Citat:
Ursprungligen postat av
Karamell86
Hej!
Min uppfattning är att män inte bryr sig om hur det är i hemmet för att kunna må bra, själv är jag kvinna och mår bättre när det är som jag önskar i hemmet.
Vad kostar att helrenovera en säg 30-40 kvm? Kanske runt 350 000? Eller kanske är det dyrare?
Det är nämligen så att jag inte har familj och är helt ensam och kommer troligast att vara ensam hela livet så jag har ingen att anstränga mig för att lämna en bostadsrätt till så det känns mer plus att helrenovera en hyresrätt för säg 350 000 kr än att först köpa en liknande bostadsrätt för 350 och sedan dessutom renovera den för 350.
Eftersom jag mår bäst när det är fint runt mig samt att inte har någon att lämna arv till värd att lägga så mycket som dubbelt som renoveringspengarna så är det kanske ändå värt det? Någon tycker kanske att det är bättre att resa och uppleva världen istället för att lägga pengarna indirekt i handen på en hyresvärd, men resor har ingen betydelse alls för mig.
Renovera hyresrätt är nice, går att få en riktigt nedgången sunklägenhet med gulsvarta smutsiga gamla tapeter, apful plastmattor och karmar som inte gjorts något på 40 år i riktigt bra skick för 5000 kr.
Takfärg: 400 kr 10 liter= räcker till 100 m2 lgh med 2 lager färg.
Väggfärg: 500 kr 10 liter= räcker till en 2 rum och kök med 2 lager.
Snickerifärg till dörrar, lister: 125 kr burken för grundfärg, 125 kr för finish.
Spackel 5-10l hink= 100-150 kr.
Golv hall, sovrum, kök: Laminat 1-stav ca 100 kr/m2. Underlag foam: hundring el nåt.
Vitmålad 3-kvarts list till 50 m2= 500 kr.
Sandpappra, spacka hål och bredspackla ojämna skitväggar t ex strukturtapet och ojämnheter sen sandpappra, måla lister, tak, vägg, garderober och golvläggning.
En sunk lägenhet går till BR standard nästan av detta för bara 5000 kr., man kan gå fixa och dona några timmar varje helg och vara klar efter någon månad eller två.
Total summa: ca 5000 kr.
Köksrenovering budget:
Bänkskiva laminat: 500 kr på blocket 2.5-3 m i snygg design.
Kakel 5x3cm vitt: 199 kr/m2= 400 kr. kakelpasta och svart fog= ett par hundra. Blir riktigt exklusivt.
Inbyggnad ho: 500-1000 kr begagnat max.
Fläkt rostfri kåpa med kolfilter: 1500 kr ny.
Diskmaskin och rostfri frys, lite dörrhandtag och någon dimmer kontakt= ytterligare 13-15000 kr.
Lägga 350 000 kr renovering på en HR, då är man allt bra korkad. Skulle kanske spendera det på en BR topplägenhet/takvåning i innerstan på 90 m2.