• 5
  • 6
Igår, 13:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tror det är för att tiga ihjäl det politiska motståndet mot det kontanfria samhället. Man sätter etiketten "gamlingar som inte klarar tekniken" på de oppositionella.

Och när det inte fungerar kallar man dem "foliehattar".

Har man inga argument i sak, och är helt ovillig att tänka själv, återstår enbart förnekande av att motståndet är politiskt och ad hominem.

Kontanter och övervakningssamhället i allmänhet handlar om spelteori och maktdelning, om man skall tro på överhetens löften eller ha mekanismer som gör det omöjligt för dem att genomföra den övervakning de måste ha för att inte behöva dela makten.

Det finns förstås ett inslag av hybris som tar sig uttryck i förakt för andra med inte samma kognitiva förmågor inblandat i det hela också. Men den självöverskattningen är mer ett medel för självbedrägeri än ett mål i sig för de auktoritärt sinnade.

De är inte emot kontanter för att de anser sig ingå i smarta gänget, de självsuggererar sig att de ingår i det smarta gänget för att det underlättar för dem när de är emot kontanter, dvs makttdelning.

Fast nog är argumenten olika om du frågar en 30-åringa och en 80+ åring om varför de inte vill använda kontanter?
Citera
Igår, 13:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det är inte direkt enkelt att betala med en svensk femhundring i USA, Kanada, Australien, Spanien, Indien, Danmark eller Norge. Betydligt enklare att innan avresa från Sverige växla till sig landets egen valuta. Att stå i kö på ett växlingskontor utomlands är dumt.

Lätt att glömma att många länder har stängt på söndagar och nationella helgdagar. Kommer du till resmålet på lördag eftermiddag så kanske du behöver vänta tills måndag morgon innan du kan växla. Betydligt enklare att ta ut kontanter i en uttagsautomat (dessa infördes 1967) eller att växla lite redan i Sverige.

Det har varken jag eller någon annan påstått, läs mitt inlägg och vad jag har citerat.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in