• 2
  • 3
2023-06-01, 22:29
Medlem
Arbeten som kräver mänsklig kontakt för att verkligen fungera. Någon var inne på sköterskor, absolut vårdyrken som utför själva vården, även arbeten som förskolepedagoger, lärare i grundskolan och hantverk som handlar om kroppsvård av mer personlig/estetisk variant typ naglar och sånt? Klassiska kvinnoyrken kanske man kan säga. Jag tror vissa chefsyrken blir viktigare, de som ska fördela, bedöma och utvärdera vilka typer av anställda man behöver till vad och vad AI kan göra. Luddigt men ni fattar. Programmerare ligger i riskzonen att försvinna, helt klart, liksom enklare skrivuppdrags-yrken och som någon sa, läkare. Psykiater måste väl vara mest onödigt av allt, enbart receptmaskiner.
Citera
2025-06-22, 21:32
Medlem
Har ni tips på utbildningar inom AI som man kan söka till nu dvs göra en sen ansökan?
Citera
2025-06-22, 22:09
Medlem
Kör på företag. Be AI specificera 10 idéer baserat på dina intressen, välj något och kör! Är det något som också kan gynna ditt lokal område där du bor; even better! Har du inga sparade pengar ta ett jobb i en matbutik medans det fortfarande går och det inte är droider som gör allting och vig all tid vid sidan av åt att fokusera på det jag nämnde först.

Thank me later...
Citera
2025-06-23, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
hade inte sett fram emot att välja idag. Fyfan för att vara helt nyexad grafisk designer eller enklare programmerare detta år och se hela sin framtida karriär vara borta inom 1-5 år.

Säkrare kort…man vill säga hantverk. men vet vet i ärlighetens namn?
grafiska designers kan väl sadla om till ux/ui, men dom är alldeles för konstiga typer som kan lägga timar på att fixa nyansen i en skugga istället för att pumpa ut wireframes för att användartesta i en b2b portal.
Citera
2025-06-23, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yrvn
grafiska designers kan väl sadla om till ux/ui, men dom är alldeles för konstiga typer som kan lägga timar på att fixa nyansen i en skugga istället för att pumpa ut wireframes för att användartesta i en b2b portal.

Hur ser framtiden ut för UX designer?
Citera
2025-06-24, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busigalelle
finns väl jobb, men dom som använder ai som verktyg är mer effektiva. Tror ux research har stark framtid eftersom tolkningen lr att fånga insikter från användartesterna känns väldigt svårt för ai att upptäcka, gör bara antaganden nu.
Citera
2025-06-24, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busigalelle

Jag tror det är rätt okej, även om arbetsuppgifterna kommer att förändras till mer kravfångst, design och användbarhetstester, och mindre kodning.

Jag tycker att chatgpt än så länge är mycket sämre på gui-kodning än på mer matematiska och algoritmiska delar i programkoden. Den introducerar extra många fel i koden, och klarar inte av enkla promptar som att "flytta denna knapp till högra hörnet". Så fortfarande krävs det goda programmeringskunskaper av den som ska söka felen. Kanske beror det på att den är mer tränad av kod från programmeringstävlingar, och sådana brukar inte handla om gui-kodning. Men den är trots allt användbar på fler sätt vid ux-design, som att svara på frågor typ "vad är kutym för denna typ av design", "vad är ett vanligt namn, symbol och placering av den knappen". Och på sikt kommer den göra mindre misstag. Men den kan knappast genomföra användbarhetstester och kravfångst bland användarna.
Senast redigerad av guru1966 2025-06-24 kl. 00:52.
Citera
2025-06-24, 08:04
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Physician
Som det ser ut just nu förekommer det mycket bekymmer och oro angående det hela med AI. Och vilka yrken som AI kan och kommer att ersätta inom en snar framtid. Jag personligen står nu inför valet att välja vad jag ska gå för utbildning och vad jag ska ägna mig åt under livet framöver. Jag skulle vilja ha en mer inblick på hur man anpassar sig karriärmässigt till AI. Hela det här gör mig ganska överväldigad och jag är, som jag har tidigare nämnt, vid en punkt i mitt liv där jag bara bestämmer mig för vad jag vill göra. Jag känner att jag måste välja något som hjälper mig att klara av den "storm" som kommer med all AI-utveckling. Jag är inte så insatt i ämnet, men det är många individer som hävdar att många IT-relaterat jobb står inför en stor risk att ersättas av AI. Är detta sant? Om så nu är fallet, vilka karriär ska man satsa på anser ni? Är det inte ett bra val om man går på någon utbildning som jobbar med AI? Typ Civilingenjör i AI och maskininlärning? Eller något liknande kanske? Jag vet inte riktigt. Vad tycker ni?

All svar uppskattas.

Det har gått två år sen TS. Kan du ge en uppdatering på dina val och hur det känns nu? Den här debatten har funnits i två år nu. Den blir starkare hela tiden. Jag såg en kaxig föreläsning för massa investment typer i USA där han som pratade bergsäkert sa att minst hälften av dom i rummet kommer ersättas då man inte behöver massa människor som sköter företag som Goldman framöver.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in