2023-05-29, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, och det är precis här det sjuka ligger. Det är människor som medvetet bygger dessa dysfunktionella system med skattepengar där egennyttan sätts före verksamheterna som ska bedrivas.

Här ger Patrik Engellau på Det Goda Samhället en träffsäker betraktelse av det svenska sönderfallet:
PATRIK ENGELLAU: Sönderfallet
Jag har länge sett det svenska sönderfallet komma. Troligen upptäckte jag det på något emotionellt plan när jag på sjuttiotalet arbetade på Sida. […]

[…]

Jag insåg att anslagsfinansierade organisationer är omsättningsmaximerande ungefär som att privata företag är vinstmaximerande fast det tog mig lång tid att formulera insikten så fint. Men när jag äntligen kommit så långt drabbades jag av förskräckelse. Sida var ju inte ensamt utan bara en i raden av självsäkra och förhoppningsfulla offentliga välfärdsmyndigheter som skulle göra världen bättre såväl nationellt som internationellt. Det var redan då en bärande politisk dogm att detta projekt var Sveriges skickelse och uppgift.

Det som med förfäran gick upp för mig var att ett samhälle som med stolthet bygger upp ett system av omsättningsmaximerande organisationer med obönhörlig logik måste gräva sin egen grav. När man dessutom betänker att sådana organisationer för liv och kniv inte vill lösa några problem eftersom de så skulle förlora sitt existensberättigande tappar man allt hopp. Jag insåg att det politikervälde som var projektets arkitekt och huvudsaklig förmånstagare var dömt till undergång. […]
https://detgodasamhallet.com/2020/11...-sonderfallet/

Att bygga dysfunktionella omsättningsmaximerande skattefinansierade kolosser för att tjäna sin personliga egennytta stämmer bra med de yttringar av psykiska störningar som ges här:
[...]
“According to this principle, individuals with dark personalities — such as high narcissistic and psychopathic traits — are attracted to certain forms of political and social activism which they can use as a vehicle to satisfy their own ego-focused needs instead of actually aiming at social justice and equality,” [...]
https://nypost.com/2023/05/25/left-w...cissism-study/
Jag instämmer till fullo i Engellaus beskrivning men detta med psykiska störningar är jag tveksam till att ha som förklaringsmodell.
Korruption drar till sig personer med tvivelaktig moral men själva uppkomsten av korrupta dysfunktionella byråkratier befordrar eller rentav skapar sådan personlighetsdrag.
Det handlar om kampen för överlevnad och status i samhället. Lönar det sig att vara hederlig med socialt patos eller lönar det sig att vara servil och streetsmart?
Sådan samhällsmodell finns i olika länder och kulturer oavsett politisk vänster/högerskala.
I USA kopplar man det kanhända till "vänstern" för att the Democrats har dominerat statsförvaltningen?
Citera
2023-05-29, 20:18
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Hans Jensevik förutspådde detta redan 2017. Han sa omkring 2024 skulle Sveriges alla 290 visa liknande underskott som Malmö. Kanske lite tidigare, kanske lite senare.
Har för mig att det var i det här klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=xkrvNxpaT20
Tack! Ditt inlägg är lätt det viktigaste inlägget i denna tråden. Vid 27 minuter in börjar Hans Jensevik argumentera att 2025 kommer alla svenska kommuner ha lika dålig budget som Malmö.
Så vi har 1,5 år kvar men det går snabbt nu tror jag.
Citera
2023-05-29, 20:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Jag instämmer till fullo i Engellaus beskrivning men detta med psykiska störningar är jag tveksam till att ha som förklaringsmodell.
Korruption drar till sig personer med tvivelaktig moral men själva uppkomsten av korrupta dysfunktionella byråkratier befordrar eller rentav skapar sådan personlighetsdrag.
Det handlar om kampen för överlevnad och status i samhället. Lönar det sig att vara hederlig med socialt patos eller lönar det sig att vara servil och streetsmart?
Sådan samhällsmodell finns i olika länder och kulturer oavsett politisk vänster/högerskala.
I USA kopplar man det kanhända till "vänstern" för att the Democrats har dominerat statsförvaltningen?
Kommuners och regioners kärnverksamheter är sedan länge så dysfunktionella att de till viss del kan sägas ha slutat att fungera. Normalt fungerande människor samarbetar för att försöka lösa problem. Så går det inte till inom kommuner och regioner. Där motarbetas de som påtalar problem och problemen förvärras år efter år. Normalt fungerande människor agerar INTE som de ansvariga inom kommuner och regioner.
Citera
2023-05-29, 20:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Vi har fått höra att statsskulden är låg och det finns utrymme att kräma på.
Vänstermänniskor vill ju "kräma på".

Notera att de som vill öka offentlig sektors budget är just vänstermänniskor.

