2024-06-15, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Läs lite på nätet om du vill veta mer.

Det är en utväxling rakt av.

En som är dömd för grovt folkrättsbrott samt mord byts mot 2 personer som är oskyldiga till Irans vidriga anklagelser. Det är så det funkar förstår.. eller du förstår nog inte. En person som går i specialskolans mellanstadie förstår nog mer än vad du gör.

Nu klipper vi av här.
LLODERUS VAR EN SVENSK SPION. ALLA nationer spionerar, vi erkänner det bara inte offentligt. "irans vidriga anklagelser". Floderus är viktigt för vår regering, därför gick vi med på vidriga fångutväxlingar
Citera
2024-06-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Infiltration
som vi gärna vill veta mer om

MEK överallt i riksdagen, titta på alireza akhondi tex, solklar MEK agent i riksdagen. Här ser man honom med gamla Iranska flaggan tex:

https://gofile.io/d/wuywHo

får en riksdagsmedlem ha en pin med Iranska flaggan? Är han inte där för att tjäna Svenska folket?
Citera
2024-06-15, 19:01
Moderator
Meijis avatar
Tråd om samma ämne tillfogad.

/Moderator
Citera
2024-06-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
Översättning:

Det finns två saker jag vill gå igenom, den första är att jag har problem med mitt ben och andra problem men jag vill inte gå över dem just nu. Det andra är att jag vet att detta var ett mycket komplicerat och oroande fall och jag led mycket, men med det Iranska folkets och min familjs böner och med Guds hjälp lyckades jag överleva. Gud hjälpte mig precis som han hjälpte Khorramshahr (Iransk stad invaderad av Saddam).
Mitt första meddelande är att tacka alla. Mitt andra meddelande är till terroristgruppen MEK, som får stöd av barnmördaren Israel som jag vet var mycket nöjd med min frihetsberövande. Jag kommer att prata mer om detta vid ett senare tillfälle, om vem som besökte mig i fängelset och vilka vidriga budskap de hade till mig.
MEK, ni usla avskum förrädare. Var är ni nu? Att leva som flyktingar över hela världen, i Albanien. Ni lever usla liv, ni lever på välfärd, medan jag Hamid Noury ​​bor i Iran, i Teheran med min familj, i mitt eget land.
MEK var väldigt glad över min fängelsedom, var är ni nu och var är jag? Ni sa till mig att inte ens Gud kan hjälpa mig nu, och nu ser ni att Gud släppte mig fri på Arefes dag (religiös dag).
På rättegångens sista dag erbjöd jag vapenvila. Du lyssnade inte ditt usla avskum. Jag kunde ha hjälpt dig att stoppa ert förräderi. Men nu är jag här och ni är där. Och detta är mitt sista meddelande. Jag är Hamid Noury ​​och jag är hemma i Iran, i Teheran, tack till alla för att ni kom.

Ja det var kraftfullt
Han är så klart helt överlycklig att komma hem

Som sagt..
Sen att det är Id nu (al adha) har väl avgjort tidpunkten för utväxlingen?
Citera
2024-06-15, 19:03
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatDeceiver
Du citerade mig precis efter att jag hann uppdatera mitt svar.

Det är givetvis Floderus.

https://www.regeringen.se/uttalanden/2024/06/uttalanden-av-statsminister-ulf-kristersson-med-anledning-av-att-johan-floderus-och-saeed-azizi-ar-p a-vag-hem-till-sverige/

Klippet längre ner pratar Ulf Kristersson.

Tragiskt och tragiskt. Det fanns inga konkreta bevis mot Noury, allt var en maktdemonstration. Exiliranier som hade kontakter med regeringsstyrda, i samarbete med svensk snut osv.

Inte ens dom laglydiga svenskarna som alltid går efter sin egen "rätta väg" lyckades bemästra Iran när det kommer till synen på demokrati och internationell "rätt". Ingen kan bemästra Iran och det är alltid Iran som bemästrar sin motståndare.

