• 1
  • 2
2023-06-04, 12:04
Medlem
Core.s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1131297, jag hoppas länken fungerar, det låg i ab’s nyhetsflöde.

Jag är inte förvånad, exempelvis byggnads som jag var medlem i förr, har en alldeles för politisk approach 2023, samhället ser annorlunda ut även om fackföreningarna har en väldigt röd grund, givetvis. Man måste börja se ur fler perspektiv om man ska överleva som förbund.

Jag var finsnickare, satt bara med finssnickerier. Representanten från byggnads gick till angrepp om hur jag minsann red på andras ackord när jag istället förhandlat fram en hög timlön istället, han i princip idiotförklarade mig för att jag inte mätte jobben.

Det störda med ackordsystemet är att det bara gynnar gips-apor som skruvar 200m2 gips om dagen, det är där pengarna finns. Skulle jag snickra en fin trapp och lägga två veckor på den ligger jag på grundlön, ~180kr h, medans ett gipsmongo kan tjäna 300kr/h.

Det är ett system som urholkar kunskapen ur branschen. F.ö gick jag ur facket efter det samtalet, och nu har jag lämnat branschen just för att de som tjänar pengar är 20-åringarna som är villiga att springa ihjäl sig tre somrar, inte gedigen kunskap och fackmannamässigt utförda arbeten.
Senast redigerad av Core. 2023-06-04 kl. 12:18.
Citera
2023-06-04, 12:09
Medlem
pop-ikons avatar
Klippt från flödet hos Aftonbladet så vi vet vad vi diskuterar:

Citat:
Rekordfå arbetare är numera med i facket. Fler utlandsfödda på arbetsmarknaden är en förklaring. Kostnaden en annan, rapporterar TT.

[...]

2022 sjönk organisationsgraden bland arbetare i LO-yrken till 59 procent, från 62 procent året innan. Så låg har den aldrig varit i modern tid.
Citera
2023-06-04, 12:27
Medlem
Studsbolls avatar
I det speciella fallet med LO så ha de sig själva att skylla på utvecklingen. Den ofrånkomliga kopplingen till Socialdemokraterna är ett stort problem. Sosseriet drev en synnerligen arbetarfientlig politik när de satt i regering med stöd av C. Att skjuta LAS i sank samtidigt som man har representanter från LO i verkställande utskottet och dessutom erhåller stora summor i partistöd från LO är minst sagt svårsmält. Till detta kommer propagandan mot SD samtidigt som en stor del av deras medlemmar stödjer just SD. Inte heller håller LO en enhetlig linje inom de olika förbunden som är anslutna och ordförande Gideonsson ses som en judas bland medlemmar ur vissa förbund. LO är dödsdömt på sikt om de inte helt lägger om kurs och värnar om arbetarnas villkor snarare än agerar som valarbetare åt Sosseriet.
Citera
2023-06-04, 12:42
Medlem
Svenska LO tror att de är folkvalda politiker och sysslar med allt från HBTQ till att registrera SDare med kommunisterna i EXPO och hylla massinvandring av araber. -. Fackföreningar ska inte syssla med politik i en demokrati. Danska LO ägnar sig bara åt medlemmarnas intressen och inget annat. I Danmark får man dubbelt så hög lön som i Sverige. Inga karensdagar, 100 % sjukersättning och gratis sjukvård. Skitbra pension mm. Gott om lediga hyresrätter i DK.

Medianlönen för sundspendlare (gästarbetare) ligger på 430 skr. 257 dkr - Sverige är ett U-land. Kronan är inte värd något.

Gå med i ett Danskt fackförbund. I Stockholm sitter LO med fittmössor och letar nazister med EXPO.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-06-04 kl. 12:46.
Citera
2023-06-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
I det speciella fallet med LO så ha de sig själva att skylla på utvecklingen. Den ofrånkomliga kopplingen till Socialdemokraterna är ett stort problem. Sosseriet drev en synnerligen arbetarfientlig politik när de satt i regering med stöd av C. Att skjuta LAS i sank samtidigt som man har representanter från LO i verkställande utskottet och dessutom erhåller stora summor i partistöd från LO är minst sagt svårsmält. Till detta kommer propagandan mot SD samtidigt som en stor del av deras medlemmar stödjer just SD. Inte heller håller LO en enhetlig linje inom de olika förbunden som är anslutna och ordförande Gideonsson ses som en judas bland medlemmar ur vissa förbund. LO är dödsdömt på sikt om de inte helt lägger om kurs och värnar om arbetarnas villkor snarare än agerar som valarbetare åt Sosseriet.

