Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-10, 06:47
Medlem
Stig-Britts avatar
Jag är inte säker på att tråden är placerad rätt här, men jag antar att det är ett slags inrikespolitisk fråga. Annars får tråden flyttas.

Jag är fruktansvärt trött på PK-fenomenet, eller låt mig utveckla lite: Jag är trött på att behöva se negrer och araber som ska gestalta roller i svenska familjer i reklam, film, m.m. Varenda reklam har en neger med en vit kvinna. Jag är fruktansvärt trött på att det ska vara bögar och transor i varenda film.

Jag kan faktiskt dra det ytterligare ett varv; jag är jäkligt trött på att det i film efter film, serie efter serie, reklam efter reklam, annons efter annons, tidning efter tidning, TV-spel efter TV-spel m.m. ska in negrer, transor, politiskt korrekta uttalande som inte alls passar in i berättelsen i övrigt m.m. Jag kan ge otaliga exempel på detta, men jag tror att de flesta som både är för och emot det kan hålla med mig om att det är en signifikant skillnad mot, säg, 20 år sedan.

Vad finns det för alternativ idag för att slippa detta? Eller finns det inga alternativ kvar förutom att totalt isolera sig från i praktiken hela världen? Det är ett alternativ jag överväger (och sedan 2016 har implementerat mer och mer i mitt liv), men det är inte riktigt vad jag egentligen vill.

Jag skulle önska att det åtminstone fanns en arena för oss som inte gillar PK, kan uppskatta sexistiska skämt och stereotyper, som accepterar fakta kring att ex. olika människoraser eller folkgrupper har olika genetiska förutsättningar och är olika och så vidare. Precis som att det inte är för alla så är inte HBTQ och regnbågar för alla - exempelvis inte för mig.

Det som blir så frustrerande är att jag helt enkelt inte längre vet vart jag ska ta vägen och känner mig marginaliserad. Om jag ska upprätthålla någon form av hel och frisk världsbild (där män och kvinnor är olika, där män är män och kvinnor är kvinnor utifrån sin födsel, där olika folkgrupper/raser har olika genetik och därför olika förutsättningar i livet, där det är ok att vara både snäll, elak, fräck och schysst) så känns det som att jag måste isolera mig ute på landet och i praktiken kasta ut både dator, telefon, tidningar och annat och leva relativt ensam. Jag är ok med det och det är faktiskt det spåret jag är inne på, men jag skulle önska att det fanns något för de som känner som jag också.

Rent anekdotiskt; jag har en ingenjörsgärna så jag är väldigt faktaorienterad, och för mig känns det jättekonstigt när jag jobbar inom IT och ser företag och organisationer som är extremt nischade (låt säga erbjuder ett tredjepartsbibliotek för programutveckling vars syfte är att optimera databaslagring) ska skylta med BLM- och regnbågsflaggor överallt. I min värld är det lika konstigt som att sälja äppeljuice i flaskor prydda med röda etiketter med hakkors på - jag förstår liksom inte hur det hänger ihop utan känner bara förvirring och att någon vill trycka upp propaganda i ansiktet på mig.

Vad har ni andra för tankar kring hur man löser detta? Är det bara att ge upp eller finns det alternativa kanaler för filmer, spel, media, kommunikation, teknik m.m. som inte är förstörd av PK idag?
Citera
2023-06-10, 07:14
Bannlyst
Arbeta på NASA.
Citera
2023-06-10, 07:14
Medlem
pn222jws avatar
Värmland, Småland, Närke...om ens pappa eller mamma är VD för ett OMX30 företag även Djursholm eller Stockholms skärgård ...eller Vallentuna. Jag tror detta har planat ut vid det här laget, svenska medelklassen har fått nog. Vi hade det bra 1990. Läs bara Dagens Industri - den är okej.
Senast redigerad av pn222jw 2023-06-10 kl. 07:19.
Citera
2023-06-10, 07:23
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Värmland, Småland, Närke...om ens pappa eller mamma är VD för ett OMX30 företag även Djursholm eller Stockholms skärgård ...eller Vallentuna. Jag tror detta har planat ut vid det här laget, svenska medelklassen har fått nog. Vi hade det bra 1990. Läs bara Dagens Industri - den är okej.

Bra tips ang. DI - jag läser faktiskt bara DI numer!
Citera
2023-06-10, 07:47
Medlem
NiceNameTwices avatar
Kan du inte bara sluta aktivt kolla och lyssna på t.ex TV. Kollar verkligen folk på tv fortfarande? Förstår om man är kanske 60+ men vanliga unga tänkande män borde bojkottat skiten totalt sedan länge.

