2023-06-11, 15:45
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Familjeplanering är ett kontroversiellt ämne, som oftast för tankarna till Kina eller Indien. I dessa länder har institutionaliserad misogyni kombinerat med familjeplanering lett till ett kraftigt mansöverskott. I Sverige är dock misogynin knappast i närheten av vad den är i dessa länder, så det bör inte vara ett problem.

Jag tycker att vi bör ha en tvåbarnspolitik. Alla familjer som skaffar två barn ska kunna få stöd för det, men om man vill ha mer än två barn så ska man få bekosta det själv utan samhällets hjälp. Möjligen kan man ha ett kupongsystem, där de som skaffar färre barn kan sälja rätten att skaffa barn till de som vill ha flera, så att det uppstår balans på makronivå.

Dagens barnbidrag skapades i en helt annan tid (av Alva och Gunnar Myrdal) när det i princip var extrem fattigdom och det inte fanns kännedom om de snedvridna effekter som allt för generös välfärd kan ge en befolkning. Det fanns dessutom inte lika många andra bidrag på den tiden, och preventivmedel var betydligt sämre då vilket gjorde att oönskade barn var vanligt. Barnbidrag då var helt enkelt en slags akut lindring av fattigdom.

Tiden när barn och ungdomar vistas i skolor och annat är idag mycket längre, eftersom vi har gått ifrån systemet med hemmafruar. Det är ett pris vi betalar för en betydligt högre materiell standard och ett högre arbetskraftsdeltagande. Dagens system är inte byggda för storfamiljer med jättemånga barn, hela samhället kretsar kring att en familj har ett, två eller max tre barn. Det avspeglas i allt från hur våra kombibilar till bostäder ser ut, normen är att man ska ha in max tre ungar i baksätet och då är det ändå trångt. Likadant är de flesta lägenheter så små att det är svårt att ha många barn om barnen ska ha egna rum.

Ett problem för många familjer är att de större barnen inte kan göra läxor eftersom det är så mycket skrik från småbarnen hemma. Ett annat problem är att många ungdomar i tonåren är ute och drar på gatorna eftersom det är trångt hemma med stora barnaskaror. Detta leder till kriminalitet.

Barn är också någonting som många upplever som meningen med livet, och då är det ju orättvist att vissa får mening med livet än andra på det allmännas bekostnad. Är man av någon anledning väldigt högpresterande och drar in väldigt mycket pengar (typ ett par där båda har bra betalda jobb) kan jag förstå att man kan ha tre barn, men då tycker jag att tredje ungen ska betalas helt av familjen inklusive skolgång och all sjukvård utom akutsjukvård. De flesta som har fler barn betalar inte mer skatt.

Bör vi ha lagstadgad familjeplanering i Sverige?
Vilka negativa konsekvenser kan det få?
Senast redigerad av HugoStieglitz 2023-06-11 kl. 15:45. Anledning: stavfel
Citera
2023-06-11, 15:54
Medlem
a-mortals avatar
Nej, för utan någon gräns har vi 1,5 barn per kvinna.
Vad som är rimligt är att vi ökar barnbidragen.
Citera
2023-06-11, 16:07
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Nej, för utan någon gräns har vi 1,5 barn per kvinna.
Vad som är rimligt är att vi ökar barnbidragen.
Varför?

https://arbetet.se/2015/10/14/den-nya-underklassen-arbetslosheten-praglar-somaliers-liv-i-sverige/

Vissa kvinnor skaffar många barn. Men de jobbar inte.
Citera
2023-06-11, 16:25
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Ja, jag tycker vi kan återinföra jus trium liberorum. Attraktiva ämbeten, som riksdagsledamot eller generaldirektör, ska bara vara öppna för folk med åtminstone tre barn. På så vis kan vi försöka vända den här trenden.

Partier som vill ta täten kan välja att införa det utan lagändring. Gör det till ett krav att för alla som vill hamna på deras vallistor.
Citera
2023-06-11, 16:58
Avslutad
Låt människor få skaffa hur många barn de vill. Barnbidrag bör dock utbetalas för barn 1 och 2 enbart, resten är upp till var och en. Vilka skyldigheter som bör följa rättigheterna kan och bör också diskuteras. Taxerad inkomst från arbetet för någon av föräldrarna bör kunna vara en rimlig förutsättning för att kvalificera sig för barnbidrag.

Allt det här är förstås utopi. Folk kommer nuppa som de vill ändå. Utanförskapsområdena kommer fortsätta producera 7+ blivande bidragstagare per familj och det är inte ett skit vi kan göra åt det.
Citera
2023-06-11, 17:11
Medlem
Bästa vore om staten gav fan i att lägga sig allt och låta folket behålla sina pengar istället för att tokbeskatta och ha en tung administration som ska dela ut små rester av skatterna tillbaka till folket.
Citera
2023-06-11, 17:24
Medlem
Citat:
Familjeplanering är ett kontroversiellt ämne, som oftast för tankarna till Kina eller Indien. I dessa länder har institutionaliserad misogyni kombinerat med familjeplanering lett till ett kraftigt mansöverskott. I Sverige är dock misogynin knappast i närheten av vad den är i dessa länder, så det bör inte vara ett problem.

Jag tycker att vi bör ha en tvåbarnspolitik. Alla familjer som skaffar två barn ska kunna få stöd för det, men om man vill ha mer än två barn så ska man få bekosta det själv utan samhällets hjälp. Möjligen kan man ha ett kupongsystem, där de som skaffar färre barn kan sälja rätten att skaffa barn till de som vill ha flera, så att det uppstår balans på makronivå.

