2024-06-15, 18:23
Medlem
Händelseförloppet:

Sverige spenderar miljoner för att lagföra Hamid Noury. Advokater, åklagare, domare deltar i en process som varar i flera månader.

Iran griper Johan Floderus och Saeed Azizi som hämnd för Noury.

Sverige byter Hamid Noury mot Johan Floderus och Saeed Azizi. En del skattepengar spenderades för att muta tjänstemän kan tänkas.

Hamid Noury är tillbaka i Iran, Johan Floderus och Saeed Azizi är tillbaka i Sverige.

Sveriges ambition att agera världssamvete är så korkad så att ord saknas. Varför ska vi engagera oss i övergrepp som skedde i Iran för 40 år sedan?
Senast redigerad av Uppkoppling 2024-06-15 kl. 18:25.
Citera
2024-06-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Vad har du för bevis kring att denna framstående forskare inte har Svensk medborgarskap?
Bottnar din åsikt i ren och skär rasism?
Okej det verkar som han har fått medborgarskap i Sverige på felaktig grund som symbolpolitik eftersom medborgarskapet det har delats ut under hans fängelsevistelse.
Citera
2024-06-15, 18:28
Avstängd
Doodis avatar
Orkar inte ens ta debatten. Raderar inlägget. Svenska politiker, Fyfan vad trött jag är.
Citera
2024-06-15, 18:29
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Okej det verkar som han har fått medborgarskap i Sverige på felaktig grund som symbolpolitik eftersom medborgarskapet det har delats ut under hans fängelsevistelse.

Så du menar att det är fel att försöka rädda en framstående forskare från att avrättas?
Citera
2024-06-15, 18:30
Medlem
Litenhetens avatar
Fy fan, vad vidrigt. Varför i helvete reser svenskar och ”svenskar” dit ens? Det här vill jag inte se igen. Avskaffa alla kontakter med Iran och skit i exiliranierna här i Sverige, de ska vara glada att de slipper landet, det får räcka.
Citera
2024-06-15, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Så du menar att det är fel att försöka rädda en framstående forskare från att avrättas?
Menar du att det är Sveriges jobb att rädda hela världens befolkning?
Citera
2024-06-15, 18:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Johan Floderus kan jag förstå är "första" valet eftersom han inte har Iransk medborgarskap som Saeed Azizi och Ahmadreza Djalali.

Att Iran väljer att lämna över Saeed Aziz kan vara att hans hälsa verkar vara rätt dålig samt att endast hade ett femårs-straff.

Ahmadreza Djalali behåller man som en pant för framtida fångutväxlingar av Iranska spioner/terrorister.
Haha "som en pant"

Du har haft rätt förr så vi får hoppas du har rätt igen.

Märkligt att man väljer Azizi som ändå bara fick 5 års straff och som ingen hört talas om.
Citera
2024-06-15, 18:39
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Vas gjorde Flodeus i iran från första början?
Han var garanterat en spion, det är anledningen till att det gick så snabbt att få till ett fångutbyte.

Hade det handlat om en vanlig person så hade Sverige aldrig gjort detta fångutbytet.
Citera
2024-06-15, 18:39
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Menar du att det är Sveriges jobb att rädda hela världens befolkning?

Du menar att EN Svensk medborgare utgör "hela världens befolkning"?
Citera
2024-06-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
Hamid Noury säkert i Iran, hans meddelande till MEK är mer eller mindre fuck you LOL

video: https://gofile.io/d/N9T2p6

Översättning:

Det finns två saker jag vill gå igenom, den första är att jag har problem med mitt ben och andra problem men jag vill inte gå över dem just nu. Det andra är att jag vet att detta var ett mycket komplicerat och oroande fall och jag led mycket, men med det Iranska folkets och min familjs böner och med Guds hjälp lyckades jag överleva. Gud hjälpte mig precis som han hjälpte Khorramshahr (Iransk stad invaderad av Saddam).
Mitt första meddelande är att tacka alla. Mitt andra meddelande är till terroristgruppen MEK, som får stöd av barnmördaren Israel som jag vet var mycket nöjd med min frihetsberövande. Jag kommer att prata mer om detta vid ett senare tillfälle, om vem som besökte mig i fängelset och vilka vidriga budskap de hade till mig.
MEK, ni usla avskum förrädare. Var är ni nu? Att leva som flyktingar över hela världen, i Albanien. Ni lever usla liv, ni lever på välfärd, medan jag Hamid Noury ​​bor i Iran, i Teheran med min familj, i mitt eget land.
MEK var väldigt glad över min fängelsedom, var är ni nu och var är jag? Ni sa till mig att inte ens Gud kan hjälpa mig nu, och nu ser ni att Gud släppte mig fri på Arefes dag (religiös dag).
På rättegångens sista dag erbjöd jag vapenvila. Du lyssnade inte ditt usla avskum. Jag kunde ha hjälpt dig att stoppa ert förräderi. Men nu är jag här och ni är där. Och detta är mitt sista meddelande. Jag är Hamid Noury ​​och jag är hemma i Iran, i Teheran, tack till alla för att ni kom.

Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja tack
Citera
2024-06-15, 18:56
Medlem
Se det positiva. En getknullare mindre att försörja.
Citera
2024-06-15, 18:56
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Han var garanterat en spion, det är anledningen till att det gick så snabbt att få till ett fångutbyte.

Hade det handlat om en vanlig person så hade Sverige aldrig gjort detta fångutbytet.

Varför skulle vi vilja husera en massmördare som intet har med oss att göra, och som bara kostar oss en massa skattepengar? Iran kan gott ha tillbaka honom.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in