Citat:
Ursprungligen postat av
fragor
Nej det har jag inte
https://smoketower.com/roktillbehor/vagar/0-199g-se/terazo-g8-precision-digitalvag hittade denna som det står har automatisk kalibrering men samtidigt står det i sista stycket "Fickvågar är känsliga och för bästa resultat rekommenderar vi att du köper till kalibreringsvikter."
Så behöver man kalibreringsvikter till den eller inte?
Det är väl aldrig ett måste med vikter men jävligt bra att ha och du lär inte ångra köpet, även om du i praktiken sällan kommer använda dem.
Har inte en aning om vad automatisk kalibrering är, låter som trams och inget jag skulle lägga någon tillit i.
Den vågen du länkar funkar säkert men vill du över tid verkligen kunna kolla själv, både med den och kanske framtida vågar så finns det bara ett sätt och det är att ha vikter.
Oftast stämmer de bra direkt ur kartongen men det är rätt trevligt att snabbt kunna verifiera det själv. Samma sak om de transporterats, råkat åka i golvet eller whatever.
Det finns vikter att köpa ganska billigt på ebay etc och för att väga knark så har de tillräckligt goda toleranser. Billiga pocketvågar mäter sällan ändå ner på en hundradels gram med exakt precision varje gång, av min erfarenhet.
Varsågod