2023-06-06, 06:44
Medlem
REWalls avatar
Idag den 6 juni 2023 är det 500 år sedan Gustav Vasa valdes till Sveriges kung. Han stoppade på sin tid den danska invasionen av Sverige som leddes av Kristian Tyrann. De olika gruppernas positioner då påminner mycket om dem idag – nämligen:

1523: Invaderande danska soldater Svenska danskvänner Övrig befolkning
2023: Män från Långtbortistan PK Övrig befolkning

Då som nu invaderas Sverige av män från utlandet, då som nu ser vi fosterlandsförrädare och en befolkningsmajoritet som kläms mellan de stridande parterna.

Att diskutera:
1. Vilka likheter och skillnader kan vi se mellan år 1523 och 2023?
2. År 1523 avgjordes kampen med vapenmakt. Hur ska vi stoppa dagens pågående invasion?
3. Finns det i Sverige någon person eller grupp som kan stoppa dagens pågående invasion?
4. Får vi en ny Gustav Vasa eller går Sverige en konfliktfylld huller-om-buller-framtid till mötes?
5. och relaterade frågeställningar.

För mer kött på benen i ämnet finns tex följande källa: https://youtu.be/gan6h00kTtE
Senast redigerad av REWall 2023-06-06 kl. 06:48.
Citera
2023-06-06, 07:01
Medlem
Onanikrems avatar
Vi anfaller Danmark!
Citera
2023-06-06, 07:05
Medlem
Det är snarare dags för en ny Nils Dacke, en hjälte som står upp mot luhteriet och förtrycket. Gustav Vasa är inte vår landsfader. Det är orättvis myt som förringar hans föregångare som svetsade samman den svenska nationen under kristi fana.
Citera
2023-06-06, 07:05
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vi anfaller Danmark!

Tack, tack för ditt engagemang. Jag uppskattar all konstruktiv input till denna min frågeställning om jag menar berör en ödesfråga för vårt arma Sverige.
Citera
2023-06-06, 07:11
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Det är snarare dags för en ny Nils Dacke, en hjälte som står upp mot luhteriet och förtrycket. Gustav Vasa är inte vår landsfader. Det är orättvis myt som förringar hans föregångare som svetsade samman den svenska nationen under kristi fana.

Nja, flera föregångare, bla Sturarna, kämpade också mot invaderande danskar och tyskar. Dock var det Gustav Vasa som lyckades slutgiltigt och därmed lade grunden för det Sverige som existerande fram till ungefär då jag föddes år 1957.
Citera
2023-06-06, 07:12
Bannlyst
Var det inte så att han själv hittade på namnet Vasa ifrån att tidigare hetat Erikson?
Citera
2023-06-06, 07:16
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GostaWalde
Var det inte så att han själv hittade på namnet Vasa ifrån att tidigare hetat Erikson?

Han tog det namnet efter att ha åkt Vasaloppet för första gången.
Citera
2023-06-06, 07:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Han tog det namnet efter att ha åkt Vasaloppet för första gången.
Den där skrönan är något han själv hittade på troligtvis. Tror knappt stollen hade erfarenhet av varken skidåkning (var skulle han lärt sig det??) eller vare ute i naturen en längre tid på vintern. Vad skulle han tex ha ätit under denna påstådda skidtur ? Hur fick han nödvändig energi och vätska?
Citera
2023-06-06, 07:34
Medlem
REWalls avatar
Citat:

Visst hette han Gustav Erikson, och så kallade han sig själv. Dock tillhörde han adelsätten Vasa, och det namnet påfördes han långt senare. Jag läser just nu en biografi om Gustav Vasa som är tryckt år 1622, och där omnämns han bara som Gustav Erikson.
Citera
2023-06-06, 07:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Den där skrönan är något han själv hittade på troligtvis. Tror knappt stollen hade erfarenhet av varken skidåkning (var skulle han lärt sig det??) eller vare ute i naturen en längre tid på vintern. Vad skulle han tex ha ätit under denna påstådda skidtur ? Hur fick han nödvändig energi och vätska?
Även blinda sparvar hittar frö. Han flydde genom landet och blev gömd hos lokala bönder, Danerna var inte populära bland dalkarlarna, vatten i bäckar går dricka och snö kan smälta.
Citera
2023-06-06, 07:57
Medlem
REWalls avatar
Citat:

Nja, den där skidturen ägde nog rum i verkligheten. Däremot en del andra äventyr som det går sägner om, tex att han en gång flydde genom ett dass, är förmodligen senare påhitt. Jag läser just nu en biografi över Gustav Vasa som trycktes år 1622 och där står ingenting om dessa händelser - vilket det rimligen borde ha gjort om de ägt rum.
Citera
2023-06-06, 07:59
Medlem
REWalls avatar
Tack för diskussionen så här långt. Nu reser jag iväg till Strängnäs - det var ju där han valdes till kung år 1523 så det är ju där man ska vara idag om man har möjlighet - så jag kommer vara lite off-line för resten av dagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in