Väl skrivet. LO borgen i Stockholm borde lära sig av Danska 3F.
Citera
2023-06-04, 12:45
Medlem
TheGretaResets avatar
Men ingen vågar tala om kink-kong där i hörnet. ATt LO tagits över av kvinnor och fungerar nu mer som vilken kvinlig arbetsplats som helst,dvs inte alls.
Citera
2023-06-04, 12:49
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Svenska LO tror att de är folkvalda politiker och sysslar med allt från HBTQ till att registrera SDare med kommunisterna i EXPO och hylla massinvandring av araber. -. Fackföreningar ska inte syssla med politik i en demokrati. Danska LO ägnar sig bara åt medlemmarnas intressen och inget annat. I Danmark får man dubbelt så hög lön som i Sverige. Inga karensdagar, 100 % sjukersättning och gratis sjukvård. Skitbra pension mm. Gott om lediga hyresrätter i DK.

Medianlönen för sundspendlare (gästarbetare) ligger på 430 skr. 257 dkr - Sverige är ett U-land. Kronan är inte värd något.

Gå med i ett Danskt fackförbund. I Stockholm sitter LO med fittmössor och letar nazister med EXPO.

På vilket sätt är det realistiskt för de allra flesta att vara sundspendlare?
Vart i länken står det att man anser att den minskade organisationsgraden beror på politisering?
Citera
2023-06-04, 12:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Ja S är inte bara ett mindre parti idag, utan de är också ett parti för kvinnliga akademiker, arbetslösa invandrare och muslimer. LO förlorar på att associeras med S.
Citera
2023-06-04, 12:51
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1131297, jag hoppas länken fungerar, det låg i ab’s nyhetsflöde.

Jag är inte förvånad, exempelvis byggnads som jag var medlem i förr, har en alldeles för politisk approach 2023, samhället ser annorlunda ut även om fackföreningarna har en väldigt röd grund, givetvis. Man måste börja se ur fler perspektiv om man ska överleva som förbund.

Jag var finsnickare, satt bara med finssnickerier. Representanten från byggnads gick till angrepp om hur jag minsann red på andras ackord när jag istället förhandlat fram en hög timlön istället, han i princip idiotförklarade mig för att jag inte mätte jobben.

Det störda med ackordsystemet är att det bara gynnar gips-apor som skruvar 200m2 gips om dagen, det är där pengarna finns. Skulle jag snickra en fin trapp och lägga två veckor på den ligger jag på grundlön, ~180kr h, medans ett gipsmongo kan tjäna 300kr/h.

Det är ett system som urholkar kunskapen ur branschen. F.ö gick jag ur facket efter det samtalet, och nu har jag lämnat branschen just för att de som tjänar pengar är 20-åringarna som är villiga att springa ihjäl sig tre somrar, inte gedigen kunskap och fackmannamässigt utförda arbeten.
Är det enklare arbeten finns det kanske mindre risk att resultatet försämras av ökad hastighet. Då vinner arbetsgivaren på att slippa betala full timpenning för låg produktivitet och får mer gjort per lönekrona. Vilket gynnar slutkunden.
Ett stort måleri i Uppsala la dock av med beting, det är väl ett slags ackord. Jag pratade med Vd och han sa att med beting - "du får x kronor för att göra detta arbete" - får han ut i genomsnitt 5,5 timmars effektivt målande per dag men sedan han införde fast lön får han 8 timmar. Han kan därför ge högre lön i genomsnitt till sina målare för de producerar totalt sett mer på en månad. Och de har dessutom väldigt få backjobb vilka påverkar lönsamheten rejält. Så alla är nöjda, även kunderna(fastighetsbolag).
Dessutom finns support/arbetsledare som besöker målarna en eller två gånger per dag. Denne diskuterar arbetet som skall utföras och är gjort i bästa samförtånd vilket säkerställer att arbetet blir korrekt utfört. Han levererar också material som behövs vilket innebär att målarna har allt de behöver hela tiden och slipper åka iväg tre man i framsätet på en Citroën Berlingo för att handla (fika) på Bauhaus. Företaget sparar dessutom in ett antal firmabilar.
-----------------
VD har också fått arga påpekande från facket att han förstör deras lönesättning och det enda han svarar är att han ger dem högre lön än vad facket kan erbjuda.
PS
Fint jobb du har/hade.
vad gör du idag?
DS
Citera
2023-06-04, 12:57
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Han levererar också material som behövs vilket innebär att målarna har allt de behöver hela tiden och slipper åka iväg tre man i framsätet på en Citroën Berlingo för att handla (fika) på Bauhaus.
DS
Vilket annars vore risken om man har fast lön menar du?
Citera
2023-06-04, 13:06
Medlem
Vanliga arbetare är inte längre sossar, så det är inte så konstigt att de lämnar ett sosseförbund.
Citera
2023-06-04, 13:11
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vilket annars vore risken om man har fast lön menar du?
ja det kan ju vara en nackdel med fast lön att arbetet inte utförs så intensivt det kan utföras utan att för den skull risken för arbetsskador, låg produktivitet och sämre kvalitet blir ett problem.
Det har detta måleri - med ca 60 målare - löst på ett bra sätt med hög fast lön betydligt över det "arbetsmarknadens parter" lyckats komma överens om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in