• 1
  • 2
2023-06-08, 23:19
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pooke
Har kpt full och frsta sejdeln r full, men 80% r skum vid upphllning. Gr ej att dricka frsta 5 min...Hur hindrar man detta? Bortsett frn att inte kpa full...
ldrickare som inte vet hur en l ska hllas upp. Det SKA skumma ju.... Problem solved.
Dummaste trdstart ngonsin. Mod kan drmed lsa trden...
Citera
Medlem
feemaxxxs avatar
Se till att glasen r kalla och inte har ngra rester av diskmedel.
Luta glaset och hll i len lngsamt p innersidan av glaset.
Nr glaset r 2/3 - 3/4 full rtar du upp det och kr normal fyllning fr att skumma let tills glaset r fullt med en skumkrona 0,5cm ver glasranden.
Senast redigerad av feemaxxx 2023-06-08 kl. 23:21.
Citera
Medlem
Det skall vara ett fint kompakt skum nr du hller upp len. Vem vill ha en "dd l"
Drick aldrig mjlk i ett lglas detsamma diska aldrig ett lglas med diskmedel.
Citera
2023-06-08, 23:21
Bannlyst
Citat:
Har kpt full och frsta sejdeln r full, men 80% r skum vid upphllning. Gr ej att dricka frsta 5 min...Hur hindrar man detta? Bortsett frn att inte kpa full...
Hll igenom ett papper (hushllspapper) alternativt fr du vrida p glaset rejlt s lr de inte bli mycket skumpa
Citera
2023-06-08, 23:38
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jag kper det du sger. Jag tog bort allt skum med sked nyss, det blir inte samma upplevelse.
Skall du ppna frsta len kl 1900 till fotbollen s ppnar du den 1855 istllet.
hll inte p kanten utan mitt i glaset s det skummar som f*n du fr lite skum p verlppen hihi...
------------
Enligt Arnd Leikes studie om nedbrytningen av lskum och dess korrelation till lets kvalitet, kan man dra slutsatsen att ett hgkvalitativt l skulle ha en lngsammare nedbrytning av skummet. S tar det 7 minuter istllet har du ett nnu lite bttre l! ( han fick lg nobelpriset fr denna upptckt fr rolig forskning).
---------------------
Kul att du upptckte det med skeden. jag var tvungen att g in p en tysk nrdsida och dr stod."Vissa smakmnen ackumuleras fretrdesvis i lskummet. Dricker man skummet med vtskan fr man vad jag gillar att kalla en sorts aromboost."
jaja och ibland r det gott att dricka ut burken direkt.
Citera
2023-06-09, 00:14
Medlem
oyegies avatar
All l skall hllas rakt ner i glaset s det skummar kraftigt,utom tysk vetel dr vinklar du frst och sen rtar upp p slutet annars skummar det ver.
En del spontanjst l kan ha dligt med kolsyra s frsiktig upphllning rekommenderas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in