Citat:
Ursprungligen postat av
Vishking
Det motsätter jag mig inte, men det är någon jäkla myt att skadorna som orsakar CP inte också i hög grad skulle ge skador på intellektet.
Ett mer ärligt sätt att säga det hade varit att cp-skadade kan ha mer eller mindre grava skador och att många har opåverkat intellektet.
Ja alla här som säger att det absolut aldrig påverkar har nog missförstått något.
När jag växte upp fick vi istället lära oss att "Angående cp-skada så skall man inte haka upp sig på hur dom rör sig eller om de tex. sluddrar när dom pratar. Istället skall du lyssna på vad dom säger" typ.
Det var en snubbe med cp-skada som var inbjuden för att tala och berätta om cp för klassen. Hursomhelst så var hans poäng "Döm inte hunden efter håren" ungefär. Han hade nån ganska komplicerad utbildning som bevis för sin poäng. Hans ena hand levde sitt eget liv och han pratade jävligt sluddrigt och gick med krycka. Men väldigt smart. Han betonade också att det kan vara lite hur som helst med både intelligens och fysisk påverkan osv. Men att det viktiga var just att inte anta något.
På högstadiet fick jag spö av en kompis för att jag kallade honom "jävla cp" när han pratade med sin syster i telefon. Hon hade tydligen en cp-skada, något han aldrig hade nämnt och jag aldrig hade märkt
Trodde hon såg lite underlig ut bara, men annars hade jag inte märkt något annorlunda med henne.