2023-06-08, 19:03
Medlem
elbels avatar
Kort och gott jag är ateist men det skulle vara kul att träffa likasinnade ibland

en samling människor där en ledare läser och förklarar olika filosofier med även fysik, arkeologi etc (vetenskap?) och fabler
frivilliga får även läsa texter men det går bra att lyssna
efteråt blir det fika

det närmaste jag kommer på är biblioteket men det är ju snarare som ett dagskloster med tystnadsplikt

jag lyckas knappt googla fram något relaterat!?
Citera
2023-06-08, 19:09
Medlem
SnutteFia03s avatar
Kanske går det att starta någon form av studiecirkel med ett sådant upplägg, men det blir kanske inte samma sak riktigt?
Citera
2023-06-08, 19:46
Medlem
poirotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Kort och gott jag är ateist men det skulle vara kul att träffa likasinnade ibland

en samling människor där en ledare läser och förklarar olika filosofier med även fysik, arkeologi etc (vetenskap?) och fabler
efteråt blir det fika

det närmaste jag kommer på är biblioteket men det är ju snarare som ett dagskloster med tystnadsplikt

Universitet?
Citera
2023-06-08, 20:17
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poirotmos
Universitet?
Fast det är mer av en kognitiv hinderbana med medalj i slutetappen än ett faktiskt diskussionsforum.
Citera
2023-06-08, 22:45
Medlem
a-mortals avatar
Jag ser flashback som ett bättre alternativ. Öppet 24 timmar om dygnet, alla 18+ är välkomna.
Citera
2023-06-09, 01:57
Medlem
Finns det inget hos Humanisterna?
Citera
2023-06-17, 15:15
Medlem
elbels avatar
Funderade lite igen när jag stötte på den här kanalen
https://www.youtube.com/@guds-sanning7216/videos

Varför ställer sig folk och rantar om bibeln, positiv psykos?

Varför ställer sig inte folk men megafon och rantar om filosofi?
Det hade definitivt varit intressant att lyssna på

Dock kan man höra mellan raderna/meningarna när gatupräster skriker och förstå att det är enkelspårig filosofi

Ville bara göra kopplingen till att det varken finns filosofiska samlingshus eller filosofiska gatutalare?

Om en tiggare högläste filosofi hade jag definitivt skänkt en slant
Citera
2023-06-17, 16:02
Medlem
Filosofiska föreningen i Uppsala var förr ett öl- och vattenhål för filosofiintresserade. Verkar som föreningen fortfarande är verksam, men är osäker. Förr i tiden bjöd föreningen ofta in någon kändis som pratade en halvtimme innan diskussion med mackor och öl fortsatte.
Citera
2023-06-17, 17:59
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel

efteråt blir det fika

Har för mig att Massimo Pigliucci har skrivit om något sånt där, och att det finns eller iaf fanns någon sorts samlingar på söndagar någonstans för folk som gillade typ allt med kyrkor utom själva religionen och prästerna. Minns dock inga detaljer, kan vara typ 10 år sen jag läste en lång artikel om det.
Citera
2023-06-17, 18:09
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Har för mig att Massimo Pigliucci har skrivit om något sånt där, och att det finns eller iaf fanns någon sorts samlingar på söndagar någonstans för folk som gillade typ allt med kyrkor utom själva religionen och prästerna. Minns dock inga detaljer, kan vara typ 10 år sen jag läste en lång artikel om det.
Googlade lite men hittade bara en podcasten sunday stoic, får nöja mig med den så länge
Citera
2023-07-06, 17:35
Medlem
elbels avatar
Läste lite om frimurarna och kom att tänka på tråden, även andra ordensällskap passar in här, rotary etc

Gå med i ett parti och prata med likasinnade

Gå kurser på studieförbund/folkhögsskola

det är nog det närmaste man kommer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in