Citat:
Ursprungligen postat av
AnonOnMouse
Men varför just våtmarkerna?
Är det våtmarkerna som är det viktigaste för att rädda planeten… fattar inte…
Jag tror inte ens de förstår saken själva.
Om de verkligen velat rädda planeten så hade det smartaste varit att ge U-landsbistånd i form av preventivmedel och att inte tillåta massinvandring till nordliga länder. Både med tanke på uppvärmning höst/vinter/tidig vår, men även matexport och framför allt så står ju bostadsbyggandet för upp emot 40 % av koldioxidutsläppen i Norden (en del anger upp emot 60 %).
Även kalhyggen är en enormt stor källa för koldioxidutsläpp, och det blir ju extra många och stora kalhyggen när massor av virke behövs till nya bostäder osv.
Så min gissning är att våtmarksmänniskorna (som jag inte tror skulle känna igen en våtmark om den så flyttade in på deras balkong på Södermalm) helt enkelt har försökt nischa sig. Och att hela grejen primärt inte handlar om våtmarker, utan deras eget behov av uppmärksamhet och en kick i vardagen när de utför sina "aktioner".
Jag är absolut för rimligt återställande av våtmarker, men hade ändå tyckt att det hade varit kul om man dikade ut några kvadratkilometer våtmark för varje "aktion" som dessa bortskämda och i många fall överåriga stadsbor utför.