2023-06-08, 13:23
Medlem
Har aldrig förstått syftet.

Man är väl på en arbetsplats för att man behöver en lön?

Alla är ju vuxna människor och man är inte vänner för att man råkar jobba på samma ställe. Alla vill väl hem och umgås med sin familj eller privata vänner? Varför tvingar man folk till såna här grejer? Vad vill ledningen få ut?

Har jag missat något?

Jag har aldrig upplevt att man blir bättre vänner efter eller så.
Citera
2023-06-08, 13:38
Medlem
Jag har en del kollegor på andra orter i Sverige som jag ibland samarbetar tätt med. Då tycker jag det är bra och blir lite enklare att samarbeta om man har sett personen. Sen tycker jag ofta innehållet på en konferens är mindre viktigt.
Citera
2023-06-08, 13:39
Moderator
Nospheratus avatar
Det är bara en social aktivitet ungefär som att gå på AW. Problemet med att göra det på arbetstid är att Skatteverket kräver att det ska vara någon slags konferens eller aktivitet för att det ska vara avdragsgillt. Alltså hittar man på massa konstigheter som dela upp sig i grupper och leka teamwork med att bygga hus av glasspinnar eller visa Powerpoints om hur viktigt det är med samarbete. Vilket mest bara ska ses som kuriosa medans man umgås och dricker sprit. Jag tror julfest är det enda undantaget där det enligt reglerna är helt okej att bara gå ut och käka julbord och kröka skallen av sig.
Citera
2023-06-08, 13:39
Medlem
Silltunnas avatar
Att dricka massa alkohol tillsammans är bästa formen av teambuilding. Inte en massa konstlade övningar.
Citera
2023-06-08, 13:40
Medlem
Mindbreaths avatar
Jag har aldrig varit på konferens men jobbat på ett par och jag har uppfattat det som att det är för att knyta sociala band med sina kollegor?
Citera
2023-06-08, 13:40
Medlem
Kione211s avatar
I Stockholm där jag bor byter folk jobb hela tiden.
Företaget försöker mer eller mindre framgångsrikt muta personal för att stanna.
Som VVS-montör som jag är jobbar man ofta med anknytning till kund och de flesta i sitt eget företag träffar man inte vid arbete.
Jag har hela tiden sett min arbetsgivare som den som betalat skatt och kunden som mitt jobb.
Citera
2023-06-08, 13:41
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach

Alla är ju vuxna människor och man är inte vänner för att man råkar jobba på samma ställe. Alla vill väl hem och umgås med sin familj eller privata vänner? Varför tvingar man folk till såna här grejer? Vad vill ledningen få ut?

Har jag missat något?

Det är väl dels ett sätt att umgås på.
Men det kan ju vara "riktig" teambuilding också med analys av vad som hänt.
Är arbetet av sådan art att samarbete är viktigt så är det bra att träna på det.
Mycket är ju feedback på ens eget beteende och gruppens beteende.
Feedback på ditt eget beteende är ju mycket värdefullt eller hur?
Eller kan du inte bli bättre?
Blir du för bra då kanske?
Citera
2023-06-08, 13:53
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
.
Det kan vara olika syften.
Ofta är det väl bara ett sätt att ha kul på; femkamp på Liseberg eller äventyrsparken Upzone i Skatås
Att företaget vill bjuda på något bra med lite käk efteråt.
Och visa att man bryr sig och gör nåt som ligger i tiden.
Utan att man egentligen tror att det ger effekt mer än lite grann.
Men inte sällan har teambuilding ett mer seriöst syfte där man vill öka individens kunskap om vilka faktorer som påverkar gruppresultatet mer än specifik arbetsskicklighet i jobbet.
Å det funkar bra enligt forskning om man följer upp resultatet av övningarna med ett proffs.
Själv har jag gått på en hel del sådant och det har varit värdefullt för min självkännedom och min förmåga att arbeta i grupp.
-----------
hela iden kommer väl från vietnamkriget har jag hört.
Citera
2023-06-08, 13:56
Avslutad
Att vara mellanchef är sällan något heltidsjobb. Ofta har dom få eller inga konkreta arbetsuppgifter så för att fylla lite dötid och rättfärdiga sin egen existens så brukar dom ofta hitta på diverse helt överflödiga aktiviteter som dom drar in alla andra i.
Citera
2023-06-08, 14:08
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:

Har jag missat något?

Det kan vara ett sätt för ledningen att testa nytt folks ledarskapsegenskaper i en harmlös situation. Blev satt som ledare av ett lag i en ganska fysiskt krävande aktivitet mitt i en knäskada så jag delegerade ledarskapet, blev ifrågasatt av chefen och förstod först då syftet.
Citera
2023-06-08, 14:09
Medlem
Att du ska lära dig att stå ut med vedervärdiga kallpratande personlighetslösa kärringar. Att du ska lära dig acceptera din lott i livet. Det är här du hör hemma. Vänj dig nu, bonnjävel.

Där har du anledningen till företags teambuilding-hets.
Citera
2023-06-08, 14:11
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det kan vara olika syften.
Ofta är det väl bara ett sätt att ha kul på; femkamp på Liseberg eller äventyrsparken Upzone i Skatås
Att företaget vill bjuda på något bra med lite käk efteråt.
Och visa att man bryr sig och gör nåt som ligger i tiden.
Utan att man egentligen tror att det ger effekt mer än lite grann.
Men inte sällan har teambuilding ett mer seriöst syfte där man vill öka individens kunskap om vilka faktorer som påverkar gruppresultatet mer än specifik arbetsskicklighet i jobbet.
Å det funkar bra enligt forskning om man följer upp resultatet av övningarna med ett proffs.
Själv har jag gått på en hel del sådant och det har varit värdefullt för min självkännedom och min förmåga att arbeta i grupp.
-----------
hela iden kommer väl från vietnamkriget har jag hört.
Det där om kopplingen till Vietnam vill jag veta mer om. Vad vet du mer? Länk?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in