Citat:
Ursprungligen postat av
kryptonitmannen
Om man varit på förhör så har ju åklagaren redan läst igenom allt och har alla bevis.
Så om man sitter i rättegång, kan man inte bara säga" jag har redan pratat om detta i förhör, ni har allt på papper så jag kommer inte säga nåt mer".
Jag tänker att det faktiskt kan vara en nackdel att börja snacka i rättegång om man inte kan återberätta sin historia som man sa i förhören.
Kanske har man kommit på nån bra historia som lät bra i förhören och så blir det svårt att minnas det vid rättegång.
Om man intesäger nåt vid rättegången, dömmer dom en baserat på vad man sagt i förhör då och överig bevisning?
Domstolen går inte i förväg igenom vad du sagt i förhör, åklagaren kommer dra upp det mest skadliga ur förhören mot dig och presentera sin version av vad som hänt.
Har du inget försvar så kommer domstolen enbart värdera om det som presenterats i sig självt är nog för bortom rimligt tvivel eller inte.
Det kan helt klart vara skadligt att snacka i domstol, allt beror på om man framstår som pålitlig/trovärdig eller inte.
Enligt lag får det inte hållas mot dig att du inte säger något till ditt eget försvar men domare är människor så undermedvetet kommer det givetvis att hållas mot dig för de absolut flesta domare.
Det varierar också kraftigt från fall till fall. Det kan ofta vara så att bevisningen i sig självt är så stark att det uppstår sk förklaringsbörda.
Det innebär att bevisningen är så stark att om du inte kan förklara omständigheterna på ett trovärdigt sätt för domstolen så kommer du bli dömd.