2023-10-25, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Eller tvärtom, för den delen.

Enligt denna tråd gäller dock att det är fria samtal/sms för 185kr per halvår på kontantkort.
Jo, men tråden BÖRJADE ju faktiskt i min fråga om att köpa Amigos Allo varje månad...
Men återigen stort tack för tipset! Det funkar ju alldeles utmärkt det här! 39 324 samtalsminuter kvar fram till mitten av Januari! SMS och MMS tänker jag inte ens kolla. Finns inte en chans att jag lyckas bränna iväg 40 000 av dem!

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Bara nyfiken, varför betala närmare 100 kr/månad för fria samtal/sms på ett kontantkort när man kan ha ett abonnemang för nästan samma pris?
Finns olika orsaker till det. Du kan fortfarande köpa påfyllning för cash i butiker t ex.
Jag har en polare som byter nummer minst en gång i månaden av den enkla anledningen att han säljer narkotika. (Fråga mig inte hur han löser registreringskravet på kontantkort numera... Jag har inte brytt mig om att ta reda på det.)
Själv har jag helt enkelt inte elektroniskt BankId, så det gick inte att aktivera ett abonnemang har jag för mig.
Man kan också ha olika behov så att man behöver fria samtal vissa månader men klarar sig rätt länge på "saldo" under andra.
Citera
2023-10-25, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudrs
Är det mest samtal och meddelanden som är intressant, kan man även få ner kostnaden till 145kr/halvår mha Fastpris Vecka 45kr.
Vad blir antalet minuter och SMS då under detta halvår (i praktiken har man ju inte FRIA samtal och meddelanden... Det sätts en numerisk gräns.)?
Citera
2023-10-25, 08:34
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Är det mest samtal och meddelanden som är intressant, kan man även få ner kostnaden till 145kr/halvår mha Fastpris Vecka 45kr.
SUrfmängden blir då totalt 0,7GB på ett halvår.
Njo, jag har testat det, men då blir det lite problem när det halvåret närmar sig sitt slut. Om du, då, vill förlänga prisplanen så måste du tanka något av "Fastpris"-alternativen, men de är dyrare, de börjar på 145kr. Om du vill pressa priset så måste du låta den återgå till Bas och börja om från början.
Om du gör så som jag föreslog så kan du förlänga med en månad för 85kr.

Av någon anledning går det nämligen inte att tanka AmigosAllo på ett befintligt Fastpris. Man får surfen men inte giltighetstiden.
Att tanka Fastpris på ett ett befintligt AmigosAllo går däremot bra, men det blir ju dyrare.
Citera
2023-10-25, 21:53
Medlem
gudrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Vad blir antalet minuter och SMS då under detta halvår (i praktiken har man ju inte FRIA samtal och meddelanden... Det sätts en numerisk gräns.)?

10 000 sms
10 000 minuter
10 000 mms
Citera
2023-10-26, 03:40
Medlem
Citat:
10 000 sms
10 000 minuter
10 000 mms
Aha! Intressant. Det skulle man ju faktiskt lätt klara sig på i ett halvår. Iaf jag!
Inte för att jag är SÅ satans snål att 40 spänn på ett halvår spelar någon roll. Men varför betala mer än man behöver. Inte svårare att fylla på "Fast Pris Vecka" än Amigos Allo...
Citera
2023-11-14, 01:55
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Det finns ett knep för att få det ännu billigare:

Om ditt kort är tomt, alltså inte har någon aktuell prisplan utan är "Bas", så kan du göra såhär:
Tanka först "Standard" för 100kr. Då fungerar numret i 365 dagar, men det är svindyrt att ringa ut.
Så snart du fått ett SMS om att detta tankats så tankar du igen, men denna gång med Amigos Allo 85kr.
Då får du prisplanen för Amigos Allo och den gäller i ett halvår.

Kostnad 185kr. Giltighetstid ett halvår. Fria samtal och SMS inom Sverige. Nackdelel är att du bara får 1GB surf under detta halvår.
Detta upptäckte jag av en slump, när jag först tankade Standard och sedan Amigos Allo.

Detta är ju faktiskt ett väldigt bra knep om man ej använder mycket datasurf när man är ute. Och detta knep fungerar tillsammans Fastpris också alltså?

Är det en bugg eller meningen att det sak vara så?
Citera
2023-11-14, 08:26
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Detta är ju faktiskt ett väldigt bra knep om man ej använder mycket datasurf när man är ute. Och detta knep fungerar tillsammans Fastpris också alltså?

Är det en bugg eller meningen att det sak vara så?
Ja, det fungerar även med Fastpris.
Jag vet inte om det är en bugg eller om det ska vara så, men -- som jag nämnde tidigare i tråden -- så tror jag att grabbarna på Comviq inte tänkte på detta när de, för länge sedan, definierade prisplaner med olika giltighetstid. När så fler började göra så som jag gör fick de väl koka ihop någon lösning och då blev det såhär.