Citat:
Den linjen är knappast fördelaktig för inflationsbekämpningen.
Helt riktigt. Att låna mer och slösa driver på inflationen.
När man ökar på bidragen (t ex vänsterpartiet SD's linje) med ökade bidrag till akassan och ökade bidrag till svartjobbare så verkar det ökande för KPI.
Bland annat därför att bidragstagare slösar upp bidragen på en gång.

(Andra kan välja att spara en del av inkomsten).

Citat:
På sikt ser vi dessutom de demografiska problemen. Befolkningen blir äldre och fler äldre som kräver resurser för deras pensioner och sjukdomar.
Så är det. Dock har pensionerna stigit och pensionärerna kan betala för sig på ett bättre sätt än förr.

Men försörjningsbördan ökar. Dvs antalet icke-produktiva som de produktiva skall försörja.
Dock är Sverige mindre drabbat än de flesta andra länder. Sverige och Schweiz har ökande folkmängd. Det gör att försörjningsbördan ökar lika mycket som för de flesta andra länder med krympande folkmängd. Japan är en katastrof och under galgen så ökar dom på invandringen så gott det går.

Citat:
Strategin har varit människoimport från Somalia et al.
Och när du skrev det där lär du ha tagit LSD eller något liknande. Du kommer aldrig att kunna skaka fram ett dokument som beskriver en sådan strategi. Det där har en sjuk hjärna fantiserat ihop.

Citat:
Hur löser man denna kris? Vilka offrar man? Kan bolånetorskarna förvänta sig dubbelmacka i både räntehöjningar och skattehöjningar? Eller blir det ättestupa 2.0?
Nja, RB höjer räntan så mycket som behövs eller tills något i näringslivet skär ihop.

Skattehöjningar är det nog bara vänsterpartierna (V+SD+S+Mp) som förordar. Dom har majoritet i Riksdagen så på så sätt är det en risk. Dock är dom splittrade sinsemellan. Så risken för ökad plundring är inte så stor.

Man kan notera att du undviker rubriken i din trådstart.

Varför går nu Regioner och Kommuner back?
Svaret är enkelt.

Kommuner och Regioner drabbas också av inflationen. Dvs utgifterna ökar.
Men deras skatteintäkter ökar INTE.
Således minskar vad dom kan göra.

Här kan man vara lite kritisk till Regering och Riksdag. Dom borde befria kommuner och Regioner från en del av deras åtaganden/ansvar. Då skulle Kommuner och Regioner gå runt igen.

Kommuner och Regioner har egentligen bara en sak dom gör när dom inte kan slösa ohämmat. Och det är att skrika efter "mer resurser". Vilket betyder mer skattepengar.
Att bli mer effektiva ingår inte i deras repertoar.

Företag måste hela tiden bli mer effektiva för att överleva. Men det är kapitalism.
Citera
2023-05-29, 20:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kommuner och Regioner har egentligen bara en sak dom gör när dom inte kan slösa ohämmat. Och det är att skrika efter "mer resurser". Vilket betyder mer skattepengar.
Ja, men det är ju inte vad som är meningen. Meningen är att de ska följa lagkraven för de olika verksamheterna och bedriva god ekonomisk hushållning enligt kommunallagen. Man bryter systematiskt mot mer eller mindre alla lagar som är tillämpliga.
Citera
2023-05-29, 20:44
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Tredje världen är u-länder:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tredje_v%C3%A4rlden

Arbetsförmedlingen: Finns inga jobb för utrikesfödda analfabeter
https://www.svt.se/nyheter/gransknin...da-analfabeter

Massimporten av arbetslöshet från tredje världen är starkt bidragande till kommunernas och regionernas problem.

Läs din egen länk.

"Sauvy avsåg ursprungligen länder som varken var allierade med den kommunistiska Warzawapakten eller det kapitalistiska NATO-blocket under kalla kriget, det vill säga en politisk definition.[4]"

Jag är konsekvent. Jag använder den ursprungliga definitionen från 1952 precis som jag fortfarande kallar en zigenare en zigenare, en neger en neger och en städare en städare.
Citera
2023-05-29, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vänstermänniskor vill ju "kräma på".

Notera att de som vill öka offentlig sektors budget är just vänstermänniskor.

Helt riktigt. Att låna mer och slösa driver på inflationen.
När man ökar på bidragen (t ex vänsterpartiet SD's linje) med ökade bidrag till akassan och ökade bidrag till svartjobbare så verkar det ökande för KPI.
Bland annat därför att bidragstagare slösar upp bidragen på en gång.

(Andra kan välja att spara en del av inkomsten).

Så är det. Dock har pensionerna stigit och pensionärerna kan betala för sig på ett bättre sätt än förr.

Men försörjningsbördan ökar. Dvs antalet icke-produktiva som de produktiva skall försörja.
Dock är Sverige mindre drabbat än de flesta andra länder. Sverige och Schweiz har ökande folkmängd. Det gör att försörjningsbördan ökar lika mycket som för de flesta andra länder med krympande folkmängd. Japan är en katastrof och under galgen så ökar dom på invandringen så gott det går.

