2023-06-23, 11:46
Medlem
mosesjrs avatar
Gäng relaterat eller inte.

Men personrån har ägt rum i nässjö..

https://www.smalandsdagblad.se/2023-06-23/ran-i-centrala-nassjo-man-i-30-arsaldern-gripen
Citera
2023-06-24, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Skillnaden är att det går alldeles utmärkt att bruka alkohol utan att bli ett hot mot samhället med mera. Det går inte med knark.

Blir man våldsam av cannabis?.
Att legalisera heroin/kokain är jag dock emot.
Citera
2023-06-24, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCoyle
Blir man våldsam av cannabis?.
Att legalisera heroin/kokain är jag dock emot.

Det vet jag inget om men man blir personlighetsförändrad och allmänt förvirrad över tid, då kan det ligga nära till hands att man blir frustrerad och arg och då tar till våld.
Citera
2023-06-24, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Det vet jag inget om men man blir personlighetsförändrad och allmänt förvirrad över tid, då kan det ligga nära till hands att man blir frustrerad och arg och då tar till våld.

Anledningen att jag tog upp det är att alkohol är väldigt vanligt vid våldsbrott, enligt en polis iofs på 90 talet så sa han typ (inte ordagrant) "det är alltid alkohol med i bilden. Sällan man ser något annat" (ang våldsbrott då).
Citera
2023-06-24, 21:10
Medlem
666nomads avatar
Citat:
Anledningen att jag tog upp det är att alkohol är väldigt vanligt vid våldsbrott, enligt en polis iofs på 90 talet så sa han typ (inte ordagrant) "det är alltid alkohol med i bilden. Sällan man ser något annat" (ang våldsbrott då).

På 90 talet var droger knappast lika utbrett som det är nu 24+ år senare .🤔
Citera
2023-06-25, 09:18
Medlem
Citat:

Och han hade rätt. Men det är också rätt att alkohol troligtvis är inblandat när festen är som roligast, trevligast och bäst.
Citera
2023-06-25, 11:28
Medlem
mosesjrs avatar
Känns som denna tråd tappat fokus .
Luftslottet som sprängdes eller 😉
Citera
2023-06-25, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
TLDR

Inte för att vara den som är den men det är ju knappast nått nytt problem i Nässjö med omnejd. Första gången jag besökte hålan (2001) blev jag erbjuden att handla gräs två gånger mellan Postgatan och Stortorget.

Legalisera skiten säger jag bara. Det finns ingen anledning till att snorungar och kriminella ska ha monopol på en miljardmarknad. Staten borde verkligen börja reglera istället.
Citera
2023-06-25, 13:41
Medlem
mosesjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CWG
Inte för att vara den som är den men det är ju knappast nått nytt problem i Nässjö med omnejd. Första gången jag besökte hålan (2001) blev jag erbjuden att handla gräs två gånger mellan Postgatan och Stortorget.

Legalisera skiten säger jag bara. Det finns ingen anledning till att snorungar och kriminella ska ha monopol på en miljardmarknad. Staten borde verkligen börja reglera istället.

Vad får dig tänka ”fria marknaden ” skulle sluta sälja bara för det blir legaliserat ..
Citera
2023-06-25, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mosesjr
Vad får dig tänka ”fria marknaden ” skulle sluta sälja bara för det blir legaliserat ..

Statistiken från stater som har legaliserat talar sitt tydliga språk. Det är ju ingen raketforskning direkt dessutom.

Fotnot. Ingen tror att den svarta marknaden kommer upphöra för att staten reglerar marknaden. Men reglering hjälper definitivt till.
Citera
2023-06-25, 15:29
Medlem
mosesjrs avatar
Citat:
Statistiken från stater som har legaliserat talar sitt tydliga språk. Det är ju ingen raketforskning direkt dessutom.

Fotnot. Ingen tror att den svarta marknaden kommer upphöra för att staten reglerar marknaden. Men reglering hjälper definitivt till.

En länk som visar kriminaliteten förre och efter legalisering vore önskvärd

Fotnot : Exempelvis Öl säljs ju på bolaget och restauranger med tillstånd .
Ändå har jag om man bort ser från Nässjö
aldrig haft problemen få tagit i en platta öl 24/7 😉
Citera
2023-06-28, 20:57
Medlem
Citat:

Har all alkoholrelaterad brottslighet upphört bara för alkoholförsäöjningen är reglerad av staten?

Och varför tror du ökad tillgång på droger skulle ha en annorlunda effekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in