Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2023-05-30, 21:54
Medlem
Hur svårt kan det vara. Du kan ta ut pantbrev på vilket belopp du vill. Betala 1.5%. Banken kommer inte låna ut en krona bara för du har ett pantbrev.
Fastigheten värderas, och du kan utnyttja det utrymmet inom det befintliga pantbrevet om banken bedömer du klarar det. Du kan ha flera pantbrev, och då är det som börjar från noll, mest värdefullt.
Är huset värderat till ex,vis tre miljoner och det finns tre pantbrev på en miljon var, får du lägst ränta på det första, lite mer på det andra och det tredje är det inte säkert banken vill ta som säkerhet.
Citera
2023-05-31, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det mesta som du skriver ovan är totalt fel.

Den där användaren (rtwrqrt) är någon som roar sig med att posta svar från ChatGPT. Kolla historiken så ser du.
Citera
2023-05-31, 03:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Hur svårt kan det vara. Du kan ta ut pantbrev på vilket belopp du vill. Betala 1.5%. Banken kommer inte låna ut en krona bara för du har ett pantbrev.
Fastigheten värderas, och du kan utnyttja det utrymmet inom det befintliga pantbrevet om banken bedömer du klarar det. Du kan ha flera pantbrev, och då är det som börjar från noll, mest värdefullt.
Är huset värderat till ex,vis tre miljoner och det finns tre pantbrev på en miljon var, får du lägst ränta på det första, lite mer på det andra och det tredje är det inte säkert banken vill ta som säkerhet.

Hur svårt kan det vara?

2% inte 1,5%

"Avgift vid inteckning och uttag av pantbrev

Du ska betala stämpelskatt även när du tar ut en inteckning i fastigheten. Stämpelskatten är 2 procent på inteckningsbeloppet och beräknas på hela tusentals kronor, avrundat nedåt. Expeditionsavgiften är 375 kronor per inteckning
".

https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/andra-agare/stampelskatt-och-avgifter/#anchor-5
Citera
2023-05-31, 03:45
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Den där användaren (rtwrqrt) är någon som roar sig med att posta svar från ChatGPT. Kolla historiken så ser du.

Hur fungerar det?

Har han inte möjlighet att läsa texten och göra en faktakoll innan han publicerar texten som ett inlägg här på Flashback?
Citera
2023-05-31, 08:30
Medlem
Citat:
Hur fungerar det?

Har han inte möjlighet att läsa texten och göra en faktakoll innan han publicerar texten som ett inlägg här på Flashback?

Jo visst skulle det gå att korrekturläsa om man ville, men jag antar att det är någon sorts experiment. Det finns numera en regel på Flashback mot just AI-inlägg, så det går att anmäla om man tycker det är störande. Själv rycker jag mest på axlarna åt det.
Citera
2023-06-01, 18:32
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Pantbrev på ett hus innebär att huset används som säkerhet för ett lån eller en skuld...

Nja, det behöver det inte betyda, däremot betyder det att det GÅR att belåna huset med pantbrevets belopp.
Citera
2023-06-01, 18:34
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Nja, det behöver det inte betyda, däremot betyder det att det GÅR att belåna huset med pantbrevets belopp.
Jo, jag insåg det senare
Citera
2023-06-01, 18:36
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Jo, jag insåg det senare

Toppen, inte helt enkelt att ha koll på.
Har BR själv så pantbrev och lagfarter är inget man funderar över då, tror jag...
Citera
2023-06-01, 18:39
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Toppen, inte helt enkelt att ha koll på.
Har BR själv så pantbrev och lagfarter är inget man funderar över då, tror jag...

Man kan ju ändå ha lite koll på saker även om det inte är tillgängligt för en själv
Citera
2023-06-01, 19:10
Medlem
Citat:

Om inte pantbreven är högre summa än 85% av värderingen…
Citera
2023-06-01, 22:45
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om inte pantbreven är högre summa än 85% av värderingen…

Är det en naturlag?

Det är väl ändå upp till långivaren?
Citera
2023-06-01, 23:31
Medlem
Citat:
Är det en naturlag?

Det är väl ändå upp till långivaren?

Jovisst. Men för närvarande följer väl bankerna regeln att inte låna ut mer än 85% av bostadens värde som hypotekslån? Det var det jag syftade på.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in