Man slipper såklart inte undan helt om man inte blir amish och säger upp dator, mobiltelefon, tv etc.. Kanske inte ens då? Men man kan minska sin exponering ganska hyggligt.

Förr eller senare imploderar skiten eller så hinner man dö innan dårskaperna upphör.
Citera
2023-06-10, 07:52
Medlem
Titta på gamla filmer och TV-serier. Läs böcker, finns massor som inte är PK om du köper gamla böcker som inte har uppdaterats.

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Läs bara Dagens Industri - den är okej.
Ägs av Bonnier.
Senast redigerad av ENTRUMPENTRUMP 2023-06-10 kl. 07:57.
Citera
2023-06-10, 07:57
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiceNameTwice
Kan du inte bara sluta aktivt kolla och lyssna på t.ex TV. Kollar verkligen folk på tv fortfarande? Förstår om man är kanske 60+ men vanliga unga tänkande män borde bojkottat skiten totalt sedan länge.

Jag kollar inte TV (jag har ett par TV-apparater hemma, men de har ingen "sändning" utan enbart uppkopplade mot nätet), men ibland saker på internet - och där är det fruktansvärt mycket reklam som involverar precis det jag beskriver. Adblockers fungerar i viss utsträckning, men inte rakt igenom.
Citera
2023-06-10, 08:02
Medlem
Rospigg1s avatar
Menar du att inte alla är gift med en transneger.
Citera
2023-06-10, 08:12
Medlem
NiceNameTwices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag kollar inte TV (jag har ett par TV-apparater hemma, men de har ingen "sändning" utan enbart uppkopplade mot nätet), men ibland saker på internet - och där är det fruktansvärt mycket reklam som involverar precis det jag beskriver. Adblockers fungerar i viss utsträckning, men inte rakt igenom.

Jag förstår.. Det är liknande min egen situation.

Försöker personligen inte investera så mycket energi i det elände jag väljer att konsumera. Menar då tex att alla dessa grupper och händelser som rör rasblandning och sexuellt degenererat leverne m.m är bara en ettrig liten hund som väsnas mycket men utöver det inte har något alls att komma med.

Perception is reality osv.. Jag läser SVT nyheter dagligen, även lokalblaskan som ägs av Bonnier. Och oftast går det bra, har accepterat att vi lever i en total clownvärld och allt blir bara värre och värre tills den dag det kraschar helt på något sätt.

Känns som jag bara yrar nu så slutar här
Citera
2023-06-10, 08:31
Medlem
jori9900s avatar
Kolla endast på gamla James Bond 007 filmer.. Häst tidigt 70tal och äldre
Citera
2023-06-10, 09:26
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiceNameTwice
Perception is reality osv.. Jag läser SVT nyheter dagligen, även lokalblaskan som ägs av Bonnier. Och oftast går det bra, har accepterat att vi lever i en total clownvärld och allt blir bara värre och värre tills den dag det kraschar helt på något sätt.

Känns som jag bara yrar nu så slutar här

Jag lyckas inte riktigt försonas med clownvärld-faktumet. Jag står lite inför något slags val av hur jag ska hantera detta för resten av mitt liv. Det är lite trist att leva i en värld där man är relativt ensam i sina värderingar, eller det förefaller åtminstone vara så. Så jag måste nog antingen försöka hitta andra vägar, dvs. teknik, IT, kommunikation, kanaler, varumärken osv som står för något annat och accepterar en frisk mångfald (ex. ett homogent folk där värderingar kan skilja sig något åt inom nationen, patriotism, konservativa värderingar såväl som progressiva m.m.), eller så får jag helt enkelt se till att isolera mig så gott det går - vi snackar torp ute på landet/i skogen och leva där så ensam och isolerat det går.

Jag var och handlade på ICA kl. 6 på morgonen häromveckan och nu har negrerna börjat vistas där den tiden också, rasblandade par m.m. Var och en får leva på sitt sätt men jag vill gärna hålla mig undan allt sånt och jag känner att det liksom inte riktigt finns någonstans att ta vägen längre. För mig känns det främmande att ständigt se så mycket utländska människor överallt och det påverkar mitt mående.
Citera
2023-06-10, 09:28
Medlem
DerRoteBarons avatar
Lösningen är enkel och jag är helt seriös: flytta till ett invandrarghetto, jobba med och umgås med invandrare. Jag lovar att du inte kommer få höra ett ord om pride, transor eller annan nyliberal ideologi. De värsta globohomo-fanatikerna finner du i medelklassen, vill du slippa dessa får du separera dig från medelklassen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in