Och när du skrev det där lär du ha tagit LSD eller något liknande. Du kommer aldrig att kunna skaka fram ett dokument som beskriver en sådan strategi. Det där har en sjuk hjärna fantiserat ihop.

Nja, RB höjer räntan så mycket som behövs eller tills något i näringslivet skär ihop.

Skattehöjningar är det nog bara vänsterpartierna (V+SD+S+Mp) som förordar. Dom har majoritet i Riksdagen så på så sätt är det en risk. Dock är dom splittrade sinsemellan. Så risken för ökad plundring är inte så stor.

Man kan notera att du undviker rubriken i din trådstart.

Varför går nu Regioner och Kommuner back?
Svaret är enkelt.

Kommuner och Regioner drabbas också av inflationen. Dvs utgifterna ökar.
Men deras skatteintäkter ökar INTE.
Således minskar vad dom kan göra.

Här kan man vara lite kritisk till Regering och Riksdag. Dom borde befria kommuner och Regioner från en del av deras åtaganden/ansvar. Då skulle Kommuner och Regioner gå runt igen.

Företag måste hela tiden bli mer effektiva för att överleva. Men det är kapitalism.

Som sagt tidigare; att kommuner och regioner går back är inget nytt
SKL har påtalat problemet i åratal och förutsagt att det kommer att eskalera vilket det nu har gjort, inflationen oaktat.
Räntehöjningarna slår i synnerhet på en hårt skuldsatt sektor.
Malmö kommun är ett framstående exempel; har gått med en miljard SEK i förlust under flera år, men räddas hela tiden av skatteutjämningsbidraget. Man tar från de rika kommunerna och ger till de fattiga. Sålunda lär sig Malmöiterna att det inte lönar sig att spara och gneta.
Sverige tillämpar "kommunism" .
Citera
2023-05-29, 20:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
Läs din egen länk.

"Sauvy avsåg ursprungligen länder som varken var allierade med den kommunistiska Warzawapakten eller det kapitalistiska NATO-blocket under kalla kriget, det vill säga en politisk definition.[4]"

Jag är konsekvent. Jag använder den ursprungliga definitionen från 1952 precis som jag fortfarande kallar en zigenare en zigenare, en neger en neger och en städare en städare.
Ja, men definitionen är förlegad sedan länge. Vad som avses med tredje världen i modern tid är solklart. Vad har du att säga om trådens ämne?
Citera
2023-05-29, 20:59
Medlem
Julskinkatos avatar
Belastningen av 2 miljoner invandrare är naturligtvis en stor orsak.
Och en slösaktigt populism.
Och en byråkrati med arméer av meningslösa värdegrundsproducenter och mellanchefer som kostar multum.
Citera
2023-05-29, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Belastningen av 2 miljoner invandrare är naturligtvis en stor orsak.
Och en slösaktigt populism.
Och en byråkrati med arméer av meningslösa värdegrundsproducenter och mellanchefer som kostar multum.

Totalt medhåll på det. Lägg därtill en miljard till BCG/McKinsey för att de skall hjälpa med beslutsstöd runt om i alla regioner.

Helt sinnessjukt att vi klarat oss så här länge med en byråkrati som agerar som att det finns oändligt med resurser att lägga på rent trams.
Citera
2023-05-29, 21:16
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Tack! Ditt inlägg är lätt det viktigaste inlägget i denna tråden. Vid 27 minuter in börjar Hans Jensevik argumentera att 2025 kommer alla svenska kommuner ha lika dålig budget som Malmö.
Så vi har 1,5 år kvar men det går snabbt nu tror jag.

Tack ska du ha. Har man lyssnat en del på Jensevik så märker man att han har koll på läget. Kan varmt rekommendera den här intervjun också även om den delvis avviker lite från topic.
https://swebbtv.se/w/8GjuvrQHfLj3afoGrbHhFp

Citat:
Ja, men definitionen är förlegad sedan länge. Vad som avses med tredje världen i modern tid är solklart. Vad har du att säga om trådens ämne?

Det spelar ingen roll om definitionen är "förlegad" eller ej. Även med en påhittad eller vinklad definition så har Sverige alltid stått USA/NATO nära. Sverige la ner sitt långtgående framtagande av kärnvapen på 50/60-talet efter överenskommelse med USA att stå under deras kärnvapen-paraply. Alla som hängt med lite vet det här. Så alliansfri eller neutral som en del felaktigt kallar oss var det nog lite si och så med. Att man hänvisade till Sverige och Schweiz som tredje världen tror jag inte ett ögonblick på oavsett vad vänster-wikipedia skriver. Kan man visa mig klipp från 50, 60, 70-talet där presidenter och premiärministrar i USA, Frankrike, UK säger "tredje världenländerna Somalia, Afghanistan, Irak och Sverige" så ser jag mig häpen överbevisad.
Citera
2023-05-29, 21:22
Vad trodde ni skulle hända? Jag kunde ha berättat det här för 30 år sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in