För många år sedan (ja, jag har gjort detta i många år) förkortades nämligen inte giltighetstiden från ett år till sex månader, utan man fick behålla sitt hela år med den nya prisplanen, alltså giltighetstiden för Standard men prisplanen för den andra tankningen.
Citera
2023-11-14, 11:11
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ja, det fungerar även med Fastpris.
Jag vet inte om det är en bugg eller om det ska vara så, men -- som jag nämnde tidigare i tråden -- så tror jag att grabbarna på Comviq inte tänkte på detta när de, för länge sedan, definierade prisplaner med olika giltighetstid. När så fler började göra så som jag gör fick de väl koka ihop någon lösning och då blev det såhär.

För många år sedan (ja, jag har gjort detta i många år) förkortades nämligen inte giltighetstiden från ett år till sex månader, utan man fick behålla sitt hela år med den nya prisplanen, alltså giltighetstiden för Standard men prisplanen för den andra tankningen.

Hade ingen aning om detta. Man känner ju sig som en idiot som hjälpt någon äldre släkting att fylla på 95 kr vareviga månad när de knappt använt något av surfen.

Undrar om detta funkar hos fler operatörer än Comviq.
Citera
2024-01-25, 23:21
Medlem
En liten uppdatering, om någon ev undrar.
Jodå, funkade ju alldeles utmärkt! Inga som helst problem under sex månaders tid och flera tiotusentals minuter, sms och mms kvar ända in i det sista (är inte en person som sitter med luren i örat halva dagarna...)! Skulle som tidigare i tråden nämnts egentligen klarat mig med "Fast pris vecka 45 kr"...
Förutom surfen alltså. Jag löste detta genom att ha ett extrakort från Telenor för surfen. 575 kr för 150 GB som gäller ett helt år. Men senare slog det mig både att man bör ha lite datatrafik om något skickar mms TILL dig och att "Fast pris 100 GB 345" faktiskt blir 40 öre billigare per GB (å andra sidan bara giltigt i ett halvår om man kör "stamfaders metod"...).
Så nu funderar jag som bäst på hur jag ska fylla på den här gången!

FAN vad fort de där 100 kronorna på "Standard" tog slut när man kör på "Bas" förresten. En och en halv vecka typ...
Citera
2024-01-31, 03:49
Medlem
En uppdatering på uppdateringen...
Det blev "Fast pris 100 Gb 345 kr" till slut. Jag noterar att:
1. Det funkade igen. Giltigt till mitten av sommaren.
2. Det återigen inte registrerades ett halvår på en gång. Det stod som en månads giltighet resten av kvällen...
3. SURFEN omvandlas däremot direkt till ett års giltighetstid (som den även gjorde förra gången)! Kan möjligen vara ett tips för någon som behöver ett rent surfkort med runt 10 billiga Gb i månaden. Men vet dock inte med 100% säkerhet att "Fast pris"-påfyllningens surf kvarstår även efter ett halvår. Glömde kolla surfsaldot på kortet från förra "Amigos Allo"-påfyllningen innan jag fyllde på den här gången...
Citera
2024-01-31, 13:03
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
En uppdatering på uppdateringen...
Det blev "Fast pris 100 Gb 345 kr" till slut. Jag noterar att:
1. Det funkade igen. Giltigt till mitten av sommaren.
2. Det återigen inte registrerades ett halvår på en gång. Det stod som en månads giltighet resten av kvällen...
3. SURFEN omvandlas däremot direkt till ett års giltighetstid (som den även gjorde förra gången)! Kan möjligen vara ett tips för någon som behöver ett rent surfkort med runt 10 billiga Gb i månaden. Men vet dock inte med 100% säkerhet att "Fast pris"-påfyllningens surf kvarstår även efter ett halvår. Glömde kolla surfsaldot på kortet från förra "Amigos Allo"-påfyllningen innan jag fyllde på den här gången...
Intressant. Jag gjorde samma sak för fyra veckor sedan.
Först "Standard 100kr" och någon sekund senare "Fastpris 345kr". Då blev det ett halvår för 445kr och med 100GB.
Om man räknar vad det blir per månad så är det 74kr och 16GB per månad. Det blir halva priset av deras billigaste abonnemang*, men ger tre gånger mer surf.

*) 145kr/mån för 5GB, fria samtal&SMS
Citera
2024-01-31, 19:32
Medlem
Citat:
Om man räknar vad det blir per månad så är det 74kr och 16GB per månad.
Man kan (och bör) dessutom ringa upp hundringen man lagt på "Standard" innan man fyller på igen. Inte för att den räcker särskilt långt..., beroende på hur man använder telefonen. I mitt fall knappt två veckor, vilket dock på två påfyllningar ger en "extra månad" under en 13-månadersperiod dårå...

Allmän följdfråga på den. Hur är det, kan man inte betala vissa grejer med sitt "saldo" på telefonen? Typ parkering eller på Pressbyrån? Eller har jag fått det om bakfoten?
Det blir kanske mer ekonomiskt i slutändan att göra så eftersom det är snuskigt dyrt att ringa från "Bas" jämfört med hur billigt det blir att fylla på enligt den här metoden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in