2023-10-08, 17:51
  #5221
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Jäklar i havet. Är det alltså 23 respektive 21 stridsvagnar vi pratar om eller är det totalt antal pansarfordon?
Tanks! Galet. Kolla på denna t90, helt förintad
https://twitter.com/DefenceU/status/1711037483226710296
2023-10-08, 17:55
  #5222
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Den stora frågan nu är när ryssen slår till på riktigt, hur många till tiotusen Ukrainare vill dom mala ned innan dom avancerar och tvingar Zelensky på knä?
Ja detta har vi ju väntat på mycket länge.
Efter tiotals passerade röda linjer måste väl även du ha tröttnat på att vänta? Bevisligen kan inte ryssen "slå till" mera. De har inte mer att ge. Senast visades ju filmer på artilleriskott som saknade sprängmedel. De skjuter alltså med tomhylsor...
2023-10-08, 18:07
  #5223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Den stora frågan nu är när ryssen slår till på riktigt, hur många till tiotusen Ukrainare vill dom mala ned innan dom avancerar och tvingar Zelensky på knä?

Det har vi alla undrat sedan länge då ni vatniks envis upprepar att ryssen först skickat sina onönskade element som är en belastning på samhället för att nöta ner Ukraina innan deras elitsoldater skickas in.
När kommer dessa? Är det upptiningsprocessen som tar tid eller har något fastnat och blockerat ingången till Uralbergens pansarvalv där dessa förvaras?
2023-10-08, 18:13
  #5224
Medlem
joceks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Ukrainas motoffensiv har officiellt blivit en besvikelse. Det har totalt misslyckats. Såg en användare som skojade att Ukraina offrat 70000 man för att återta några fotbollsplaner. Och så långt ifrån sanningen är han inte, de cirka 380 kvadratkilometer man återtagit (av 44000 som Ryssland ockuperar) motsvarar runt 40 fotbollsplaner. Och det är relativt betydelselös mark.

Varför tror du att Ukrainas kortsiktiga mål med offensiven är att ta mark?

De spelar ingen roll om man tar mark om motståndaren har manskap och material för att ta tillbaka, målet med offensiven är att slå, dvs förstöra utrustning och försätta motståndarens soldater ur stridbart skick. Om du ser på offensiven ur den synvinkeln och kikar på hur mycket utrustning ryssarna förlorar varje dag kommer du nog också på att offensiven (med sina speciella förutsättningar*) är mycket lyckad.

*=minor i miljoner.
2023-10-08, 18:30
  #5225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Vad bygger du det på?

Som jag förstått av analytiker så var killration betydligt sämre när ryssarna anföll ukrainarna (5:1) än vad den är nu i motoffensiven när ukrainarna anfaller ryssarna (2:1). Känns som Ukraina tar det lugnt och vettigt, och köttar inte på med soldater på samma sätt som ryssarna kör i sina offensiver.

Nackdelen är att motoffensiven tar en hel del längre tid, men tror det är smart av Ukraina. De vill vara mer rädd om sina soldater än vad ryssarna är, och ser till att det långsiktigt är stackat för att motoffensiven skall gå deras väg. Ryssarna är alldeles för ostrategiska och kortsiktiga i sitt militära agerande. Det är som att Putin och politikerna i Moskva hela tiden hetsar den ryska militärledningen till snabba vinster. Påminner mig lite om bolag som ligger på börsen med kvartalshets, istället jämfört med de med att par starka ägare som jobbar långsiktigt för bolagens bästa.

Tycker det är helt rätt strategi som Ukraina har; låt motoffensiven få ta den tid och de år som den tar. Det viktiga är slutresultatet av motoffensiven, och där ligger ju än så länge favörerna hos Ukraina att vinna kriget.
Ja, ryssarna verkar bara jaga snabba propagandavinster. ”Se till att erövra någonting nu så att vi kan skriva om det i tidningarna.”
Medans ukrainarna koncentrerar sig på långsiktig strategi.

Men så har ju också ryssarna och ukrainarna helt olika motiv för varför de strider. De ukrainska soldaterna kämpar för att bevara sitt lands självständighet. De ryska soldaterna kämpar för att bevara sin diktators anseende.
2023-10-08, 19:03
  #5226
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Varför tror du att Ukrainas kortsiktiga mål med offensiven är att ta mark?


För att Zelensky sagt det.
2023-10-08, 20:07
  #5227
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Tanks! Galet. Kolla på denna t90, helt förintad
https://twitter.com/DefenceU/status/1711037483226710296

Oj, ja, det är verkligen galet. Det är ju mer än en hel pansarbataljon på bara två dagar?!

Vet man vad stridsvagnen i klippet blev träffad av? Bonus?
2023-10-08, 20:13
  #5228
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Oj, ja, det är verkligen galet. Det är ju mer än en hel pansarbataljon på bara två dagar?!

Vet man vad stridsvagnen i klippet blev träffad av? Bonus?
Japp, vill höra mer rapporteringar om vart detta sker.. Möjligen kupyansk?
Först tänkte jag antitankmina men då hade den väl inte sett såndär ut sen
2023-10-08, 20:20
  #5229
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Oj, ja, det är verkligen galet. Det är ju mer än en hel pansarbataljon på bara två dagar?!

Vet man vad stridsvagnen i klippet blev träffad av? Bonus?

Sannolikt en Stugna-P, finns stillbild som visar en robot i nederkant till vänster strax innan träff. Det är definitivt inte en takslående pv-robot iaf.
2023-10-08, 21:21
  #5230
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Vet man vad stridsvagnen i klippet blev träffad av? Bonus?

Förmodligen tung PV-robot, möjligen pilproj dvs stridsvagnskanon. Finns bildmateriel från Desert Storm där träffar av pil mer eller mindre sliter sönder (ryska) stridsvagnar, påminner om det där.
2023-10-08, 21:27
  #5231
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Sannolikt en Stugna-P, finns stillbild som visar en robot i nederkant till vänster strax innan träff. Det är definitivt inte en takslående pv-robot iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Förmodligen tung PV-robot, möjligen pilproj dvs stridsvagnskanon. Finns bildmateriel från Desert Storm där träffar av pil mer eller mindre sliter sönder (ryska) stridsvagnar, påminner om det där.

Ok ok, var en så jäkla kraftig smäll att jag tänkte att det måste ha varit något kraftigare än en Javelin eller NLAW samt att vagnen rörde på sig så det kunde inte ha varit vanligt artilleri. Men ok, stugna alltså, den tänkte jag inte på. Antar att den är en del kraftigare än NLAW etc? Brukar förvisso inte sitta och titta på denna typen av klipp så har dålig referens.

Intressant om det var pilproj från får man förmoda västerländsk stridsvagn i så fall? Bådar inte gott för ryska strv om det blir tal om mer rörlig manöverkrigföring i framtiden.
2023-10-08, 21:34
  #5232
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Japp, vill höra mer rapporteringar om vart detta sker.. Möjligen kupyansk?
Först tänkte jag antitankmina men då hade den väl inte sett såndär ut sen

Nä, anti-tankmina känns inte trolig med tanke på explosionens storlek och som du säger hur vagnen såg ut efteråt.

Också intresserad av var detta kan ha skett. En stridsvagnsbataljon ersätter man ju inte bara sådär, så var det än kan ha varit så känns det som den ryska offensiva förmågan i aktuellt avsnitt måste blivit rejält stukad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in