2006-07-27, 20:56
Medlem
Kan man det?

Känns ju som att piketen är jävligt bra tränade ordnings/insatspoliser som man inte "slösar med" på att tex skjutsa hem minderåriga snattare utan att dom mera får cruisa runt och invänta tuffare bus och annat extremt.

SWAT, vad gör dom, förutom att åka till gisslansituationer i sina skåpbilar fullt utrustade och sen utstormandes ur bakdörrarna.
Tränar dom hela tiden annars, är dom anställda som enbart SWAT-poliser?
Står dom på standby i olika turlag dygnet runt?
Eller är dom vanliga poliser som sen, när det behövs, svidar upp och om och sammanstrålar med övriga SWAT-medlemmer och drar iväg.

Nån som vet?
Citera
2006-07-27, 22:11
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Kan man det?

Känns ju som att piketen är jävligt bra tränade ordnings/insatspoliser som man inte "slösar med" på att tex skjutsa hem minderåriga snattare utan att dom mera får cruisa runt och invänta tuffare bus och annat extremt.

SWAT, vad gör dom, förutom att åka till gisslansituationer i sina skåpbilar fullt utrustade och sen utstormandes ur bakdörrarna.
Tränar dom hela tiden annars, är dom anställda som enbart SWAT-poliser?
Står dom på standby i olika turlag dygnet runt?
Eller är dom vanliga poliser som sen, när det behövs, svidar upp och om och sammanstrålar med övriga SWAT-medlemmer och drar iväg.

Nån som vet?

Jag misstänker att det skiljer sig från delstat till delstat och kanske till och med att det skiljer sig mellan polisdistrikten.

Jag hitta en länk om SWAT. http://www.spokanepolice.org/spdswat.htm

Fast jag tror att i Los Angelses och andra större städer så är dom anställd heltid som SWAT.
Citera
2006-07-27, 22:24
Medlem
Hans Castorps avatar
I Svedala har vi ju Nationella Insatsstyrkan, med garage på Lilla Essingen, Primusgatan (nedan gamla Riksrevisionsverket), som agerar som ett slags SWAT. De kostar i alla fall en hel del miljoner per år i träning och löner. De är säkert duktiga. Och i de närmaste kretsarna, på tex Kungsholens barer, kända för sin låga profil. *Host*

Svedela = Sverige
Citera
2006-07-27, 22:32
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
I Svedala har vi ju Nationella Insatsstyrkan, med garage på Lilla Essingen, Primusgatan (nedan gamla Riksrevisionsverket), som agerar som ett slags SWAT. De kostar i alla fall en hel del miljoner per år i träning och löner. De är säkert duktiga. Och i de närmaste kretsarna, på tex Kungsholens barer, kända för sin låga profil. *Host*

som det hörs på namnet så opererar inte NI endast i Svedala eller på några utvalda orter utan givetvis i hela landet.

Men jag håller med, NI är väl mer jämförbara med SWAT än piketen.
Citera
2006-07-27, 22:38
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
NI använder i första hand sina egna förhandlare för att lösa situationen utan våld, men ska ha kapacitet att ingripa handgripligen. Arbetsuppgifterna kan närmast jämföras med SWAT och liknande polisenheter.
Källa: wikipedia
Citera
2006-07-28, 08:09
Medlem
removes avatar
Om man drar hem lite avsnitt av tex Dallas SWAT eller Texas SWAT så får man iaf se "vardagen" för dessa swat-kisar i USA. Som skrivet, NI's uppgifter skulle jag jämföra mer med SWAT, dock har SWAT otroligt mycket mer erfarenhet, dom är heltidsanställda i de stater där det händer mycket, NI är ju inte heltids-"swatare".
Citera
2006-07-28, 18:15
Medlem
da-mans avatar
Piketen fungerar utmärkt som jämförelse för en svensk SWAT-styrka och är mycket kompetenta. Detta bevisas genom bland annat att utlänska styrkor kommer till Sverige för att träna inbrytningar med Piketen och att Piketen placerar sig bra år efter år i SWAT-Roundup eller vad tävlingen heter.

NI är visst heltidsanställda. Deras delade tjänst försvann för ett par år sedan. Och deras hemvisst är inte längre Lilla Essingen utan de huserar ute i Sörentorp på Polishögskolans område. Det är endast Piketen, och om jag inte missminner mig, operativa avdelingen som har hand om ambassadbevakning med mera som ligger på primusgatan.
Citera
2006-07-28, 20:46
Medlem
vättes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av da-man
Piketen fungerar utmärkt som jämförelse för en svensk SWAT-styrka och är mycket kompetenta. Detta bevisas genom bland annat att utlänska styrkor kommer till Sverige för att träna inbrytningar med Piketen och att Piketen placerar sig bra år efter år i SWAT-Roundup eller vad tävlingen heter.

NI är visst heltidsanställda. Deras delade tjänst försvann för ett par år sedan. Och deras hemvisst är inte längre Lilla Essingen utan de huserar ute i Sörentorp på Polishögskolans område. Det är endast Piketen, och om jag inte missminner mig, operativa avdelingen som har hand om ambassadbevakning med mera som ligger på primusgatan.
NI används väl vid princip vid alla gisslansituationer? Jag trodde att piketen endast gjorde inbrytningar där de misstänkta anses för farliga för vanliga poliser, men där det inte finns gisslan eller annat som fodrar NI:s insatser.

OT: Vid vilka situationer används Delta Force istället för SWAT?

OT2: Har Storbritannien något steg mellan bobby och SAS?
Citera
2006-07-28, 20:55
Medlem
Ariess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
NI används väl vid princip vid alla gisslansituationer? Jag trodde att piketen endast gjorde inbrytningar där de misstänkta anses för farliga för vanliga poliser, men där det inte finns gisslan eller annat som fodrar NI:s insatser.

OT: Vid vilka situationer används Delta Force istället för SWAT?

Delta force får ej användas mot civila inom Usa's gränser om inte undantagstillstånd råder..
Citera
2006-07-28, 21:48
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte

Jo, det finns en "avdelning" inom den brittiska polisen som är beväpnade (ganska tungt till och med) som rycker ut när situationen kräver. "Armed Response Unit" tror jag de kallas om jag inte missminner mig.
Citera
2006-07-28, 23:48
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av da-man

År 2005 placerade sig Team Sweden Stockholm på 3:e plats i SWAT Roundup vilket är väldans bra Team Sweden Stockholm bestod dock inte bara av Stockholmspiketen, utan var en blandning mellan denna och Nationella Insatsstyrkan. Ett lag som bara bestod av piketen under namnet "Piketen Stockholm" placerade sig på 22:a plats, vilket också är rätt bra av 66 deltagare

http://www.swatroundup.org/results/overall.pdf

I övrigt: Tror piketen och SWAT kan jämföras ganska bra, med skillnaden att piketen nog är verksamma som ordningspoliser också, vilket jag har för mig att SWAT inte gör i de större städerna iallafall. Vad sägs om en kombination av Piketen och NI som jämförelse då?
Citera
2006-07-29, 15:27
Medlem
removes avatar
Ok hade lite fel om deras anställning. Men att komma bra på en tävling där man vet vad momenten kommer gå ut på och man har inte stressen som finns i en riktig situation (förutom tävlings-stressen) därför tror jag am. SWAT-styrkor klarar av insatser bättre än de svenska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in