2023-05-31, 07:27
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Jo, skador på hjärnan påverkar ofta intellektet men inte nödvändigtvis.

Eller påstår du att CP-skadade har lika högt medel IQ som oskadade människor i genomsnitt🤭

De dummaste människorna jag har träffat har inte varit cp iaf. Och då har jag träffat en del cpn
Citera
2023-05-31, 07:44
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
SJukt.
Fattar inte ens att cp störda knullar.
Trodde dom var helt körd i hjärnan.

Nej, i en majoritet av fallen besitter cp-skadade samma kognitiv förmåga som normalbefolkningen. Det är en sjukdom som påverkar din förmåga att kontrollera din kropp, oftast inte intelligensen
Citera
2023-05-31, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
De dummaste människorna jag har träffat har inte varit cp iaf. Och då har jag träffat en del cpn

Det motsätter jag mig inte, men det är någon jäkla myt att skadorna som orsakar CP inte också i hög grad skulle ge skador på intellektet.

Ett mer ärligt sätt att säga det hade varit att cp-skadade kan ha mer eller mindre grava skador och att många har opåverkat intellektet.
Citera
2023-05-31, 08:10
Medlem
Studsbolls avatar
Inte jättebäst att svårt handikappade sprider sina gener vidare. Det är dessutom besvärligt att ta hand om ett barn när man är rörelsehindrad och samhället lär få betala för kalaset även om mannen tar sitt ansvar under uppväxten.
Citera
2023-05-31, 08:14
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Det motsätter jag mig inte, men det är någon jäkla myt att skadorna som orsakar CP inte också i hög grad skulle ge skador på intellektet.

Ett mer ärligt sätt att säga det hade varit att cp-skadade kan ha mer eller mindre grava skador och att många har opåverkat intellektet.

Ja alla här som säger att det absolut aldrig påverkar har nog missförstått något.

När jag växte upp fick vi istället lära oss att "Angående cp-skada så skall man inte haka upp sig på hur dom rör sig eller om de tex. sluddrar när dom pratar. Istället skall du lyssna på vad dom säger" typ.

Det var en snubbe med cp-skada som var inbjuden för att tala och berätta om cp för klassen. Hursomhelst så var hans poäng "Döm inte hunden efter håren" ungefär. Han hade nån ganska komplicerad utbildning som bevis för sin poäng. Hans ena hand levde sitt eget liv och han pratade jävligt sluddrigt och gick med krycka. Men väldigt smart. Han betonade också att det kan vara lite hur som helst med både intelligens och fysisk påverkan osv. Men att det viktiga var just att inte anta något.

På högstadiet fick jag spö av en kompis för att jag kallade honom "jävla cp" när han pratade med sin syster i telefon. Hon hade tydligen en cp-skada, något han aldrig hade nämnt och jag aldrig hade märkt

Trodde hon såg lite underlig ut bara, men annars hade jag inte märkt något annorlunda med henne.
Citera
2023-05-31, 08:51
Medlem
LittleKrishnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Inte jättebäst att svårt handikappade sprider sina gener vidare. Det är dessutom besvärligt att ta hand om ett barn när man är rörelsehindrad och samhället lär få betala för kalaset även om mannen tar sitt ansvar under uppväxten.
Kvinnor som inte skaffar barn drabbas av psykisk ohälsa. Vill du att hon ska sitta ensam med massa katter? Du borde glädjas att hon räddas från det värsta tänkbara ödet.
Kvinnor måste skaffa barn för att uppnå lycka. De ska även jobba för sin familj istället för en chef på arbetsmarknaden.
Citera
2023-05-31, 08:57
Medlem
Undrar mest vem killen är som va så ful o kåt så han satt på en cp skadad? Wtf
Citera
2023-05-31, 08:59
Medlem
SnutteFia03s avatar
Märks att många i tråden hakar upp sig på att det står "CP" och drar fram sina fördomar utifrån det. Blir uppenbart vilka i tråden som inte ens klickat på länken till artikeln.

När man läser om henne i artikeln och hör hur hon resonerar kring det hela i videoklippet så ser jag inte vad problemet är. Klart det här paret ska ha barn om de vill det.
Citera
2023-05-31, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Förvisso men om man som någorlunda normal man inte kan klå en mongo-tjej så kan man lika gärna gå i sjön direkt.
Man är inte "mongo" med en cp-skada.
Citera
2023-05-31, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maximalvinst
Eller så slaktar vi sådana rötägg som dig istället. Världen skulle garanterat bli en bättre plats utan sådana som du!!!
Det tror jag inte!
Citera
2023-05-31, 10:52
Medlem
kl4sseKocks avatar
När man hör CP skadad tänker man direkt på det här: "fastspänd i en stol och dreglar och bara kan sluddra."
Att sitta i rullstol skulle man vilja påstå är mer ett handikapp, stog det ens någonstans hur CP skadan ter sig mer än att hon satt i rullstol?
Men men dolda handikapp finnas också.
Citera
2023-05-31, 11:01
Det finns ju en pappa i bilden också. Plus den cp-skadade mamman. Så redan där finns det ju mer föräldrar som kan ta hand om barnet än när ensamstående kvinnor skaffar barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in