Citat:
Ursprungligen postat av
fruOl
Det är tydligen olagligt att kräva att det är oöppnat. Däremot får man intyget på ett par timmar via Kivra numera, vet för jag tog nyligen ett konsultuppdrag på en skola. Beställer via polisens hemsida och klickar i att jag vill ha det via Kivra- dock får man det bara där om det är blankt, finns anmärkning kommer det via posten ändå. Sen finns det en länk som arbetsgivaren ska klicka på för att verifiera intyget.
Nu har jag har inga större problem med att lämna ut mitt intyg oöppnat, då min kriminella bana består av en fortkörning för drygt ett decennium sedan som jag slutligen lyckades förhandla ner till +29 km/h.
OffTopic
Det kunde dock ha fått betydligt allvarligare konsekvenser, då trafikpolisen ifråga hade gömt sig i en buske precis efter en kraftig uppförsbacke, dvs man kunde i bästa fall se honom gissningsvis på ett avstånd om ca 100-200m. Hastighetsbegränsningen var 70km/h före krönet och 90km/h efter krönet
Jag höll sannolikt en bra bit över de +29 km/h som jag sedermera fick betala för. Jag minns bara att jag stampade bromsen i botten så fort jag fick syn på polisen ståendes med sin trafikkamera, vad som tycktes vara mitt framför motorhuven. Jag kan än idag frammana bilden på näthinnan. ABSen arbetade tack och lov väldigt effektivt.
Bilen stannade, i vad som då tyckes vara, någon meter från honom. Polisen insåg uppenbarligen väldigt snabbt att han hade undgått döden med en hårsmån. Trafikpolisen, lik mig själv, befann sig sannolikt i ett chockliknande tillstånd. Jag minns att han polisen började vråla när han klev fram till min dörr. Väl där fortsatte han vråla, i vad som kändes vara en evighet, tills han gissningsvis insåg att det var ingen bra idé att kliva ut framför en bil på det viset, vilket jag väldigt försiktigt försökte antyda när han behövde andas mellan sina vrål-litanior.
Det slutade i alla fall med att han skrev ner fortkörningen rejält. Han visade mig kameran, men jag minns inte exakt hur fort jag hade kört bara att jag skulle förlora körkortet i under mycket lång tid och kanske tvingas kör upp igen. Jag minns i alla fall det var under 200km/h.
Polisen fick skriva mig att skriva under ett medgivande på plats. Om jag inte skrev under, skulle han ta det till rättegång. Så här efteråt tror jag det kanske var mer för hans egen del som han skrev ner boten. I det fall han hade hävdat att hastigheten var betydligt högre än +30 km/h skulle fallet antagligen gå till rättegång och då skulle hans jack-in-a-box uthopp komma till allmän kännedom. Vilket jag inbillar mig kanske inte skulle se så bra ut, då tröghetslagarna aldrig sover. Detta är förstås bara en ren spekulation.