[quote=L.Kollberg|84791628]
Citat:
Ursprungligen postat av
IcyHeart
Jag arbetar själv inom socialt arbete och vill nyansera denna bild, ganska mycket till och med. Även om det stämmer att invandrarföräldrar mer sällan söker hjälp, pga bristande kunskaper, m.m., så är det faktiskt oerhört vanligt att det är väldigt lätt att samarbeta med dem och motivera dem till stöd. Många gånger frågar de till och med självmant efter stöd och råd, i ett första möte kring en orosanmälan, till exempel.
Jag har ändå mer än femton års erfarenhet i yrket och vill delge min egen erfarenhet, att det är absolut inte ”svårare” i allmänhet att arbeta med invandrarfamiljer. Har mkt gott track record, av de hundratals jag arbetat med. De som är ”svåra” är i en absolut minoritet.
Samma med de svenska familjerna, det finns väldigt svåra och knepiga personer där med, men dessa är i en liten minoritet.
De allra flesta föräldrar samarbetar med oss och vill göra allt vad de kan, för att göra det bättre för sina barn.
Mvh
socialarbetare[/QUOTETack. Jag skrev bara vad Diamant berättade vad som hade hänt på ett evenemang krong nya boken. Han var själv inte säker. Fahd har dels tänkt att det kan vara så. Alla ställer sig ju frågan varför vi inte får grepp. Vad är din förklaring?
En delförklaring åtminstone, kan ju vara att jag och mina kollegor (alltså numera) vardera jobbar för 2-3 personer, gentemot vad vi gjorde för 12-15 år sedan. Vad jag menar är att vår arbetsmängd har ökat 100-200%, jämfört med tidigare, per medarbetare.
De flesta arbetskamrater sen förr, har flytt arbetsplatserna. Eller blivit långtidssjukskrivna. Även om jag själv kämpar på, ganska ensam kvar som erfaren socialarbetare bland nyexade, så har även jag varit sjukskriven en period ca ett halvår, för ett tag sen.
Jag har sagt detta ett antal gånger. Men jag tror det tål att upprepas. Om man vill stoppa nyrekryteringen till gängen. DÅ hjälper hårdare straff föga. Där behöver man oss, dvs socialarbetare. Man behöver förebyggande arbete, vi har flera bra sociala insatser som många gånger hjälper ungdomar in på andra banor. Det ger gängen mycket magrare utbud att få in dem till sig.
Vi förhindrar många unga att gå helt snett. Men, om man skär ner så som gjorts på våra verksamheter, så kommer vi inom några år inte att ha någon socialtjänst värd namnet, kvar. Få svenskar, av gemene man, känner till hur illa det egentligen står till. Vi arbetar under många gånger nästintill slavliknande förhållanden, pga vår arbetsmängd. Sorgligt men sant. Inom 5 år planerar även jag att kasta in handduken och börjar jobba med ngt annat…. 😔
Är åtminstone lite glad, för att jag vet med mig att jag personligen bidragit till ett antal ungdomar som var mycket illa ute och som det går bra för, idag. ❤️