2023-06-14, 07:51
Medlem
Hur mycket onödig byråkratiskt rättighetslagar inom arbeten har Sverige?
Brandkår ,polis , myndigheter funkar dålig kan den stora byråkratin stå vägen.
Renoveringen nu tycks arbetarna enbart ha rätt till lunch frukost sedan går dom hem,väldigt snabba och effektiva.
Sjukvårdpersonal måste slita av bara helvete men om dom får reda på alla lagliga rättigheter skulle inte mycket bli gjort?
Där jag gick på en träfflokal var personalen med oss hela tiden men sedan då dom kom på alla lagar så syntes dom nästan inte till utan låste in sig. Tänk om sjukvårdspersonalen gör samma sak?
Men enorm byråkrati inom förvaltningen i administrationen?
Undrar hur byråkratin i överta nordiska länder ser ut jämfört med Sverige.
Citera
2023-06-14, 07:54
Medlem
Tror det är en myt att svensk byråkrati skulle vara mer omfattande än andra länder. Många människor från fattigare länder blir faktiskt imponerade över hur effektiva och organiserade våra myndigheter är i jämförelse med deras hemländer.

När det gäller nordiska länder tänker jag att det är ungefär samma nivå av byråkrati.
Citera
2023-06-14, 08:00
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Tror det är en myt att svensk byråkrati skulle vara mer omfattande än andra länder. Många människor från fattigare länder blir faktiskt imponerade över hur effektiva och organiserade våra myndigheter är i jämförelse med deras hemländer.

När det gäller nordiska länder tänker jag att det är ungefär samma nivå av byråkrati.
I många andra länder kan man snabba på byråkratin med mutor, vilket inte fungerar i Sverige eller de andra nordiska länderna. Möjligen att man kan snabba på vissa ärenden om man känner rätt personer eller är tillräckligt respekterad, men i idealfallet ska inte det heller ha betydelse.
Citera
2023-06-14, 08:13
Medlem
pn222jws avatar
Danmark är väl effektivast, Norge tror jag liknar Sverige - Finland marginellt effektivare.
Citera
2023-06-14, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Danmark är väl effektivast, Norge tror jag liknar Sverige - Finland marginellt effektivare.

Hur har du kommit fram till det?
Citera
2023-06-14, 08:57
Medlem
pn222jws avatar
Har träffat en svensk-dansk lärare i administration/statsvetenskap som verkade vettig...Norge har ju så mycket pengar att det nästan kvittar och Finland liknar administrativt oss. Däremot är vi alla mycket rationellare än exempelvis sydeuropas byråkratier.
Citera
2023-06-15, 16:58
Medlem
Tar vi migrationsverket tar ett falll flera år och sedan får personen ändå ansöka.
Samma med utvisningar.
Migranter, arbetssökande vanligainvandrre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in