:

Jo men som jag skrev så är / var ju pensers antaganden/förutsättningar som skulle infrias för att kursen skulle vara 26 kr nu och inte 1.85kr som utfallet blev helt orealistiskt.

De är inte allt för tydliga med att det är osannolikt att riktkursen nås, tanken är väl ändå att de ska bedöma det som det mest sannolika utfallet, om om Penser verkligen ansåg att 26 kr var en rimlig riltkurs för Fing så är de rätt usla på riktkurser.

Själv ser jag en riktkurs för Boliden på 10.000 kr.
Men jag skriver inte att den förutsätter att alla deras kopparfyndigheter visar sig vara guld och inte koppar.
Senast redigerad av Atamon 2023-06-16 kl. 20:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in