Citat:
Ursprungligen postat av
rekrejker
Asså jag har aldrig hittat en vanlig livsmedelsbutik som inte tar kontanter, vet inte var ni bor men det låter ju helt sjukt. Eftersom handeln också generellt får stora mängder kontanter är det ofta billigare för de än kortköpen, och ett kortköp tar i genomsnitt 7 sekunder längre än ett kontantköp. Iallafall enligt en källa jag hittade. Känns rimligt med alla medges ej kunder, tröga kortterminaler, kunder som glömt koden, att du måste vänta efter alla varorna är skannade innan du kan trycka koden. Med kontanter kan du börja betala medan varorna skannas.
Nu citerade jag nån som tyckte det var omöjligt i princip att handla med kontanter. Mitt svar på det var att det inte stämmer. Matbutiker och apotek tar alltid emot kontanter enligt min erfarenhet. Sedan finns det butiker (både kedjor och mer fristående) som tar emot kontanter, tex Normal och Dollarstore. Pressbyrån och andra kiosker brukar ta emot kontanter med. En del bensinstationer, Systembolaget etc ockå. Sedan är det en blandad kompott på de ställen (butiker och restauranger) som inte tar emot kontanter.
Men just matbutiker har jag aldrig haft svårt att handla kontant i. Det mesta som jag vill köpa kan jag betala kontant.