2023-06-06, 00:14
Medlem
BalleAnkas avatar
Så här på 500-årsdagen av Gustav Vasas maktövertagande kom jag att tänka på en episod när jag föreslog en invandrad väninna ett besök till Uppsala.

- Där har jag redan varit för 15 år sedan, svarade hon. Jag var där med SFI och vi besökte domkyrkan. En kung från 1500-talet var begravd med sina tre fruar.

Det stämmer att Gustav Vasa delar gravplats med tre fruar i Uppsala domkyrka, förklarade jag. När vi sedan resonerade lite, visade det sig att min väninna trodde att den gode Gustav varit gift med alla tre fruarna samtidigt, och inte en i taget.

Är det fortfarande så att SFI tar med nyanlända till domkyrkan och lurar i dem att svenska kungar för 500 år sedan tillämpade månggifte?
Citera
2023-06-06, 00:29
Medlem
Kursplanen innehåller, numera, ingen samhällsorientering. Syftet är alltså att lära ut (och testa i) rena språkkunskaper. Sedan behöver man prata/skriva OM något och det blir väl att det hänger med lite samhällskunskap/historia av bara farten. Du behöver inte oroa dig för någon systematisk propaganda kring gamla kungar och deras eventuella fruar.
Citera
2023-06-06, 00:39
Avstängd
Kursplanen går väl ut på hur man kan maximera bidrag utan att lära sig ett ord svenska förutom ”svennehora”?
Citera
2023-06-06, 00:47
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Så här på 500-årsdagen av Gustav Vasas maktövertagande kom jag att tänka på en episod när jag föreslog en invandrad väninna ett besök till Uppsala.

- Där har jag redan varit för 15 år sedan, svarade hon. Jag var där med SFI och vi besökte domkyrkan. En kung från 1500-talet var begravd med sina tre fruar.

Det stämmer att Gustav Vasa delar gravplats med tre fruar i Uppsala domkyrka, förklarade jag. När vi sedan resonerade lite, visade det sig att min väninna trodde att den gode Gustav varit gift med alla tre fruarna samtidigt, och inte en i taget.

Är det fortfarande så att SFI tar med nyanlända till domkyrkan och lurar i dem att svenska kungar för 500 år sedan tillämpade månggifte?

Det låter inte som att någon lurat i henne något alls, med ledning av sin egen bakgrund/religion så har hon lyckats med att lura sig själv helt på egen hand. Eller?
Citera
2023-06-06, 04:24
Medlem
Kulturkrock. Svenskar vet att månggifte inte förekom då, om det någonsin gjort det. En invandrad muslim ser dock polygami som något normalt och läser av information utifrån sina egna kulturella glasögon.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2023-06-06 kl. 04:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in