2023-06-17, 20:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Dom skulle väl till tivolit och "åka karusell", aka göra kaos!

Det var väl skjutbanan som lockade.
Skjutning med medhavt vapen.

Jag tror det lutar åt att det var skjutning utan mål i sikte.
Citera
2023-06-17, 20:51
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cerefi
Stämmer! Medlemmar Av 23st Var Också På Platsen Vid Bussarna

Berätta mera?
Citera
2023-06-17, 20:54
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsOJ
Förstahandskälla på sjukhuset.
Va det doktorn som undersökte väskan?
Borde vara polisen.
Citera
2023-06-17, 20:54
Medlem
L.Kollbergs avatar
[quote=IcyHeart|84789686]Jag arbetar själv inom socialt arbete och vill nyansera denna bild, ganska mycket till och med. Även om det stämmer att invandrarföräldrar mer sällan söker hjälp, pga bristande kunskaper, m.m., så är det faktiskt oerhört vanligt att det är väldigt lätt att samarbeta med dem och motivera dem till stöd. Många gånger frågar de till och med självmant efter stöd och råd, i ett första möte kring en orosanmälan, till exempel.

Jag har ändå mer än femton års erfarenhet i yrket och vill delge min egen erfarenhet, att det är absolut inte ”svårare” i allmänhet att arbeta med invandrarfamiljer. Har mkt gott track record, av de hundratals jag arbetat med. De som är ”svåra” är i en absolut minoritet.
Samma med de svenska familjerna, det finns väldigt svåra och knepiga personer där med, men dessa är i en liten minoritet.

De allra flesta föräldrar samarbetar med oss och vill göra allt vad de kan, för att göra det bättre för sina barn.

Mvh
socialarbetare[/QUOTETack. Jag skrev bara vad Diamant berättade vad som hade hänt på ett evenemang krong nya boken. Han var själv inte säker. Fahd har dels tänkt att det kan vara så. Alla ställer sig ju frågan varför vi inte får grepp. Vad är din förklaring?
Citera
2023-06-17, 21:25
Medlem
IcyHearts avatar
[quote=L.Kollberg|84791628]
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Jag arbetar själv inom socialt arbete och vill nyansera denna bild, ganska mycket till och med. Även om det stämmer att invandrarföräldrar mer sällan söker hjälp, pga bristande kunskaper, m.m., så är det faktiskt oerhört vanligt att det är väldigt lätt att samarbeta med dem och motivera dem till stöd. Många gånger frågar de till och med självmant efter stöd och råd, i ett första möte kring en orosanmälan, till exempel.

Jag har ändå mer än femton års erfarenhet i yrket och vill delge min egen erfarenhet, att det är absolut inte ”svårare” i allmänhet att arbeta med invandrarfamiljer. Har mkt gott track record, av de hundratals jag arbetat med. De som är ”svåra” är i en absolut minoritet.
Samma med de svenska familjerna, det finns väldigt svåra och knepiga personer där med, men dessa är i en liten minoritet.

De allra flesta föräldrar samarbetar med oss och vill göra allt vad de kan, för att göra det bättre för sina barn.

Mvh
socialarbetare[/QUOTETack. Jag skrev bara vad Diamant berättade vad som hade hänt på ett evenemang krong nya boken. Han var själv inte säker. Fahd har dels tänkt att det kan vara så. Alla ställer sig ju frågan varför vi inte får grepp. Vad är din förklaring?

En delförklaring åtminstone, kan ju vara att jag och mina kollegor (alltså numera) vardera jobbar för 2-3 personer, gentemot vad vi gjorde för 12-15 år sedan. Vad jag menar är att vår arbetsmängd har ökat 100-200%, jämfört med tidigare, per medarbetare.

De flesta arbetskamrater sen förr, har flytt arbetsplatserna. Eller blivit långtidssjukskrivna. Även om jag själv kämpar på, ganska ensam kvar som erfaren socialarbetare bland nyexade, så har även jag varit sjukskriven en period ca ett halvår, för ett tag sen.

Jag har sagt detta ett antal gånger. Men jag tror det tål att upprepas. Om man vill stoppa nyrekryteringen till gängen. DÅ hjälper hårdare straff föga. Där behöver man oss, dvs socialarbetare. Man behöver förebyggande arbete, vi har flera bra sociala insatser som många gånger hjälper ungdomar in på andra banor. Det ger gängen mycket magrare utbud att få in dem till sig.

