2023-05-30, 22:39
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag var på Eolshäll åtminstone en gång å tjänstens vägnar.

Det visste vi alla vad som troligtvis skulle komma att ske efter att någon flyttade in på Eolshäll. Denne man hade ett anseende som var mycket gott hos myndigheter och myndighetspersoner. När inte ens dessa vågade eller ville agera mot honom så vad skulle jag och de andra ha gjort?

De andra ställena du omnämner vet jag ingenting om.
Då förstår jag att du var inte där som privat person utan och tjänstens vägnar så att säga.

Vinterviken och mörtviken är bryggor i anslutning till Ekensbergs varv.
När varvet avvecklades och de Finländska arbetarna försvann så gick det att förtöja båtar utan kontroll i hamnarna där och där hade Ghöte en träbåt av det lyxigare slaget förtöjt förvisso i dåligt skick men enligt rykte så var den skänkt till honom och tidigare ägaren var Ivar Kreuger, den var i dåligt skick när jag var ombord på den och vad som hände med den vet jag inte.
Citera
2023-05-30, 23:01
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Oväntat att det var Anders Wijkman som var chef för Röda Korset och fixade finansieringen för Göthe.

Bomb om det stämmer.
Citera
2023-05-30, 23:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var aldrig där som privatperson.

Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Då förstår jag att du var inte där som privat person utan och tjänstens vägnar så att säga.

Vinterviken och mörtviken är bryggor i anslutning till Ekensbergs varv.
När varvet avvecklades och de Finländska arbetarna försvann så gick det att förtöja båtar utan kontroll i hamnarna där och där hade Ghöte en träbåt av det lyxigare slaget förtöjt förvisso i dåligt skick men enligt rykte så var den skänkt till honom och tidigare ägaren var Ivar Kreuger, den var i dåligt skick när jag var ombord på den och vad som hände med den vet jag inte.

Det är helt riktigt jag var aldrig där som privatperson.

Jag måste fråga dig som känner väl till om Göthe så undrar jag när han avled? Fick höra detta under ev. någon gång under 1990-talet att han hade avlidit i en hjärtinfarkt. Vet dock inte om detta stämmer?
Citera
2023-05-30, 23:07
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Oväntat att det var Anders Wijkman som var chef för Röda Korset och fixade finansieringen för Göthe. Eller inte. Har den mannen varit på rätt sida av något någonsin?
Intressant. Hela mannen utstrålar arrogant maktfullkomlighet. Vore mumma att hitta något riktigt smaskigt på honom..
Citera
2023-05-31, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Intressant. Hela mannen utstrålar arrogant maktfullkomlighet. Vore mumma att hitta något riktigt smaskigt på honom..
Ingen bra reklam för Moderaterna. Han blev väl kristdemokrat sedan.
Citera
2023-05-31, 06:25
Medlem
GastonLeMans avatar
(FB) Göte Bög - Göte Olsson, Eolshäll - Hälle. Sveriges värsta pedofilskandal.

Finns tråd
Citera
2023-05-31, 07:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Tråden avser att ta upp och diskutera den värsta pedofilskandal som existerat i Sverige och hur myndigheterna visste om, blundade, la locket på och tom. hur myndighetspersoner deltog i övergreppen. Detta ända till 1990.
Pedofilen "Göte bög" Olsson drev ett ungdomshen på Eolshälls gård i Stockholm och sociala myndigheter från olika håll placerade unga pojkar där.
De som varit placerade där eller på något sätt känt till missförhållandena och övergreppen eller har information av intresse är välkomna att deltaga i diskussionen.
Länkar till sidor där mera information finns är välkomna.

https://anneskaner.wordpress.com/201...ets-avigsidor/
https://anneskaner.wordpress.com/201...rdsersattning/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eolsh%C3%A4ll
https://socialpolitik.com/2014/02/08...epp-pa-pojkar/

Det fanns en kvinnlig anstaltschef på 70-80-talet som regelmässigt förgrep sig på unga pojkar som hamnade på "hennes" institution. (Ungefär som Göte-bög gjorde på sitt ställe Eolshäll / "Hälle" i Stockholm.)

