Citat:
Ursprungligen postat av
Fcuko
Hur du smaksätter maten med kryddor, örter och annat är självklart viktigt, men något som faktiskt gör ännu mer skillnad är om du lär dig bemästra tillagningsteknikerna. Vet inte vad du har för utrustning i köket men här är några saker som borde finnas i varje kök:
Gjutjärnspanna/gryta
Våg
Termometer
En bra kockkniv, och en bra urbeningskniv/filékniv.
Zestgärn
Finmaskig sil av större modell
Stavmixer
Mortel
När det gäller smaksättare är det klokt att tänka syra, sötma, sälta, beska och umami.
Syra: exempelvis citron, lime, vinäger.
Sötma: Socker, honung, balsamvinäger.
Sälta: Salt i olika varianter, soja, ost.
Beska: Kakao, kaffe, citrusskal.
Umami: MSG, soja, svamp, Parmigiano-Reggiano.
Har du någon favoritmat? I så fall kan det vara klokt att börja med att bemästra den maträtten till perfektion.
Att lära sig få till så bra Umami som man kan få ut av diverse råvaror är ju en kunskap man inte kan vara utan.
Vissa råvaror är bättre än andra helt enkelt, och sårskilt om de tillagas på det Rätta sättet.
Jag tycker också att det finns en smak som många verkar lite rädda för.
Dvs Sötma.
Jag menar inte att hålla strösocker på köttbullarna nu alltså, utan mer hur man kan hantera råvarorna så att de kommer till sin rätt, och om det är just ökad sötma man är ute efter så finns det vägar att göra - utan att gå till sockerströaren.
Att karamellisera råvaran tex.
Det kan vara så enkelt som att sota paprika över öppen gaslåga.
Det ger en extra sötma-kick, som totalt förändrar smaken och doften av paprikan ifråga.
Om man bara kokar sina råvaror så kommer man ju aldrig att få smaka. Då blir ju tex Broccoli inget annat än kokt broccoli. Som förvisso är gott som det är, men en sjumilaresa från hur det kan vara med rätt karamellisering av stekytan.
Lägg sen Piri-Piri till det, och förstärk med hjälp av honung - jag lovar, det är värt besväret.
"Beska" är en kul smak också.
Men den passar inte alltid.
En sak som Beska definitivt passar Ypperligt till, det är ju Desserter och särskilt Feta sådana.
Men då måst man lära sig laga med alkohol, och det är en konstform som man inte kan fuska med hjälp av måttkoppar osv. Utan man måste kunna smaka sig till det rätta.
Jag är Inte någon sådan hjälte ... tyvärr.
Men när jag får smaka, och det är riktigt bra ... ja, då njuter jag i fulla drag.
Men som sagt - "Umami" kan man lära sig ganska slätt.
Titta på en lista över vilka råvaror som är bra umami-källor, och testa sig fram.
Vissa är mer subtila, men är ändå bra.
Tex vanliga tomater, det är ju Umami.
Samma med morot.
Morot är dessutom en bra källa för naturlig sötma. Och om man karamelliserad stekytan så försvinner morotssmaken, och något helt annat tar över.
Samma med Broccoli - i mitt tycke den allra förnämsta av Umami+Karamelliserings-källorna som finns.
Svamp passar också bra med sötma ... kanske man inte kan tro, men så är det.
Testa tex att fritera hela champinjoner, eller stora "Portobello-trekanter" i frityrsmet, och sen servera med ljummen Hjortronsylt.
Fanimig Himmelriket !!!