Vi förhindrar många unga att gå helt snett. Men, om man skär ner så som gjorts på våra verksamheter, så kommer vi inom några år inte att ha någon socialtjänst värd namnet, kvar. Få svenskar, av gemene man, känner till hur illa det egentligen står till. Vi arbetar under många gånger nästintill slavliknande förhållanden, pga vår arbetsmängd. Sorgligt men sant. Inom 5 år planerar även jag att kasta in handduken och börjar jobba med ngt annat…. 😔

Är åtminstone lite glad, för att jag vet med mig att jag personligen bidragit till ett antal ungdomar som var mycket illa ute och som det går bra för, idag. ❤️
Citera
2023-06-17, 21:37
Medlem
MeggieClearys avatar
[quote=IcyHeart|84791884]
Citat:
Ursprungligen postat av L.Kollberg

En delförklaring åtminstone, kan ju vara att jag och mina kollegor (alltså numera) vardera jobbar för 2-3 personer, gentemot vad vi gjorde för 12-15 år sedan. Vad jag menar är att vår arbetsmängd har ökat 100-200%, jämfört med tidigare, per medarbetare.

De flesta arbetskamrater sen förr, har flytt arbetsplatserna. Eller blivit långtidssjukskrivna. Även om jag själv kämpar på, ganska ensam kvar som erfaren socialarbetare bland nyexade, så har även jag varit sjukskriven en period ca ett halvår, för ett tag sen.

Jag har sagt detta ett antal gånger. Men jag tror det tål att upprepas. Om man vill stoppa nyrekryteringen till gängen. DÅ hjälper hårdare straff föga. Där behöver man oss, dvs socialarbetare. Man behöver förebyggande arbete, vi har flera bra sociala insatser som många gånger hjälper ungdomar in på andra banor. Det ger gängen mycket magrare utbud att få in dem till sig.

Vi förhindrar många unga att gå helt snett. Men, om man skär ner så som gjorts på våra verksamheter, så kommer vi inom några år inte att ha någon socialtjänst värd namnet, kvar. Få svenskar, av gemene man, känner till hur illa det egentligen står till. Vi arbetar under många gånger nästintill slavliknande förhållanden, pga vår arbetsmängd. Sorgligt men sant. Inom 5 år planerar även jag att kasta in handduken och börjar jobba med ngt annat…. 😔

Är åtminstone lite glad, för att jag vet med mig att jag personligen bidragit till ett antal ungdomar som var mycket illa ute och som det går bra för, idag. ❤️
Varken socialtjänst eller rättsväsendet är anpassat efter dagens problematik.
Därför överbelastning och högen av ärenden som växer i väntan på utredning.
Citera
2023-06-17, 21:45
Medlem
Har mina misstankar om att den andra killen som också blev träffad vid skottlossningen i Farsta är den kille som sågs på bilden med Elias där de håller sprite flaskor med lila dryck.

Utifrån en annan bild av en kille där någon skrivit ”sån tur att du klarade dig min bror älskar dig ❤️” så är händerna väldigt lika bilden på killen som håller om Elias.

Såg honom utanför Farsta läkarhus igår vid 12-tiden, tror det var med sin mamma eller liknande. Han (hade den där huvudduken/ mössan på sig) och hälsade m en kram på en mörkhyad kille som stod utanför entrén sen gick de in tillsammans allihopa.

Han gick helt själv, verkade inte halta eller nåt men rörde sig ganska långsamt. Tänkte att han var nedstämd bara och därför hade lite långsammare gång typ. Men kanske det var pga att han hade ont nånstans (vet ej hur/ var på kroppen han träffades).

Insåg inte att det nog var den killen där och då utan först i efterhand…
Är inte 100% men iaf 85% säker på att det är samma kille och utifrån texten på den ena bilden tolkar jag det som att han varit med vid skjutningen och klarat sig. 🤔
Citera
2023-06-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigrinnan88
Har mina misstankar om att den andra killen som också blev träffad vid skottlossningen i Farsta är den kille som sågs på bilden med Elias där de håller sprite flaskor med lila dryck.

Utifrån en annan bild av en kille där någon skrivit ”sån tur att du klarade dig min bror älskar dig ❤️” så är händerna väldigt lika bilden på killen som håller om Elias.

Såg honom utanför Farsta läkarhus igår vid 12-tiden, tror det var med sin mamma eller liknande. Han (hade den där huvudduken/ mössan på sig) och hälsade m en kram på en mörkhyad kille som stod utanför entrén sen gick de in tillsammans allihopa.

Han gick helt själv, verkade inte halta eller nåt men rörde sig ganska långsamt. Tänkte att han var nedstämd bara och därför hade lite långsammare gång typ. Men kanske det var pga att han hade ont nånstans (vet ej hur/ var på kroppen han träffades).

Insåg inte att det nog var den killen där och då utan först i efterhand…
Är inte 100% men iaf 85% säker på att det är samma kille och utifrån texten på den ena bilden tolkar jag det som att han varit med vid skjutningen och klarat sig. 🤔

Coolt att du är med i matchen och har personlig och nära kontakt med alla inblandade 😀
Citera
2023-06-17, 21:52
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart

Det låter tröstlöst, och tyvärr ungefär som i skolan där man har ett totalt omöjligt uppdrag, och en lärarkår som går på knäna.
Även polisen och sjukvården har det så tufft att man inte förstår att någon jobbar kvar, men man är så oerhört tacksam att de gör det!

