Citat:
Ursprungligen postat av
sportnorden12345
Hamano (6 mål), Vinberg (5 mål) och Kanutte (4 mål) har faktiskt alla gjort fler mål än Janogy (2 mål) i Damallsvenskan denna säsong

Säkerligen, men låt mig då utveckla det lite vidare. Dels har jag på så mycket damfotboll varje vecka från bl a svenska, italienska, engelska, tyska, spanska, danska och amerikanska ligorna/cuperna plus landskamper på Viaplay/DAZN/SVT/CMore/Youtube/YleArenan så jag ser regelbundet snygga otroliga mål utav tjejer. Janogy är redan en varaktig del av svensk fotboll och kommer så vara under ett antal år, två mål till gör ingen skillnad nånstans.
Att en japanska däremot gör det avgörande segermålet i en Cup-final, det kan bygga broar liknande det J-O byggt upp med Kina, till den grad att det kanske med tiden bli en självklarhet för japanska damfotbolls-fans och spelare att det är eftertraktat att varje säsong ha 5-6 spelare i Damallsvenskan och att Damallsvenskan och Svenska Cupen ska TV-sändas i japan, plus omvänt svenskor i japanska ligan och TV-sändningar här från där.
Det är ett brobyggande som långsiktigt skulle kunna generera mycket ner än vad Janogy kan. Möjligtvis att hennes Mali'anska ursprung skulle kunna få ett gäng hottentottar att uppskatta Sverige som något annat än bara en bankomat, men jag tvivlar på att enda enda jävel i det skitlandet ens vet vem hon är.
Givetvis skoj för Bajen's fans. Jag förnekar inte att Janogy's mål var snyggt, men matchens stora behållning för mig var storleken på och ljudet från publiken. Den matematiskt stora segern var ännu ett minus(utöver stormningen) likt när Barcelona vann med 4-0 häromåret i UWCL. Riskerar tvärtom skada intresset hos den förlorande sidans fans. En final som kan generera mersmak hos andra klubbars fans att sluta upp mer kring sitt egna lag med tro på egna bucklor är mer troligt om finalen är jämn som i handboll och spännande till slutsekunden. En kross, förnedring eller ett haveri anser jag inte uppnår det.
The curse of standardavvikelser, man tänker alltid i för många steg och på andra saker än det uppenbara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Proggrogg
Kan inte kommentera det där med frisyrgelen, har missat helt.

VM '94, Svenska laget trixade med allt man kunde komma på för att stå emot värmen i USA, inklusive kylande frisyrgele i håret. Vet inte om Sverige uppfann det men då var det nog unheard of bland svenskar. Hela Häcken's lag borde sprungit runt med stenhårda Charlie's Angels-frisyrer som dolde öronproppar.