Citat:
Ursprungligen postat av
Hanzie0
Min danska farmor (boende här i Sverige sen 50+ år tillbaka) påstår att en dansk släktforskning har visat oss härstamma från en bandit som kallades för Jens Langkniv.
Och från min svenska släkt så ledde det till en privat stallpiga hos en svensk kung. Fadern "okänd". Forskaren gav en muntlig redovisning om hans egna teorier, som för övrigt skulle kunna parafraseras som "Help, Step-king, I'm stuck!" men han kunde givetvis inte signera det i print. Minns faktiskt inte vilken kung det var, eller årtal. Han var i kyrkans goda minne barnlös, i alla fall. Det minns jag.
Kan inte påstå att jag själv kommer krydda till nästkommande generationers släktforskning. Jag är ganska tam och tämligen meningslös.
Haha, ja har en liknade historia i min släkt (om kungen) men det var inte kungen utan en apotekare, bör nog kanske anses lite osmakligt eftersom han var 60 och hon 20. Kollar du i födelsearkiv så bör du hitta ett fadersnamn, men kan givetvis vara lite svårt om det är kungen med honoms diverse mutor 😉