2023-06-07, 01:48
Medlem
Har fått information att jag kommer att ärva en hel del mark från en släkting via dens testamente.

Problemet att släktingen bor i Finland där de har arvskatt och jag bor i Sverige.

Så jag undrar hur det ser ut kan jag slippa arvskatt för jag bor i Sverige?

Har försökt läsa på men blir bara förvirrad när EU blir inblandat i det hela.
Citera
2023-06-07, 03:45
Medlem
Du betalar skatt enligt Finlands regelverk. Ingen skatt i Sverige. Har varit i samma situation som du.
Citera
2023-06-07, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtop
Du betalar skatt enligt Finlands regelverk. Ingen skatt i Sverige. Har varit i samma situation som du.

Hur fungerar det egentligen? Om man ärver mark som är värd säg 200k €, kommer man vara tvungen att betala typ XX% av värdet i reda pengar? Och vad händer om pengarna inte finns? Tar staten och löser in en del av marken eller måste man sälja?

Frågar åt en vän.
Citera
2023-06-07, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Hur fungerar det egentligen? Om man ärver mark som är värd säg 200k €, kommer man vara tvungen att betala typ XX% av värdet i reda pengar? Och vad händer om pengarna inte finns? Tar staten och löser in en del av marken eller måste man sälja?

Frågar åt en vän.

Staten är nog inte intresserad av små plättar mark utan personen blir helt enkelt skyldig finska staten dessa pengar precis som i Sverige. Betalar man inte det så kan de gå till finlands motsvarighet till KFM och de kan ta då ta HELA marken och sälja för att få in pengar.
Citera
2023-06-07, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Har fått information att jag kommer att ärva en hel del mark från en släkting via dens testamente.

Problemet att släktingen bor i Finland där de har arvskatt och jag bor i Sverige.

Så jag undrar hur det ser ut kan jag slippa arvskatt för jag bor i Sverige?

Har försökt läsa på men blir bara förvirrad när EU blir inblandat i det hela.

Som nämnts så betalar du arvsskatt i Finland, även fast du inte bor där.
https://www.vero.fi/sv/privatpersoner/egendom/arv/arvsbeskattning_i_internationella_situationer/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in