Ett förslag är att man ÖSER in pengar och resurser till förskolan till att börja med. Det får man se som en investering för att senare slippa kostnader för 20 polisbilar (typ som jagade den brandgula bilen i detta fall) - med personal! - och ett par polishelikoptrar och ambulanshelikoptrar snart sagt varenda dag, och ibland flera gånger. Och fängelser, med utmattad personal där också. Och lyx-advokater som tar så in i helskotta betalt. Av staten. Och skurkar som minsann ska ha skadestånd om de suttit häktade utan att kunnat fällas eftersom man inte når upp till ”utom rimligt tvivel”, vilket nuförtiden betyder ”fullständigt jävla orimliga beviskrav”.

Osv.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2023-06-17 kl. 21:55.
Citera
2023-06-17, 22:20
Medlem
beckos avatar
eget
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det låter tröstlöst, och tyvärr ungefär som i skolan där man har ett totalt omöjligt uppdrag, och en lärarkår som går på knäna.
Även polisen och sjukvården har det så tufft att man inte förstår att någon jobbar kvar, men man är så oerhört tacksam att de gör det!
Ett förslag är att man ÖSER in pengar och resurser till förskolan till att börja med. Det får man se som en investering för att senare slippa kostnader för 20 polisbilar (typ som jagade den brandgula bilen i detta fall) - med personal! - och ett par polishelikoptrar och ambulanshelikoptrar snart sagt varenda dag, och ibland flera gånger. Och fängelser, med utmattad personal där också. Och lyx-advokater som tar så in i helskotta betalt. Av staten. Och skurkar som minsann ska ha skadestånd om de suttit häktade utan att kunnat fällas eftersom man inte når upp till ”utom rimligt tvivel”, vilket nuförtiden betyder ”fullständigt jävla orimliga beviskrav”. Osv.
Ja när det sprejas så att oskyldiga Farstabor drabbas så blir hela Farsta en stor skola med ett omöjligt uppdrag och en hel kommun som går på knäna, inklusive polisen och sjukvården. Idioti och terror är vad det är.
Om 23st toksprejar tillbaka så blir Farsta som Rinkeby dagarna innan svensken dog. Enligt statistiken så är väl Farsta lika utsatt som Rinkeby? Så antagligen kommer väl en våg med sprejningar där fler drabbas av felsprejningarna.
Toksprejningar verkar vara ett budgetalternativ som kräver mindre planering och förberedelser.
Senast redigerad av becko 2023-06-17 kl. 22:23.
Citera
2023-06-17, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Coolt att du är med i matchen och har personlig och nära kontakt med alla inblandade 😀

Inte med alla….. har pratat m pappan och han träffade jag på av en slump när han o Elias lillebror var ute med deras hund i området där vi bor, han bor tydligen väldigt nära oss. Sen träffade vi han igen av en slump vid minnesplatsen i Farsta när vi skulle ta bussen hem därifrån.

Han har berättat lite om Elias och vad som hände i övrigt har jag gjort egna efterforskningar osv….

Ang killen så är det ingen jag pratat med eller känner, det var bara en ren slump att han var på samma plats samtidigt.
Kände igen han från bilderna och sen la jag ihop 1+1 typ.

Skulle gärna vilja veta mer om honom o vad som hände honom där och då när Elias sköts i huvudet.
Pappan verkar inte känna han direkt, han sa i förbifarten att det var en klasskompis men var det nån han kände skulle han ju ha sagt nåt mer om honom än så.
Citera
2023-06-17, 23:16
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigrinnan88
Inte med alla….. har pratat m pappan och han träffade jag på av en slump när han o Elias lillebror var ute med deras hund i området där vi bor, han bor tydligen väldigt nära oss. Sen träffade vi han igen av en slump vid minnesplatsen i Farsta när vi skulle ta bussen hem därifrån.

Han har berättat lite om Elias och vad som hände i övrigt har jag gjort egna efterforskningar osv….

Ang killen så är det ingen jag pratat med eller känner, det var bara en ren slump att han var på samma plats samtidigt.
Kände igen han från bilderna och sen la jag ihop 1+1 typ.

Skulle gärna vilja veta mer om honom o vad som hände honom där och då när Elias sköts i huvudet.
Pappan verkar inte känna han direkt, han sa i förbifarten att det var en klasskompis men var det nån han kände skulle han ju ha sagt nåt mer om honom än så.
Är det killen som var med på bilden av E där killen visade en ring med symbolen för gängkriminella i Farsta?
Som förälder skulle jag bli mycket oroad över den bilden men Es föräldrar kanske inte har sett den tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in