2023-06-05, 00:05
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Om det nu är så att all industri, konsumtion, bilar osv. gör att planeten inte mår bra borde inte politikerna börja prata om att korta ned arbetsveckan? Säg att alla jobbar 75% och behåller 80% av lönen.

Folk skulle konsumera mindre, pendla mindre. Perfekt lösning tycker jag.

När folk jobbar mycket förväntar de sig en lyxigare livsstil men om de jobbar mindre är det lättare att acceptera att leva lite enklare.
Citera
2023-06-05, 00:08
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
En studie som har undersökt data från OECD-länder visar att 10 procent kortare arbetstid kan leda till en minskning av vårt ekologiska fotavtryck med 12 procent och vårt koldioxidfotavtryck med 15 procent. Detta för att vi växlar in vår ökade effektivitet till mer tid för livet i stället för ökad konsumtion.

https://www.naturvetarna.se/nyheter/2021/duellen--borde-vi-lagstifta-om-kortare-arbetstid/
Citera
2023-06-05, 00:19
Medlem
Glostrups avatar
Jag tror att kortare arbetsveckor är en rimlig väg att gå, oavsett konsumtion och miljö, men risken är att mer fritid driver mer konsumtion och fler resor - och driver upp priserna på allt som har med hobbies och icke-arbete att göra. Då behöver folk mer pengar för att göra det som de kan göra idag, vilket driver upp lönerna, och priserna, och lönerna…

Det är inte en lätt ekvation att hantera, givet att människan dessutom i grunden är ganska irrationell.
Citera
2023-06-05, 00:58
Bannlyst
Risken finns att folk börjar jogga och öka sina koldioxidutsläpp. Att bara ligga på soffa och andas ett dygn motsvarar cirka 7 kilometer bilkörning. En mer aktiv och hälsosam fritid är dåligt för klimatet.
Citera
2023-06-05, 01:02
Medlem
Kan jobba färre dagar utan att gå ner i tid också. 4x10 timmar är en dag mindre att trängas. 3x13 så kan man åka innan morgonrusningen och sluta efter eftermiddagsrusningen, exempelvis jobba 06:00-19:00.
Citera
2023-06-05, 01:37
Medlem
Onanikrems avatar
Man gör av med mer pengar när man är ledig än när man jobbar, man har mer dötid. Mvh. En tidig glad pensionär.

När jag jobbade så kom jag hem, föll ihop på soffan efter falukorv-mackaroner. Nu orkar man ju göra roliga saker varenda dag och det kostar. åker på roadtripps och spyr ut avgaser, åker på weekendresor, meckar med bilarna och hojen. Jagar och dödar lite djur.
Senast redigerad av Onanikrem 2023-06-05 kl. 01:39.
Citera
2023-06-05, 01:56
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Man gör av med mer pengar när man är ledig än när man jobbar, man har mer dötid. Mvh. En tidig glad pensionär.

När jag jobbade så kom jag hem, föll ihop på soffan efter falukorv-mackaroner. Nu orkar man ju göra roliga saker varenda dag och det kostar. åker på roadtripps och spyr ut avgaser, åker på weekendresor, meckar med bilarna och hojen. Jagar och dödar lite djur.

Folk kan omöjligt göra av med mer pengar om de tjänar mindre
Citera
2023-06-05, 01:58
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Folk kan omöjligt göra av med mer pengar om de tjänar mindre
Du har ingen aning om hur mycket ungdomarna lånar i dag Nu gör jag av med pengar jag har, men stora massan människor i Sverige gör av med pengar de inte har.
Citera
2023-06-05, 02:04
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Du har ingen aning om hur mycket ungdomarna lånar i dag Nu gör jag av med pengar jag har, men stora massan människor i Sverige gör av med pengar de inte har.

Nyss skrev du att folk inte spenderar sina pengar
Citera
2023-06-05, 02:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Nyss skrev du att folk inte spenderar sina pengar
Skrev att man gör av med mer pengar när man är ledig än när man arbetar som svar på ditt påstående att folk borde arbeta mindre för att göra av med mindre resurser????
Citera
2023-06-05, 02:08
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Skrev att man gör av med mer pengar när man är ledig än när man arbetar som svar på ditt påstående att folk borde arbeta mindre för att göra av med mindre resurser????

Varför tar folk lån då om de har pengar kvar att spendera p.ga. brist på ledig tid?
Citera
2023-06-05, 02:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Om det nu är så att all industri, konsumtion, bilar osv. gör att planeten inte mår bra borde inte politikerna börja prata om att korta ned arbetsveckan? Säg att alla jobbar 75% och behåller 80% av lönen.

Folk skulle konsumera mindre, pendla mindre. Perfekt lösning tycker jag.

När folk jobbar mycket förväntar de sig en lyxigare livsstil men om de jobbar mindre är det lättare att acceptera att leva lite enklare.
Folk konsumerar inte mindre när de är lediga, de konsumerar mer... När man arbetar har man inte tid att konsumera så mycket. Det går utmärkt att låna till sitt liv fortfarande, man behöver inte arbeta.... Med det menar jag att det fortfarande finns folk som köper skit de inte behöver för pengar de inte har. Skulle de vara lediga skulle de köpa mer skit de inte behöver...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in