2023-06-10, 22:19
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Full panik bland ryssarna. Vilken fart det var på dem.

Nej nej, dom hade uppvärmning för motoffensiven bara
2023-06-10, 22:20
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ukrainas motoffensiv har startat. Hur kommer den att gå?

Jag tror att majoriteten av dessa leopard tanks kommer sprängas i bitar av ryssarna.
Jag tänker också att inledningsvis möjligen dessa moderna jaktflygplan kan göra viss skillnad på slagfältet, men stridsflygplanen av fjärde generationen kommer skjutas ner.

Som jag förstår det som har Ukraina tilldelats en mängd modern vapensystem som på pappret är bra. Det som tryter är de ukrainska soldaternas möjlighet att strida mot Ryssland, som är övermäktigt långsiktigt. Jag tror alltså att motoffensiven som startat kommer leda till stora ukrainska förluster och att Ryssland går vinnande ur den striden.

Till vilket pris, jag ifrågasätter det starkt. Även hotbilden i att syna Putin. Det finns ändå en möjlighet att Ryssland spränger av en atombomb eftersom även deras stridsmakt får på många håll strida in i kaklet.

Generellt kommer Ukraina förlora. Om Väst envisas med att sända in ännu mera stridsmaterial och ännu mera avancerade vapensystem, så väntar jag på att en a-bomb kommers smälla av.
2023-06-10, 22:23
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Så vad har mitt gamla inlägg att göra med hur situationen ser ut nu i Ukraina? Jag kommenterar och gör en analys utifrån vad som händer just nu i kriget. Bättre lycka nästa gång med att försöka vända ett gammalt inlägg mot mig.

Du hade fel då, och du har fel nu. Dina analyser är värdelösa 😄

Du älskar mother Russia för mycket för att kunna göra objektiva analyser.
2023-06-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tror att majoriteten av dessa leopard tanks kommer sprängas i bitar av ryssarna.
Jag tänker också att inledningsvis möjligen dessa moderna jaktflygplan kan göra viss skillnad på slagfältet, men stridsflygplanen av fjärde generationen kommer skjutas ner.

Som jag förstår det som har Ukraina tilldelats en mängd modern vapensystem som på pappret är bra. Det som tryter är de ukrainska soldaternas möjlighet att strida mot Ryssland, som är övermäktigt långsiktigt. Jag tror alltså att motoffensiven som startat kommer leda till stora ukrainska förluster och att Ryssland går vinnande ur den striden.

Till vilket pris, jag ifrågasätter det starkt. Även hotbilden i att syna Putin. Det finns ändå en möjlighet att Ryssland spränger av en atombomb eftersom även deras stridsmakt får på många håll strida in i kaklet.

Generellt kommer Ukraina förlora. Om Väst envisas med att sända in ännu mera stridsmaterial och ännu mera avancerade vapensystem, så väntar jag på att en a-bomb kommers smälla av.

Det är klart det kommer bli förluster av materiel; om det fanns garanti för att alla grejer kom tillbaka oskadda från fronten hade det ju inte varit något problem att skicka ännu mycket mer, eller hur? Respektive land har skickat vad man anser sig kunna avvara får man tro.

A-bomb? Då är Ryssland slut som nation, garanterat. Det ser iofs ganska risigt ut redan som det är - vem vill öht ha med dem att göra framgent? Just det, ingen, utom möjligen renodlade skurkstater. Men det borde Putin tänkt på innan han bestämde sig för sin 2-veckors specialoperation.
2023-06-10, 22:51
Moderator
T-80Us avatar
Om uppgifterna från ryska medier med ukrainska avancemang på 40-50 km faktiskt stämmer, så börjar det osa katt för bror Ivan nu. Än värre om ryssarna spelar ner avancemangen och de faktiskt är ännu djupare, vilket de gjort förr...

På många platser längs linjen var det, innan offensiven kom igång, inte mer än 100-120 km till Azovska Sjön.

