2023-05-31, 17:08
Medlem
papperskulas avatar
Har tröttnat på att klippa gräsmattan , försöker få mossan att ta över så mycket som möjligt. Läste att gräsmattan inte mår bra av att klippas för kort , så jag låter den växa upp rätt så högt, klipper , och låter gräset ligga för att så lite solljus som möjligt ska nå mattan.. men gräset ger sig aldrig.

Allt ja hittar på google handlar om det omvända, dvs hur man ska minska mossa och få mer gräs.

Någon kunnig här som kan ge tips på hur jag ska lyckas? Har funderat på att köra pressening, men då lär väl allt dö , vill ju ha det grönt ändå , sen blir det ett jättejobb pga mattans storlek
Citera
2023-05-31, 17:23
Medlem
Skugga och surare jord. För övrigt behöver du inte klippa gräsmattan mer än en två gånger per år.
Citera
2023-05-31, 17:39
Medlem
Mindbreaths avatar
Skugga, lågt PH och lite näring.
Citera
2023-05-31, 18:06
Medlem
LD1s avatar
Man kan lägga dit en liten "Startmossbit",, så sprider den sig över din lilla pissmatta ska du se.
Citera
2023-05-31, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Har tröttnat på att klippa gräsmattan , försöker få mossan att ta över så mycket som möjligt. Läste att gräsmattan inte mår bra av att klippas för kort , så jag låter den växa upp rätt så högt, klipper , och låter gräset ligga för att så lite solljus som möjligt ska nå mattan.. men gräset ger sig aldrig.

Allt ja hittar på google handlar om det omvända, dvs hur man ska minska mossa och få mer gräs.

Någon kunnig här som kan ge tips på hur jag ska lyckas? Har funderat på att köra pressening, men då lär väl allt dö , vill ju ha det grönt ändå , sen blir det ett jättejobb pga mattans storlek

Plantera gran
Citera
2023-05-31, 18:53
Medlem
DrVonAnkas avatar
Det sker ju per automatik. Varenda gräsmatta är ju mer en mossmatta.

Istället för mossa rekommenderar jag att du slår en kik under /r/noLawns. Där propagerar man för att smälla upp alla sorters växter och träd för naturens skull. Det kan faktiskt bli riktigt fint och man slipper klippa gräset. Det tillkommer annat underhåll men som är mycket roligare, plus att du gör bina en tjänst.
Citera
2023-05-31, 19:13
Medlem
Kommer att tänka på Japanskt mossträdgård https://www.land.se/tradgard/tradgar...-din-tradgard/
Här är en i Umeå http://spettospade.blogspot.com/2014...stradgard.html

Eller så bara skita i att ta hand om trädgården och slå upp en skylt med svensk mossträdgård.
Senast redigerad av torba 2023-05-31 kl. 19:17.
Citera
2023-05-31, 19:41
Medlem
Molekyl3ns avatar
Ha norrsidan som rolemodel
Citera
2023-05-31, 19:53
Medlem
trilles avatar
Ta valfri mossa och en lagom mängd jogurt.
Kör i mixer och sprid ut på lämplig yta.
Du har mossa inom kort.
Citera
2023-05-31, 21:28
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula

Slå hellre med lie en eller ett par gånger per år, och kratta ihop det du slagit och ta det till komposten.

Klipper man med gräsklipparen och låter det ligga kvar så blir det fin-fin gödning till gräsmattan.
Om du väntar till efter midsommar med att slå första gången så gynnar du blommande växter, vilket kan vara trevligt.
Citera
2023-06-01, 01:00
Medlem
Gran,skugga fuktigt.
Citera
2023-06-01, 09:02
Medlem
Cindells avatar
Ett annat alternativ är att du anlägger en "klöver-matta" istället för gräsmattan. Då slipper du klippa eller behöver bara göra det väldigt sällan.

Du kan också välja att låta det mesta av gräsmattan växa upp och bara klippa gångar här och där. Så har jag börjat göra i vissa delar av trädgården samt slänger ut lite blomsterfrön där jag låter gräset växa fritt. Jag har inget som helst behov av en stor klippt gräsmatta.

Låt gräsmattan bli äng!
Senast redigerad av Cindell 2023-06-01 kl. 09:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in