Dagens barnbidrag skapades i en helt annan tid (av Alva och Gunnar Myrdal) när det i princip var extrem fattigdom och det inte fanns kännedom om de snedvridna effekter som allt för generös välfärd kan ge en befolkning. Det fanns dessutom inte lika många andra bidrag på den tiden, och preventivmedel var betydligt sämre då vilket gjorde att oönskade barn var vanligt. Barnbidrag då var helt enkelt en slags akut lindring av fattigdom.

Tiden när barn och ungdomar vistas i skolor och annat är idag mycket längre, eftersom vi har gått ifrån systemet med hemmafruar. Det är ett pris vi betalar för en betydligt högre materiell standard och ett högre arbetskraftsdeltagande. Dagens system är inte byggda för storfamiljer med jättemånga barn, hela samhället kretsar kring att en familj har ett, två eller max tre barn. Det avspeglas i allt från hur våra kombibilar till bostäder ser ut, normen är att man ska ha in max tre ungar i baksätet och då är det ändå trångt. Likadant är de flesta lägenheter så små att det är svårt att ha många barn om barnen ska ha egna rum.

Ett problem för många familjer är att de större barnen inte kan göra läxor eftersom det är så mycket skrik från småbarnen hemma. Ett annat problem är att många ungdomar i tonåren är ute och drar på gatorna eftersom det är trångt hemma med stora barnaskaror. Detta leder till kriminalitet.

Barn är också någonting som många upplever som meningen med livet, och då är det ju orättvist att vissa får mening med livet än andra på det allmännas bekostnad. Är man av någon anledning väldigt högpresterande och drar in väldigt mycket pengar (typ ett par där båda har bra betalda jobb) kan jag förstå att man kan ha tre barn, men då tycker jag att tredje ungen ska betalas helt av familjen inklusive skolgång och all sjukvård utom akutsjukvård. De flesta som har fler barn betalar inte mer skatt.

Nej, nej, nej.
Varför ska vi reglera människors fria vilja hela tiden på FB?
Vad jag däremot kan tänka mig är en begränsning på bidragen. Två barn per kvinna, fulla bidrag och sedan fimpas minst barnbidraget. Att jag skriver kvinna beror självklart på att det är kvinnan som bär ett barn och oftast blir huvudförälder vid en skilsmässa…..
Och här inser jag ett problem med mitt resonemang då det finns gott om barnlösa män som skaffar kvinnor med barn.
Oavsett så ska antalet regleras och då får man väll ansöka om barnbidrag utifrån kriterier jag visade att jag inte är kapabel att skapa.
Citera
2023-06-11, 18:03
Medlem
Mikie64s avatar
Låt folk skaffa så många barn de vill.

MEN, då ska de ha råd att kunna ta hand om dem, samt kunna uppfostra dem. Och ta bort höjt barnbidrag vid tredje barnet. Vill inte ha en massa bidragstagare med sju ungar som gnäller om barnfattigdom osv.

Lite ansvar får folket ta faktiskt.
Citera
2023-06-11, 18:22
Medlem
Att lägga sig i o tvinga folk är fel väg att gå, men absolut att begränsa barnbidraget till 3 barn, kanske införa lite skattelättnader för arbetande föräldrar för att locka rätt sorts människor att skaffa barn också.
Citera
2023-06-11, 20:09
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Folk kommer nuppa som de vill ändå. Utanförskapsområdena kommer fortsätta producera 7+ blivande bidragstagare per familj och det är inte ett skit vi kan göra åt det.
Tar man bort bidragen till megafamiljer kommer färre att vilja skapa megafamiljer. Det är ekonomisk logik.
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det är handlingarna som ska regleras, eller kanske snarare bidragen. Om vi lät den fria viljan löpa fritt så skulle alla ungar spela dataspel i stället för att lära sig saker i skolan, men så bygger man inte ett samhälle.
Citera
2023-06-11, 20:34
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nej, nej, nej.
Vad jag däremot kan tänka mig är en begränsning på bidragen. Två barn per kvinna, fulla bidrag och sedan fimpas minst barnbidraget. Att jag skriver kvinna beror självklart på att det är kvinnan som bär ett barn och oftast blir huvudförälder vid en skilsmässa…..
Och här inser jag ett problem med mitt resonemang då det finns gott om barnlösa män som skaffar kvinnor med barn.
Oavsett så ska antalet regleras och då får man väll ansöka om barnbidrag utifrån kriterier jag visade att jag inte är kapabel att skapa.

Barnbidraget kan de få ha kvar, ungar måste ju ha mat trots allt, men skär ner på ledigheten redan från första ungen! Varför inte ta bort hela grejen med att kunna spara dagar, tas de inte ut när ungen är liten (under typ 2-3 år max) så kanske de inte är så jävla nödvändiga?! Och hur ser egentligen statistiken runt vabbandet ut? Av nån jävla anledning verkar ungar alltid vara sjuka på fredagar, under vm, os och i anslutning till långhelger, vore intressant med faktiska siffror! Men ja.. låt folk göra som de vill, och se över privilegierna istället.
Citera
2023-06-11, 20:37
Bannlyst
Citat:

Ge bidrag till svenskar till att skaffa barn. Låt frun vara en hemmafru. Eftersom dom har tvingat på svenskar till att båda föräldrarna ska var karriärister så slutar det med att somaliska hyndor föder 10 barn i Rinkeby för barnbidragen medan mannen säljer hasch.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in