Frågan är vad ryssarna ska göra om Ukraina lyckas skära av den södra delen av det nu sammanhållna ryskockuperade området från det norra. Att dra sig tillbaka till Krim, dels för att frigöra mer trupp och göra försvaret djupare, och dels för att minska mängden materiel som måste flygas eller skeppas in till krim, för att försörja de där avskurna ryska trupperna skulle jag tippa på vore det enda rimliga alternativet. Bron kan vi glömma i ett sådant scenario, då Ukraina kommer att vara inom räckvidd för att slå mot den "at will" om de når fram till Azovska Sjön och utvidgar sitt brohuvud. Den kommer förmodligen att förstöras mer eller mindre så fort Ukraina kommer fram till sjön.
2023-06-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Om uppgifterna från ryska medier med ukrainska avancemang på 40-50 km faktiskt stämmer, så börjar det osa katt för bror Ivan nu. Än värre om ryssarna spelar ner avancemangen och de faktiskt är ännu djupare, vilket de gjort förr...

På många platser längs linjen var det, innan offensiven kom igång, inte mer än 100-120 km till Azovska Sjön.

Frågan är vad ryssarna ska göra om Ukraina lyckas skära av den södra delen av det nu sammanhållna ryskockuperade området från det norra. Att dra sig tillbaka till Krim, dels för att frigöra mer trupp och göra försvaret djupare, och dels för att minska mängden materiel som måste flygas eller skeppas in till krim, för att försörja de där avskurna ryska trupperna skulle jag tippa på vore det enda rimliga alternativet. Bron kan vi glömma i ett sådant scenario, då Ukraina kommer att vara inom räckvidd för att slå mot den "at will" om de når fram till Azovska Sjön och utvidgar sitt brohuvud. Den kommer förmodligen att förstöras mer eller mindre så fort Ukraina kommer fram till sjön.

Det du skriver om upp till 50 km är inom räckvidd för gammalt artilleri, om så är fallet blir det artillerimat för alla i den zonen, ww2 fakta.
2023-06-10, 23:01
Medlem
Citat:

Det måste vara ett ganska brett område som skär av, annars kan ryssarna mosa Ukraina med artilleri både norrifrån och söderifrån.

På morgonen idag sas det att Ukraina var i utkanterna av Tokmak, vad blev det av den framryckningen?
2023-06-10, 23:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Vad skulle Ukraina få 600 tanks ifrån?

Gissningsvis är det summan av eget innehav, erövrade och gåvor från Väst. Det förefaller vara ett rimligt antal.
2023-06-10, 23:46
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Full panik bland ryssarna. Vilken fart det var på dem.

Jag hoppas att du är medveten om att ryssarna har ett djupförsvar på flera mil Zaporizhia.
2023-06-10, 23:48
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Jo dessa uppgifter börjar figurera allt tätare. Tydligen är Ukrainas spets nu i, eller förbi Tokmak. Jag skulle säga att det är relativt sensationella uppgifter. På bara en dryg vecka har Ukraina krossat igenom ryssarnas försvarslinjer och kommit ca 1/3-del av vägen mot Azovska sjön.

Man förstår mer och mer Putins beslut att blåsa Kachovka-dammen. Ett oerhört krigsbrott, som han säkert tvekade inför. Men såg väl inga alternativ när väl Ukrainas kross började bli så uppenbar.
2023-06-10, 23:53
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hittepå-landet som funnits i 1000 år...

Ja, längre än Ryssland faktiskt. Kiev-riket (dagens Ukraina) var på 1000-1100-talet en av Europas mäktigaste stater.

Man förstår att denna Ukrainska offensiv går bra, då det handlar om tappra soldater som vill ta tillbaka sitt moderland där den blågula Ukrainska fanan vajat sedan åtminstone år 1410.

De slåss alltså mot ryska pojksoldater som knappt vet varför de är där, och främst vill hem till mamma Babuska. Kan bara gå på ett sätt.
2023-06-10, 23:59
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Nu när ukr har förlorat det mesta av sina styrkor medger Zelensky att motoffensiven har börjat.
Har du hågon referens på de ukrainska förlusternma?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in