https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1131297, jag hoppas länken fungerar, det låg i ab’s nyhetsflöde.
Jag är inte förvånad, exempelvis byggnads som jag var medlem i förr, har en alldeles för politisk approach 2023, samhället ser annorlunda ut även om fackföreningarna har en väldigt röd grund, givetvis. Man måste börja se ur fler perspektiv om man ska överleva som förbund.
Jag var finsnickare, satt bara med finssnickerier. Representanten från byggnads gick till angrepp om hur jag minsann red på andras ackord när jag istället förhandlat fram en hög timlön istället, han i princip idiotförklarade mig för att jag inte mätte jobben.
Det störda med ackordsystemet är att det bara gynnar gips-apor som skruvar 200m2 gips om dagen, det är där pengarna finns. Skulle jag snickra en fin trapp och lägga två veckor på den ligger jag på grundlön, ~180kr h, medans ett gipsmongo kan tjäna 300kr/h.
Det är ett system som urholkar kunskapen ur branschen. F.ö gick jag ur facket efter det samtalet, och nu har jag lämnat branschen just för att de som tjänar pengar är 20-åringarna som är villiga att springa ihjäl sig tre somrar, inte gedigen kunskap och fackmannamässigt utförda arbeten.