Även om det hade funnits bevis så är det inget Sverige har med att göra. Noury har ingen koppling till Sverige och de påstådda brotten som inte ens skedde i Sverige ägde rum för över 30 år sedan. Bara bra att slippa slösa skattepengar på honom.
Citera
2024-06-15, 19:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Det är möjligt. Men det förändrar inte det faktum att man inte ska ge efter för utpressare. Gör man det kommer det bara att fortsätta. Det hade varit bättre för alla att offra dessa naiva dårar som tror det är ofarligt att resa till gangsterländer som Ryssland, Iran och Nordkorea. Och att sen räkna med att Sverige ska komma och rädda dom om de får problem..
Problemet är att Floderus hann resa till Iran innan UD hade en avrådan.

Avrådan tillkom efter att Floderus kidnappades av Iran.

Däremot förväntar jag mig att regeringen inte ger efter för medborgare som åkt till Iran efter att avrådan lagts.
Citera
2024-06-15, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja det var kraftfullt
Han är så klart helt överlycklig att komma hem

Som sagt..
Sen att det är Id nu (al adha) har väl avgjort tidpunkten för utväxlingen?

Det är någon sorts religös dag, inte insatt i detta.
Citera
2024-06-15, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Så är det, har man frivilligt försatt sig i en sån situation genom att resa dit ska man inte förvänta sig att svenska skattebetalare ska stå för notan. Man får helt enkelt ta sitt straff med ett leende på läpparna eftersom man inte har någon annan att skylla på än sig själv.
Men snälla söta kalle anka

Om något så tjänar Sverige ekonomiskt på detta. Vi slipper betala iranierns fängelsevistelse i Sverige och Floderus kommer till Sverige och arbetar och betalar skatt.
Citera
2024-06-15, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Jag ställer mig frågan hur juridiken ser ut i det här fallet när Noury överförs till Iran. Blev han benådad av regeringen eller blir det en överflytt med villkor? Alltså, vad finns det för lagrum för den här typen av växlingar?
Benådad av regeringen.
Citera
2024-06-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
LLODERUS VAR EN SVENSK SPION. ALLA nationer spionerar, vi erkänner det bara inte offentligt. "irans vidriga anklagelser". Floderus är viktigt för vår regering, därför gick vi med på vidriga fångutväxlingar
Floderus greps när han hälsat på en kompis som arbetade i Teheran. Noury lurades till Sverige av iranier som suttit fängslade och torterats där Noury hade en inte obetydlig befattning. Uppenbart att mullorna tog Floderus för att ha något att utpressa svenska regeringen och EU med. Tror du på vad iranska regeringen säger avslöjar det en hel del om dig.
Citera
2024-06-15, 19:08
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Vas gjorde Flodeus i iran från första början?

Ja det är en bra fråga. Floderus har sedan länge varit intresserad av Iran och Iransk kultur och besökt landet tidigare.
Nu hade Floderus semester och valde att åka till Iran för att träffa vänner där. På hemvägen på avresefrygplatsen i Iran greps han.

Floderus jobbade för EU i Bryssel, bodde i Bryssel sedan 2015.

*. Trots att Floderus måste veta att UD då hade reseavrådan för alla icke nödvändiga resor till Iran åkte han dit på semester.
*. Trots att Floderus måste känt till gripandet och den väntade domen mot den högprifilerade iranier Nouri åkte han dit.
*. Trots att Floderus måste känt till att Iran tidigare genomför just fångutväxlingar - bjöd han ut sig som en perfekt gisslan för kommande fångutväxling.

Azizi som är från Iran åkte dit i hösten 2023 då total reseavrådan från svenska UD rådde. Azizi är 61år, sjuk i prostatacancer och ville kanske träffa anhöriga där en sista gång?

Båda dessa personer har kostat Sverige miljoner - helt i onödan. Hela rättegången mot Nouri som kostade många miljoner var i princip bortkastad.

På något sätt borde dessa släppta svenskar naturligtvis gratuleras till sin nyvunna frihet.
Men de borde också få någon form av näsbränna för att de mot UDs avrådan utsatte Sverige och svenska skattebetalare för dessa kostnader. Dessa två naiva personer hade inte behövt åka till Iran, de kunde låtit bli.
I Floderus fall borde han haft bättre förstånd och tillräcklig information för att låtit bli. Han var omdömeslös - och det kostade svenska skattebetalare miljoner.
Citera
2024-06-15, 19:09
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson

Kan du visa länkar och bevis på att Floderus var en spion?

Brukar du spionera för Sverige när du turistar utomlands?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in