Pojkar som enligt henne misskötte sig och hotades med omplacering "fick en chans" att få stanna om de knullade henne ordentligt, vilket de också ansträngde sig att göra, men de blev ändå alltid förflyttade till en annan inrättning nästa dag.
Denna kvinnliga anstaltschef var väldigt "känd" och omtalad bland pojkarna för detta. Ryktet var vida spritt.
Det är mycket möjligt att det var hon som på inbjudan av Göte-bög fick ta för sig av en 15-årig pojke som var intagen på Eolshäll då kontakterna mellan pervona inom sociala/krimvård var nära och täta.

(FB) Kvinnliga Hebefiler ?
Diskutera!

Flashback är otroligt skickligt, detta skrev här redan 2021 och finns även en tråd från 2011, ändå dröjer det fram till 2023 innan större massmedia drar igång något.
En notis, denna Göthe bög eller bög götte hörde jag talas redan på 80 talet bland några ”socialt utslagna” som jag då hjälpte, polisen visste om det med,
Citera
2023-05-31, 07:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citatet ”jag har ett rövhål som en kanelbulle” fastnade när jag läste artikeln. Fy fan asså.
Citera
2023-05-31, 07:51
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
(FB) Göte Bög - Göte Olsson, Eolshäll - Hälle. Sveriges värsta pedofilskandal.

Finns tråd

Tack, många har sett och föreslagit ihoptrådning till mods.

Dock ligger den under ”parafila störningar” (flyttad till Kriminalhistoria) medans jag valde att lägga min här, under ”korruption och missförhållande..”.
I den trådstarten är det också bara övergreppen som blir frågeställning och ska diskuteras, medans jag ställde lite mer allmänna frågor i min.
Senast redigerad av MissDecibella 2023-05-31 kl. 07:56.
Citera
2023-05-31, 08:43
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Bomb om det stämmer.

Borde grävas mer i.
Citera
2023-05-31, 08:53
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Oväntat att det var Anders Wijkman som var chef för Röda Korset och fixade finansieringen för Göthe. Eller inte. Har den mannen varit på rätt sida av något någonsin?
Kan du utveckla lite, hänger inte med. Alltså om AWs karaktär.

Hoppas det grävs ända till Kina i den här soppan, något huvud måste rulla.
Citera
2023-05-31, 10:08
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är helt riktigt jag var aldrig där som privatperson.

Jag måste fråga dig som känner väl till om Göthe så undrar jag när han avled? Fick höra detta under ev. någon gång under 1990-talet att han hade avlidit i en hjärtinfarkt. Vet dock inte om detta stämmer?
Simon Gottfrid Olsson, född i Örkened 1926-09-14, avliden i Stockholm 1992-05-15. Han var vid tiden för sitt frånfälle skriven på Långholmsgatan 11 i Stockholm. Ogift, förstås.

Utdrag ur hans dödsruna i DN 1992-05-23:
Citat:
Ungdomsledaren GÖTHE OLSSON, Stockholm, har efter en hektisk vår somnat in stilla och helt oväntat på isbrytaren "Sturkö", där han drev sin verksamhet. Han var också känd för sina insatser för samhällets olycksbarn på pojkhemmet Eolshäll i Hägersten. Tidigare hade han varit sjöman och bilmekaniker. Han blev 66 år.
[...]
Där varken foster- eller vårdhem räckt till har han genom sitt personliga engagemang fått livet att fungera för "sina pojkar".
[...]
Sedan drygt tio år har Svenska röda korset på olika sätt stött Göthes arbete bl a genom den gemensamma organisationen Intresseföreningen Svenska röda korset-My.
[...]
Vi är många som kommer att sakna hans rättframma sätt, hans saftiga kommentarer, men framför allt hans stora, varma hjärta.

GUDRUN GÖRANSSON
ordförande i
Svenska röda korset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in