Citat:
Ursprungligen postat av
fiftyforfifty
Intressant. Hur många är flera?
I efterhand så förstår jag att det lät som att det kanske skulle vara ett större antal men så är nog inte fallet.
Jag tror att det ska vara
minst en till i alla fall. Jag tror att det var Sigvardus Granberg som omnämns i samma artikel, men jag är inte helt hundra.
Osäker på om det skulle finnas fler mördarpräster än så i släkten.
"Kyrkoherden Sigvardus Granberg, 1719-1761, hade icke mindre än tre dråp på sitt samvete, när han under en ämbetsresa drunknade i Storavan.
En lapp mer eller mindre hade ingen betydelse, och ett sådant lif kunde godt tagas här uppe utan någon egentlig fruktan för efterräkning.
Ja, dråparen behöfde inte ens, i synnerhet om han var en mer framstående man, betala de under hednatiden vanliga trälsböterna,
i regel 12 ören i silfer per lif."
Jag har för mig att anledningen till att han drunknade var för att han försökte mörda den andra personen i båten.
Ska fråga farsan nästa gång jag träffar honom.
Är släkt med ganska många gamla prästsläkter som funnits genom århundradena, överallt i Sverige.
Och det var inte alltför ovanligt att de norrländska prästerna dödade samiska hedningar.
Med det sagt så vill jag inte heller att det ska framstå som något slags folkmord på samer.
Nästan alla samer konverterade
mer eller mindre frivilligt till kristendomen.
Många av de samiska hedningarna som mördades, mördades av sina egna, dvs andra samer som blivit "frälsta".
Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Nåt jag tycker är kul är att Alex Schulman är släkt med en person som ska ha förått Gustav Vasa i Dalarna. Låter rimligt.
Han
ser ju ut som en orm. Onekligen komiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Farmor52
Jag kunde följa min släkt i nedstigande led till 1510.
Då måste jag få skryta med att jag kan följa min till 600-talet. Pippin av Heristal är min äldsta förfader i rakt nedstigande led.
Egentligen inte så märkvärdigt heller. Alla som är släkt med Gustav Vasa i rakt nedstigande led har honom som förfader.
Och det är ganska många, ca. 100,000 svenskar.