2023-06-05, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
varför?

Det som du säger i förhör kan ge polis/åklagare ytterligare information/bevis mot dig.
Och säger du en sak men ändrar dig i rättegången så kommer åklagare påpeka detta. Det skall inte ligga dig till last men givetvis så kommer du framstå som mindre trovärdig om du ändrar dig, domarna är bara människor och påverkas så klart av sådana faktorer.

Men har man ett alibi eller kan bevisa att man är oskyldig på något sätt redan i förhör så är man hjärndöd om man inte gör det.
Citera
2023-06-05, 19:56
Medlem
ApanNegersons avatar
Om du snackar i förhör och säger fel i huvudförhandling så tror dem inte dig
Citera
2023-06-05, 20:54
Medlem
joceks avatar
Knip.
Det finns alltid chans att någon sumpat dokumenationen från förhöret eller bevis spolats ner av misstag.
Citera
2023-06-05, 21:22
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Om man varit på förhör så har ju åklagaren redan läst igenom allt och har alla bevis.

Så om man sitter i rättegång, kan man inte bara säga" jag har redan pratat om detta i förhör, ni har allt på papper så jag kommer inte säga nåt mer".

Jag tänker att det faktiskt kan vara en nackdel att börja snacka i rättegång om man inte kan återberätta sin historia som man sa i förhören.
Kanske har man kommit på nån bra historia som lät bra i förhören och så blir det svårt att minnas det vid rättegång.

Om man intesäger nåt vid rättegången, dömmer dom en baserat på vad man sagt i förhör då och överig bevisning?

Snutförhöret sker under press och med folk som driver en agenda och gärna ljuger och bedrar för att få dig att säga saker de kan använda mot dig.

Inför domarna är förhållandena helt annorlunda och du får möjlighet att ge din bild så som du vill, inom något slags rimlighetens gränser. Domarna ska heller inte ha något intresse av att få dig fälld, vilket däremot snut och åklagare har, de blir belönade för att snabbt sänka ned folk i diverse institutioner. Finns såklart rötägg bland domare, men de är mer enskilda än snuten och dess byråkratiska förkläden, där rötäggen är regel snarare än undantag.

Men så långt som möjligt ska du givetvis uttala dig genom ditt ombud och inte hålla på och sladdra på känn.
Citera
2023-06-05, 21:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Om man varit på förhör så har ju åklagaren redan läst igenom allt och har alla bevis.

Så om man sitter i rättegång, kan man inte bara säga" jag har redan pratat om detta i förhör, ni har allt på papper så jag kommer inte säga nåt mer".

Jag tänker att det faktiskt kan vara en nackdel att börja snacka i rättegång om man inte kan återberätta sin historia som man sa i förhören.
Kanske har man kommit på nån bra historia som lät bra i förhören och så blir det svårt att minnas det vid rättegång.

Om man intesäger nåt vid rättegången, dömmer dom en baserat på vad man sagt i förhör då och överig bevisning?
Ja, det gör de.
Åklagaren läser då upp valda delar ur förhören och du får kommentera, ändra eller låta bli.
Säger du inte emot när åklagaren läser upp något så kommer rätten gå på det.
Ger du en annan förklaring efter att åklagaren läst upp något så kommer rätten göra en bedömning av vad som låter mest sannolikt.

Har du redan erkänt brott så tjänar du inte på att sitta tyst i rätten - vill du ändra din utsaga så gör du det i rätten och de måste då ta ställning till den.
Citera
2023-06-06, 16:10
Medlem
Citat:

Vilken roll har du? Är du åtalad för att ha gjort något, är du målsägare för att någon gjort något mot dig eller är du kallad som vittne för att du vet något om en händelse?`

Är du åtalad eller målsägare så är det fritt fram att säga hur mycket eller hur lite man vill och det är även fritt fram att ljuga. Dock kommer allt sådant att ligga dig till lats när domstolen bedömer din trovärdighet och sannolikheten att de väljer att väljer att lita på motparten ökar.

Är du vittne så får du verken ljuga eller utelämna information och om du gör det kan du dömas till mened vilket har fängelse i straffskalan. Dock behöver du inte säga om du själv gjort något brottsligt eller vittne under ed och med straffansvar mot anhöriga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in