Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Det är helt riktigt jag var aldrig där som privatperson.
Jag måste fråga dig som känner väl till om Göthe så undrar jag när han avled? Fick höra detta under ev. någon gång under 1990-talet att han hade avlidit i en hjärtinfarkt. Vet dock inte om detta stämmer?
Simon Gottfrid Olsson, född i Örkened 1926-09-14, avliden i Stockholm 1992-05-15. Han var vid tiden för sitt frånfälle skriven på Långholmsgatan 11 i Stockholm. Ogift, förstås.
Utdrag ur hans dödsruna i DN 1992-05-23:
Citat:
Ungdomsledaren GÖTHE OLSSON, Stockholm, har efter en hektisk vår somnat in stilla och helt oväntat på isbrytaren "Sturkö", där han drev sin verksamhet. Han var också känd för sina insatser för samhällets olycksbarn på pojkhemmet Eolshäll i Hägersten. Tidigare hade han varit sjöman och bilmekaniker. Han blev 66 år.
[...]
Där varken foster- eller vårdhem räckt till har han genom sitt personliga engagemang fått livet att fungera för "sina pojkar".
[...]
Sedan drygt tio år har Svenska röda korset på olika sätt stött Göthes arbete bl a genom den gemensamma organisationen Intresseföreningen Svenska röda korset-My.
[...]
Vi är många som kommer att sakna hans rättframma sätt, hans saftiga kommentarer, men framför allt hans stora, varma hjärta.
GUDRUN GÖRANSSON
ordförande i
Svenska röda korset