2023-06-05, 08:09
Medlem
hos min mor finns en 21 åring katt som
verkligen är ålderssvag sedan tre månader. Sover 23 timmar, går upp och äter, kissar, bajsar och somnar om. Är lugn och jämn fin andning. Trygg med mor sidan om .

Mitt förslag är att ge katten morfin 5 mg utskrivet till mig pga benbrott, och låta han som in på soffan….

Någon med erfarenhet?
Mängd?
Katten väger ca 1.5-2 kg numera

Tack på förhand
Citera
2023-06-05, 08:16
Avslutad
Djurplågeri, låt bli försöka droga kattstackaren, du kommer troligtvis feldosera och ge den en hemsk sista tid.

Ta den till en veterinär eller låt den somna in naturligt.
Citera
2023-06-05, 08:18
Medlem
Carexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L8
verkligen är ålderssvag sedan tre månader. Sover 23 timmar, går upp och äter, kissar, bajsar och somnar om. Är lugn och jämn fin andning. Trygg med mor sidan om .

Mitt förslag är att ge katten morfin 5 mg utskrivet till mig pga benbrott, och låta han som in på soffan….

Någon med erfarenhet?
Mängd?

Tack på förhand

Låter mycket kärleksfullt att få låta katten somna in hemma.
Dödlig dos är nog lätt funnen på nätet.
Eller fråga en veterinär.
Citera
2023-06-05, 08:22
Medlem
CarlvonRosens avatar
Om katten inte drar sig undan (gömmer) sig så är den frisk, låt den leva, 21 år är mkt för en katt (21*7=147 människoår) har en vän vars katt blev 28 år...
Citera
2023-06-05, 08:25
Medlem
SnutteFia03s avatar
Varför inte bara ta den till veterinären så att det blir ordentligt gjort?
Citera
2023-06-05, 08:28
Medlem
Visst, leta reda på en veterinär som kommer hem till katten med sin arsenal av preparat för ändamålet.
Citera
2023-06-05, 08:33
Medlem
Mindbreaths avatar
Typ 1-2 mg/kg borde vara dödligt men ta i ordentligt för säkerhets skull.
Citera
2023-06-05, 08:50
Medlem
Loreias avatar
Avliva inte en katt som i övrigt är frisk men bara gammal. Äter, dricker och kissar/bajsar som den skall så låt den vara och få mysa med din mamma i sin sista tid i livet.
Börjar man märka av smärta eller oro (tänk typ demens) så finns det hemveterinärer som kan komma och göra det ordentligt utan stress för djuret.
Lek inte själv med det hela och ge fan att lyssna på folk som vill att du använder vedträn
Citera
2023-06-05, 08:54
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
5 mg är på tok för lite om man tittar på LD50 för morfin, i alla fall oralt.

Och vill du vara schysst så rekommenderar jag verkligen att en veterinär gör jobbet.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-06-05 kl. 08:59.
Citera
2023-06-05, 09:39
Medlem
Citat:

Någon med erfarenhet?
Mängd?

Tack på förhand
Finns veterinärer som gör hembesök om ni inte vill utsätta katten för stressen med en resa till veterinär. Att avliva stackaren hemma själv är som andra påpekat djurplågeri.
Citera
2023-06-05, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Ta den till en veterinär eller låt den somna in naturligt.
Ja, låt den somna in naturligt om den inte lider.

Det värsta är att vid döden så kanske katten inte bara somnar in själv utan plötsligt skriker och vrider sig i plågor. Kan hålla på nån minut eller två. Hemskt.
Citera
2023-06-05, 09:45
Medlem
Mullrets avatar
Om jag kommer ihåg så sätter veterinären injektionen rätt i hjärtat. Var tråkigt då vår katt haft bra liv och varit en bra kompis.

Men den fick kalasa på en rejäl bit oxfile innan...

Tung dag..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in