2023-06-09, 22:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag spenderar ca 7000 kr på mat på bara mig själv. Mer av hälften av dessa pengar går till grönsaker som jag gör juice och smoothies av. Grönsaker är inte billigt.🤦🏽‍♀️

Känns som att 7000kr är ganska mycket pengar för en person, eller? Jag vill ha någon att jämföra med.

Hur mycket spenderar ni i genomsnitt?

Edit: Min kalkyl blev fel. Det ska vara 7000kr.
Bara mina luncher ligger på 4 lax per månad. Då räknar jag inte restaurangmiddagar och ingen mat till hushållet alls. Tycker 7 lax låter billigt. Att spendera dem på juice och smoothies kan man diskutera. Men whatever floats your boat.
2023-06-09, 22:28
Medlem
Prokloss avatar
Cirka 14000 kr per person vi är två i hushållet.

Var på Ica Maxim idagoc1400 kr för lite skrammel. Två halvfull papppåsar.

Så maten är dyr. Nu har jag som tur råd ( har hyfsat bra inkomst), men trots det tycker jag maten är dyr i Sverige.
Senast redigerad av Proklos 2023-06-09 kl. 22:33.
2023-06-09, 22:31
Medlem
Kurpatovs avatar
Kvinna, bor själv. ca 4-5000 kr

Jag är lite som OP att jag försöker äta nyttigt och då drar det åt. Dricker inget och äter sällan ute, löper inte mycket godis/chips heller. Köper kyckling,fisk, ägg, keso (mycket), frysta bär, älskar cocktailtomater, proteinpuddingar att ta med på jobbet, yoghurt, diverse exotiska frukter e.x färska hallon eller nu bigråer och vattenmelon (köper typ varje vecka ngt ), kolsyrat vatten...

Jag rättfärdigar mina matkostnader med att god och nyttig mat är livet för mig. Varför jobbar och sliter jag om jag inte kan äta gott?
2023-06-09, 22:37
Medlem
Germanofils avatar
Handlar regelbundet på tre olika butiker:

- Gårdsbutik för färskt kött och ägg: 1000 kr/månad
- Ekologisk närbutik för bröd, ost, kaffe och ibland frukt/grönsaker: 1500 kr/månad
- Supermarket för resten inklusive kattmat, hygienprodukter och fryst fisk/kött: 6000 kr/månad

Familj med två barn. Vi äter inte så mycket utemat. Blir ca. 1500 kr/månad inklusive glass.

Totalt alltså ca. 10k per månad.
2023-06-09, 23:31
Medlem
Dragit ner på "lyxen", men det är ändå runt samma utlägg som 2020, ca 7tkr för mig och mitt barn per månad, lagar säkert 90% själv från grunden.
2023-06-09, 23:39
Medlem
10-15k minst.
2023-06-09, 23:39
Medlem
PerniWhas avatar
Hmm, 7k låter extremt mycket för en person i månaden. Vi är två + katt i hushållet numera och en normal veckohandling brukar landa på strax över femhunkan. Givetvis blir det lite stödinköp under veckan men ungefär där vi landar.
2023-06-09, 23:42
Medlem
qups avatar
Mellan 7 och 12 tusen
2023-06-09, 23:49
Medlem
Glossis avatar
Citat:
Haha, ja det är helt sjukt. Men det är grönsakerna och frukterna som kostar så mycket. Betalar runt 5000 bara för det varje månad. 😭
Köper du grönsaker och frukt baserat på vad som inte är i säsong eller? För jag äter stora mängder av båda och kommer sällan upp i över 3500 kr/månad och när det sticker iväg brukar det vara p.g.a dyrt kött och/eller utemat. Ett tips kan vara att köpa fryst grönsaker om du nu inte kan köpa i parti som rekommenderats redan, vilket är konstigt om du inte gör eftersom du säger att du äter så mycket av det.
2023-06-09, 23:58
Medlem
Onanikrems avatar
2-3000kr Oklart då jag har kött jag jagat själv (som även det kostar i fällavgift etc) Grönsaker i landet om sommaren. Särbo och en dotter som besöker oss regelbundet.

lagar det mesta men köper korv och sånt i bland. Kyckling har blivit för dyrt så det skiter jag i, blir mer danskt fläsk i stället. Även fisk har det blivit mindre av, men jag fiskar själv på sommarhalvåret så det drygar ut.

7k är nog vad en normal 2-3 barnsfamilj lägger på mat, men vad vet jag? Skönt att någon försörjer våra bönder, jag tänker på mig själv jag.
Senast redigerad av Onanikrem 2023-06-10 kl. 00:02.
2023-06-10, 01:17
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Jag spenderar ca 7000 kr på mat på bara mig själv. Mer av hälften av dessa pengar går till grönsaker som jag gör juice och smoothies av. Grönsaker är inte billigt.🤦🏽‍♀️

Känns som att 7000kr är ganska mycket pengar för en person, eller? Jag vill ha någon att jämföra med.

Låter galet mycket.

Jag bor själv och lever tämligen nyttigt. Alltid rena råvaror. Häller bl.a. i mig drygt 1 liter smoothies varje dag (hallon, blåbär, yoghurt, Lindt 90%, bananer)
Ingen prefab överhuvudtaget. Ingen processad mat alls. Jag lagar allt från grunden.
Köper aldrig godis/chips/läsk/eller annan skräpmat
Det går minst ca 500 -700kr varje gång jag handlar, vilket gissningsvis landar på ca 3000-3500kr/månad. Utöver det köper jag te en gång i månaden, vilket brukar kosta ca 500kr, så gissningsvis runt 4kkr.
Detta är vad jag, gissningsvis, själv spenderar på mat under en månad. (Kanske en viss glädje kalkyl då jag inte har särskilt bra koll på vad det egentligen slutsumman per månad blir. Det blir sällan över 1000 kronor per handelstillfälle, men ej heller under 500 kronor. Jag handlar gissningsvis(?) ca 5-7 gånger per månad.

7000 kronor känns dock väldigt högt, eller så är du elitidrottare och äter 5-7 stora måltider om dagen.
Senast redigerad av vanartad 2023-06-10 kl. 01:36.
2023-06-10, 01:22
Medlem
Citat:

Spenderar ca 5000 i månaden på mat för mig och mina 2 barn 7 och 9 år. Har räknat med schampo, toapapper å sånt med där också

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in