Citat:
Jag instämmer till fullo i Engellaus beskrivning men detta med psykiska störningar är jag tveksam till att ha som förklaringsmodell.Ja, och det är precis här det sjuka ligger. Det är människor som medvetet bygger dessa dysfunktionella system med skattepengar där egennyttan sätts före verksamheterna som ska bedrivas.
Här ger Patrik Engellau på Det Goda Samhället en träffsäker betraktelse av det svenska sönderfallet:
PATRIK ENGELLAU: Sönderfallet
Att bygga dysfunktionella omsättningsmaximerande skattefinansierade kolosser för att tjäna sin personliga egennytta stämmer bra med de yttringar av psykiska störningar som ges här:
Här ger Patrik Engellau på Det Goda Samhället en träffsäker betraktelse av det svenska sönderfallet:
PATRIK ENGELLAU: Sönderfallet
Jag har länge sett det svenska sönderfallet komma. Troligen upptäckte jag det på något emotionellt plan när jag på sjuttiotalet arbetade på Sida. […]https://detgodasamhallet.com/2020/11...-sonderfallet/
[…]
Jag insåg att anslagsfinansierade organisationer är omsättningsmaximerande ungefär som att privata företag är vinstmaximerande fast det tog mig lång tid att formulera insikten så fint. Men när jag äntligen kommit så långt drabbades jag av förskräckelse. Sida var ju inte ensamt utan bara en i raden av självsäkra och förhoppningsfulla offentliga välfärdsmyndigheter som skulle göra världen bättre såväl nationellt som internationellt. Det var redan då en bärande politisk dogm att detta projekt var Sveriges skickelse och uppgift.
Det som med förfäran gick upp för mig var att ett samhälle som med stolthet bygger upp ett system av omsättningsmaximerande organisationer med obönhörlig logik måste gräva sin egen grav. När man dessutom betänker att sådana organisationer för liv och kniv inte vill lösa några problem eftersom de så skulle förlora sitt existensberättigande tappar man allt hopp. Jag insåg att det politikervälde som var projektets arkitekt och huvudsaklig förmånstagare var dömt till undergång. […]
Att bygga dysfunktionella omsättningsmaximerande skattefinansierade kolosser för att tjäna sin personliga egennytta stämmer bra med de yttringar av psykiska störningar som ges här:
[...]https://nypost.com/2023/05/25/left-w...cissism-study/
“According to this principle, individuals with dark personalities — such as high narcissistic and psychopathic traits — are attracted to certain forms of political and social activism which they can use as a vehicle to satisfy their own ego-focused needs instead of actually aiming at social justice and equality,” [...]
Korruption drar till sig personer med tvivelaktig moral men själva uppkomsten av korrupta dysfunktionella byråkratier befordrar eller rentav skapar sådan personlighetsdrag.
Det handlar om kampen för överlevnad och status i samhället. Lönar det sig att vara hederlig med socialt patos eller lönar det sig att vara servil och streetsmart?
Sådan samhällsmodell finns i olika länder och kulturer oavsett politisk vänster/högerskala.
I USA kopplar man det kanhända till "vänstern" för att the Democrats har dominerat statsförvaltningen?
.